Irak og DK tortur!

  • Ja dette er jo et følsomt emne i dagens Danmark.
    Jeg er selv DIB soldat, min værnepligt aftjente jeg for 10 år siden. Jeg har fulgt med i debatten om den danske efterretnings offcier som angiveligt skulle have udøvet tortur under forhør i Irak.
    Jeg læser så på tekst TV at en dansk læge siger at det er tortur måden deres forhør har forgået på. De Irakiske fanger(fange) er blevet udsat for er at sidde i "ubekvemmelige" stillinger i op til 1 time.
    Ja ok så må jeg lige sige et par ord. Da jeg var værnepligtig og var gennem min rekruttur blev vi fanget og forhørt for at prøve det. Tids fornemmelsen mister man selvfølge når man får en våd hætte strammet om ens hoved så man har svært ved at trække vejret. Men jeg vil gætte på at vi stod i ca. 3 timer. I alle mulige Ubekvemmlige stillinger, at stå på hug i en halv time er noget der giver syrer, da jeg ville rejse mig op faldt straffen prompte fra "fange vogterne" som stod bag mig, jeg bare ikke vidste stod der, slag med en stav over bagsiden af mine lår. Sådan fik alle en "simuleret" tortur behandling i ca 3 timer. Det var utrolig belastenen.
    Så den ca 1 times "tortur" de har udsat folk for i Irak tja, der er jo en grund til de hiver de folk ind.
    Vender man det om: Hiver en af de raghead grupper en soldat ind så bliver han for det første gennem banket, ydmyget, spyttet på og til sidst skærer de halsen over på ham.
    Jeg kan ikke se hvad hele misfæren er om.
    Det ender med at de sender os DIB folk afsted med en gul seddel hvor der står DONT SHOT og til selvforsvar får vi en stav som er 20 cm lang da den endlig ikke må virke truende.


  • Bare fordi "de" gør brug af tortur, syntes du så at det er i orden at "vi" udsætter de fanger de danske soldater har i deres varetægt for tortur??
    Jeg syntes selvfølgelig at tortur slet ikke skal finde sted, og under alle omstændighedder ikke i den danske lejr.


    Men jeg er da realist og kan da godt se, at de danske soldater nogen gange "bliver nødt til" at "presse" oplysninger ud af fanger..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Nik.dk
    Det ender med at de sender os DIB folk afsted med en gul seddel hvor der står DONT SHOT og til selvforsvar får vi en stav som er 20 cm lang da den endlig ikke må virke truende.


    - Touché... Touché..



    "Behandl din næste som du vil have de behandler dig"


    ergo. skærer de halsen over på soldaterne, skærer vi halsen over på dem.. ej, men jeg syntes det der "tortur" er fint nok.. Det er jo ikke så vildt som medierne opreklamere det med, og hvis man vil have noget info ud af de Abdullaer må man jo gå til fysisk afstraffelse.. det er jo den eneste måde man kan stoppe hele den her krig ved..

  • Til ham der startede tråden: Jeg forstår på dig, at du som jeg mener, at der formodentlig (ud fra hvad vi har hørt i pressen) ikke er tale om videre grove overgreb. Vi bliver måske klogere på, hvad der er sket, når auditørundersøgelsen meddeler sine resultater. Lad os håbe, at det ender som en storm i et glas vand. Hvis det er tilfældet, vil den gode Helsø (forsvarschefen) stå i en lidt "speget" situation alt den stund, at han har undladt at stå bag 4 (5) af sine officerer.
    Grunden til at jeg reflekterer på dit indlæg er blot, at jeg gerne lige ville bemærke at det, du har været udsat for som værnepligtig, eller under en missionsorienteret uddannelse, slet ikke har noget med "krigens love" at gøre - eller Genevekonventionen for den sags skyld. Disse øvelser har blot til formål at give den enkelte soldat et indtryk af, hvad andre kunne tænkes at udsætte dig for. Det ligger derimod helt fast, at vi danske soldater strigent må og skal overholde krigens love. Jeg mener - hvor er vi ellers?

  • Sorry - men er da glad for, at jeg aldrig blev en del af sådan en gang gøjemøj. IMO - så er alt, hvad der har med krig at gøre, det værste som findes.
    Det bygger bl.a. på magt, destruktion, ydmygelse og udnyttelse. Som efter min mening, nok er det værste, der findes i denne verden.
    Blev altså nød til at ytre min mening, selv om det måske bringer nogle folks p.. i kog. Men det ændrer altså ikke min mening, om dette rædslesfulde, totalt umenneskelige koncept. Som krig og hvad det fører med sig gør.

  • Quote

    Grunden til at jeg reflekterer på dit indlæg er blot, at jeg gerne lige ville bemærke at det, du har været udsat for som værnepligtig, eller under en missionsorienteret uddannelse, slet ikke har noget med "krigens love" at gøre - eller Genevekonventionen for den sags skyld. Disse øvelser har blot til formål at give den enkelte soldat et indtryk af, hvad andre kunne tænkes at udsætte dig for. Det ligger derimod helt fast, at vi danske soldater strigent må og skal overholde krigens love. Jeg mener - hvor er vi ellers?


    Enig - helt og aldeles enig. Hele pointen i den "tortur" værnepligtige udsættes for at jo at give dem - for det første en ide om hvad de kan komme ud for - og samtidig er det med garanti også for at se om der er nogle der absolut ikke har psyke til at blive sendt afsted.


    Tortur kan i mine øjne aldrig nogensinde forsvares - Begås der totur overskrider man en grænse - som ikke må overskrides - og man kommer ud på et skråplan som der ikke er nogen vej tilbage fra. Argumentet med at de andre gør det også - Det holder bare ikke.


    At det så ikke kan blive tortur at nægte en fange - (som lige har spist og drukket - sådan som den danske officer påstår det er sket) - et glas vand i en time. Man får sgu heller ikke serveret i hoved og røv - hvis man bliver afhørt af politiet. Jeg tror sgu ærligt talt at en eller anden er gået totalt i panik - og jeg håber for danmark at hun bliver totalt frikendt - og nogen står med røde ører. På den anden side er det jo rart at man reagerer prompte ved mistanke om den slags...

  • "magt, destruktion, ydmygelse og udnyttelse." Ja, det er sq da ikke videre tiltalende. Tillad mig dog lige at bemærke, at danske soldater alle er medlem af en klub, der hedder "Forsvaret". Jeg mener personligt at ordet "Forsvaret" skal tages meget bogstavligt. For det danske forsvar går det ud på at forsvare "noget" ikke at demonstrere magt (kollonitiden er passe). Det planmæssigt at destruere for destruktionens skyld ligger vist ikke til den gennemsnitlige dansker. Ydmygelse - ja den er efter min mening (stadig set med DK briller) FAR OUT, og praktiseres ikke som en organiseret aktivitet - tvært imod, og udnyttelse - af hvad?
    Hvis du derimod taler om "magt, destruktion, ydmygelse og udnyttelse" i generelle termer, er vi enige. Man har også i de senere år set civilister udsat for grove overgreb. Seneste gode eksempel er vel Sudan, hvor regeringen slagter og udsulter sit eget folk.
    Har du det ikke fint med, at der er nogle, der føler sig forpligtet til at gøre noget ved det? DK er f. eks. lige nu ved at undersøge, om vi skal have sendt endnu et hold soldater ud, for at forsøge at FORSVARE de svage i Sudan. Lad os håbe at de danske Jenser ikker kommer til at slå en prut i nærheden af en moske, så vi får en ny krise med hjemsendelse af de formastlige :crazyeyes:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af FLAF
    "magt, destruktion, ydmygelse og udnyttelse." Ja, det er sq da ikke videre tiltalende. Tillad mig dog lige at bemærke, at danske soldater alle er medlem af en klub, der hedder "Forsvaret". Jeg mener personligt at ordet "Forsvaret" skal tages meget bogstavligt. For det danske forsvar går det ud på at forsvare "noget" ikke at demonstrere magt (kollonitiden er passe). Det planmæssigt at destruere for destruktionens skyld ligger vist ikke til den gennemsnitlige dansker. Ydmygelse - ja den er efter min mening (stadig set med DK briller) FAR OUT, og praktiseres ikke som en organiseret aktivitet - tvært imod, og udnyttelse - af hvad?
    Hvis du derimod taler om "magt, destruktion, ydmygelse og udnyttelse" i generelle termer, er vi enige. Man har også i de senere år set civilister udsat for grove overgreb. Seneste gode eksempel er vel Sudan, hvor regeringen slagter og udsulter sit eget folk.
    Har du det ikke fint med, at der er nogle, der føler sig forpligtet til at gøre noget ved det? DK er f. eks. lige nu ved at undersøge, om vi skal have sendt endnu et hold soldater ud, for at forsøge at FORSVARE de svage i Sudan. Lad os håbe at de danske Jenser ikker kommer til at slå en prut i nærheden af en moske, så vi får en ny krise med hjemsendelse af de formastlige :crazyeyes:


    Nu skrev jeg faktisk ikke så meget om selve den episode, som "flimrer" på de danske tv-kanaler i disse dage. Det ved jeg for lidt konkret til, at kunne ytre mig nogen lunde sagligt om. Det jeg skrev, var mit generelle syn på krig og hvad det er for en - imo - ødelæggende faktor. Og ordet "udnyttelse" i denne sammenhæng, er efter mine begreber, det som en del poilitikere/partier/økonomer bruger, rundt omkring i verden. Når de f.eks. skal producere flere våben, hive kontrakter hjem som skal gavne væksten i samfundet o.s.v. o.s.v.

  • Kære Bentzin - jeg tror, når det kommer til stykket, at vi er enige om at krig er noget lort, og at man skal gøre alt for at undgå det.
    Der, hvor vi nok er uenige er nok, at du for mig at se vælger at vende det blinde øje til, ved at fornægte kendsgerninger, hvorimod jeg går ind for at man bør tage aktiv part i en konflikt (også krig) - Altså ikke for at "nakke" de, der ikke falder i ens smag, men derimod for at søge at skabe fred og stabilitet, under skyldig hensyntagen til den svage part. Nå, jeg vil bunde min rødvin - skal sq i kanen!! :drink:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af FLAF
    Kære Bentzin - jeg tror, når det kommer til stykket, at vi er enige om at krig er noget lort, og at man skal gøre alt for at undgå det.
    Der, hvor vi nok er uenige er nok, at du for mig at se vælger at vende det blinde øje til, ved at fornægte kendsgerninger, hvorimod jeg går ind for at man bør tage aktiv part i en konflikt (også krig) - Altså ikke for at "nakke" de, der ikke falder i ens smag, men derimod for at søge at skabe fred og stabilitet, under skyldig hensyntagen til den svage part. Nå, jeg vil bunde min rødvin - skal sq i kanen!! :drink:


    Oki doki - that's your point. ;) Sleep well ! Må også hellere se at få [Blocked Image: http://hjem.get2net.dk/berope/assets/images/sleeping_2.gif]

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Nik.dk
    Det ender med at de sender os DIB folk afsted med en gul seddel hvor der står DONT SHOT og til selvforsvar får vi en stav som er 20 cm lang da den endlig ikke må virke truende.


    Er det ikke sådan i forvejen da ? ... Altså næsten. Hvis "danmark" er ude på en opgave, så er det jo næsten altid "fredsbevarende" ... og ikke "fredsskabende" ...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Nik.dk
    ... Jeg læser så på tekst TV at en dansk læge siger at det er tortur måden deres forhør har forgået på. De Irakiske fanger(fange) er blevet udsat for er at sidde i "ubekvemmelige" stillinger i op til 1 time.
    Ja ok så må jeg lige sige et par ord. Da jeg var værnepligtig og var gennem min rekruttur blev vi fanget og forhørt for at prøve det...


    At de sidder ubekvemt i op til en time, er jo det samme som en del mennesker herhjemme blir udsat for under anholdelse ved f.eks. demonstrationer. Derudover er det heller ikke nær ved den grad af tortur som hele skandalen startede med, nemlig amerikanernes. Så syns måske det er blevet blæst lidt ud af proportioner...


    Edit: Det er ikke tilladt på lavere stadier end den første del af uddannelsen på HO (hærens officers skole) at uddanne i modstand mod forhørs teknik, derfor må man i realiteten ikke udsætte værnepligtige for forhørs øvelser...

    Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg

    Rettet en gang, sidst af teko ().

  • Kommentar til ovenstående: "Det er ikke tilladt på lavere stadier end den første del af uddannelsen på HO (hærens officers skole) at uddanne i modstand mod forhørs teknik, derfor må man i realiteten ikke udsætte værnepligtige for forhørs øvelser..."


    Hvad i h.... mener du med "lavere stadier"???? :camp:
    Lyder næsten som at du taler om Darwins evolutionære udviklingsteori, altså vejen fra huleboer til Homo Sabiens. Jeg hader SQU, når man taler omtaler officerer som noget højt hævet!!! :chain:


    Meeeeeeeeen i øvrigt er det rigtigt, at øvelser, hvor også værnepligtige menige (gerne på deres "overlevelsesøvelser") blev udsat for lidt af hvert, nu er barberet ned til at alene uddannelsesrelevante aktiviteter er tilladte. Det skete, fordi en række øvelser tog overhånd. IMO skal man behandle værnepligtigt personel ordentligt, og det, vi udsætter dem for, skal have et godt formål.


    Og så lige tilbage til den der med "lavere niveauer" - I Forsvaret gennemføres der øvelser mange steder, der sigter mod at give øvelsesdeltagerne et kendskab til forhørsteknikker, og også med deltagere der ikke nødvendigvis er på vej til at blive officerer på HO. Enhver kan vel gætte sig frem til, at det også sker på bl.a. aspirantkurser ved Jægerkorpset og Frømandskorpset, og der er personellet ikke nødvendigvis officerer, eller på vej til at blive det.


    Det ville være rigtigt rart om de, der kommenterer på et indlæg, holder sig til at skrive om noget, de ved noget om, og ikke fylder æteren med bawl... - Det forhindrer dog ikke at nogen kommenterer efter behag, men udtaler man sig om fakta, eller kommer med postulater, så skal man så vidt muligt have ret.

  • En der er lidt morgen gnaven ;)
    Ja, den slags øvelser foregår logisk nok også andre steder end på VUT1. Men nu er jægerne og frøerne så os undtaget for de fleste bestemmelser... Men som en desideret del af uddannelsen er det først på VUT1 den indgår... Altså med undtagelse af speciel enheder...

    Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg

  • Morgengnaven - jeg er fpqtzzigggzxxx ikke morgengnaven - i hvert fald kun lidt... 8) .
    Når du nu siger VUT1 (VidereUddannlesesTrin 1), mener du så den, officersaspiranter ryger på, altså VUT1 LD (ledere), eller VUT1, ML (mellemledere) = sergent=>oversergent.
    See what i mean? VUT er ikke noget officerer alene udsættes for, men blot en betegnelse for en uddannelse, som i øvrigt gennemføres på flere niveauer :]

  • Det er jo seføli LD ;) De fleste der tar ML sværge jo at de aldrig nogensinde vil ha prikker på skuldrende :)) Men jep ka godt se hvad du mener ;)

    Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg