RMA krediteret og afsluttet

  • Er der nogle der har prøvet det ?


    Der står krediteret og afsluttet på min RMA track & trace på Midt datas side.


    Jeg forstår det sådan, at jeg får pengene tilbage for den defekte vare. Er dette korrekt ?


    Hvis det er, har jeg et stort problem, er jeg bange for. :rolleyes:


  • Well normalt betyder krediteret jo at man får penge tilbage for den ting der var til RMA.. Enten pga af udgåelse af produktion eller anden årsag.
    Men lige med Midt Data havde jeg samme problem. Det var en R9700pro jeg havde til RMA hos dem, hvor der også stod at det ville blive krediteret men jeg endte med at få det ombyttet alligevel..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af DanielAndrewLowe


    Well normalt betyder krediteret jo at man får penge tilbage for den ting der var til RMA.. Enten pga af udgåelse af produktion eller anden årsag.
    Men lige med Midt Data havde jeg samme problem. Det var en R9700pro jeg havde til RMA hos dem, hvor der også stod at det ville blive krediteret men jeg endte med at få det ombyttet alligevel..


    Ok, tak for svaret.
    Problemet er nemlig, at det står i Soltanis navn og jeg bliver ikke specielt lykkelig hvis han får pengene for det. ;)
    Det drejer sig om det FX5950U, som jeg købte af Learner. Kortet stod af en uge efter, at jeg satte det i, så jeg måtte sende det til RMA. Jeg har godt nok gjort opmærksom på, at jeg har købt kortet, men man ved aldrig med de forhandlere. :]
    Jeg kan godt forstå, at de muligvis hellere vil kreditere det, for nyprisen er tæt på 4000 og på medfølgende kvittering står der 2077 kr. :boxed:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af The Hans
    Ok, tak for svaret.
    Problemet er nemlig, at det står i Soltanis navn og jeg bliver ikke specielt lykkelig hvis han får pengene for det. ;)
    Det drejer sig om det FX5950U, som jeg købte af Learner. Kortet stod af en uge efter, at jeg satte det i, så jeg måtte sende det til RMA. Jeg har godt nok gjort opmærksom på, at jeg har købt kortet, men man ved aldrig med de forhandlere. :]
    Jeg kan godt forstå, at de muligvis hellere vil kreditere det, for nyprisen er tæt på 4000 og på medfølgende kvittering står der 2077 kr. :boxed:


    Hm, de skal jo vel give dagsprisen ... Eller fremskaffe en ny vare ...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Garfield
    Hvis de gir dig pengene tilbage så skal de da vel betale det som et nyt koster?? og ikke bare det du gav??


    De skal ikke kreditere ud fra nyprisen, men den pris produktet må anses at have på det pågældende tidspunkt.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Martin
    De skal ikke kreditere ud fra nyprisen, men den pris produktet må anses at have på det pågældende tidspunkt.


    Hm, så skal det jo også gældende hvis prisen er faldet i mellemtiden ? ... ;) ... Som det jo så ikke gør ...

  • Sagen er opklaret.


    De har sendt en check til Soltani.
    Damn nogle fjolser. :roller:


    Jeg synes det er fair nok, at få de penge tilbage, som der oprindeligt blev betalt for det. Ingen kritik herfra hvad det angår.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af The Hans
    Sagen er opklaret.


    De har sendt en check til Soltani.
    Damn nogle fjolser. :roller:


    Jeg synes det er fair nok, at få de penge tilbage, som der oprindeligt blev betalt for det. Ingen kritik herfra hvad det angår.


    Hm jeg ville nu syntes det var rimeligt man fik den pris som varen koster i dag .... For det vil shoppen jo sikkert have hvis det drejer sig om en vare som fx er faldet 1000 kr i pris i mellemtiden.... :crazyeyes:


    Men skal jo vel kunne tage sine penge og gå ud og købe den samme vare et andet sted ... Er vel det som er meningen hvis shoppen ikke kan levere den pågældende vare ?...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten
    Hm jeg ville nu syntes det var rimeligt man fik den pris som varen koster i dag .... For det vil shoppen jo sikkert have hvis det drejer sig om en vare som fx er faldet 1000 kr i pris i mellemtiden.... :crazyeyes:


    Men skal jo vel kunne tage sine penge og gå ud og købe den samme vare et andet sted ... Er vel det som er meningen hvis shoppen ikke kan levere den pågældende vare ?...


    Tjaah - men ting er ikke altid som man gerne vil have dem til at være ;)
    Ved begge typer service (nypris eller købspris retur) er der jo nogen fordele og ulemper ;)
    Men jeg kan nu godt give dig ret i at man ikke bør være nødt til at bruge flere penge, på den anden side er det også surt at få færre penge tilbage, fordi nyprisen er faldet :)

  • Er så nysgerrig hvordan det rent lovgivningsmæssigt er på disse RMA-områder ...


    A. - Varen koster 1000 kr på købstidspunktet, men er steget til 2000. Da butikken ikke kan levere en identisk vare, så får køberen værdien som er den NUVÆRENDE KØBSPRIS på de 2000 kr.


    B. - Varen koster 1000 kr på købstidspunktet, men er steget til 2000. Da butikken ikke kan levere en identisk vare, så får køberen værdien som er den OPRINDELIGE KØBSPRIS på de 1000 kr.


    C. - Varen koster 2000 kr på købstidspunktet, men er faldet til 1000. Da butikken ikke kan levere en identisk vare, så får køberen værdien som er den NUVÆRENDE KØBSPRIS på de 1000 kr.


    D. - Varen koster 2000 kr på købstidspunktet, men er faldet til 1000. Da butikken ikke kan levere en identisk vare, så får køberen værdien som er den OPRINDELIGE KØBSPRIS på de 2000 kr.


    - Har man ret til at kræve andre varer i bytte istedet for en ombytning til et identisk stykke HW som det man har til RMA ?...


    ... Man får jo en ny reklamationsret hvis man får ombyttet et stykke HW i en RMA-sag.... Men får man 14 dages retturret ?... Nej vel ? ... Ville jo ellers være fedt nok for de ville jo give nogle lidt specielle rettigheder... :)) ...


    Men nogen der lige kender svarne på mine spørgsmål ?... ;)


    ... Hvis det er ok at jeg spørger i denne tråd ?

  • Sagen ordnet.


    Soltani har overført pengene til mig.


    Det er nice at der findes ærlige mennesker.
    :clap: og tak til Soltani her fra. :D



    -->Grill...Helt ok. Spørg du bare løs. ;)

  • Syns da os det lyder lidt underligt, hvis det nu er et tilfælde med tyveri, får man jo en tilsvarende vare igen, ELLER beløbet som det vil koste en selv at købe... Ved da ihvertfald at jeg nok ville brokke mig en del hvis det var mig...

    Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af LecTer
    står vel i købeloven?


    Ja da ... Men ville nnu gerne undgå at læse hele købeloven igennem ... ;) ... Hvis jeg skulle det, så kunne man jo også svare "Svaret findes vel på Google.com" når der var nogen der spurgte om noget .... og så ville der ikke være brug for et forum... Derfor spørger jeg ... Er vel nogen der kender reglerne på DET RMA-område ...

  • Okay... nu snakkede jeg med en bekendt som er jura studerende, og skal op i købeloven på mandag, så han ved forhåbentligt hvad han snakker om.


    [17:44:21] <***> da kortet lider af en mangel, som er under garanti, og de ikke vil reparere kortet, så er de forpligtigede til at erstatte kortet meden tilsvarende eller bedre vare


    ...vender lige tilbage med en paragraf


    Here we go:


    købelovens §78...
    § 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
    1) afhjælpning af mangelen,
    2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),
    3) et passende afslag i købesummen eller
    4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig


    Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
    Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
    Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af LecTer
    Okay... nu snakkede jeg med en bekendt som er jura studerende, og skal op i købeloven på mandag, så han ved forhåbentligt hvad han snakker om.


    [17:44:21] <***> da kortet lider af en mangel, som er under garanti, og de ikke vil reparere kortet, så er de forpligtigede til at erstatte kortet meden tilsvarende eller bedre vare


    ...vender lige tilbage med en paragraf


    Ja, den kender jeg godt, men det svarer jo ikke lige på de spørgsmål jeg havde ... ;)

  • Der var en diskussion ang. denne problemstilling herinde for nyligt.
    Jeg kan ikke lige huske hvem det var jeg svarede?
    Det var en der havde noget knas med en forhandler?


    Men som udgangspunkt skal nyprisen betales tilbage til kunden, kunde og forhandler skal nemlig stilles som om at handlen aldrig har fundet sted.


    Hvis de andre teorier skulle holde, kunne man jo også "risikere" at få mere tilbage, hvis varen er steget i mellemtiden.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af MJO
    Der var en diskussion ang. denne problemstilling herinde for nyligt.
    Jeg kan ikke lige huske hvem det var jeg svarede?
    Det var en der havde noget knas med en forhandler?


    Men som udgangspunkt skal nyprisen betales tilbage til kunden, kunde og forhandler skal nemlig stilles som om at handlen aldrig har fundet sted.


    Hvis de andre teorier skulle holde, kunne man jo også "risikere" at få mere tilbage, hvis varen er steget i mellemtiden.


    Det var nemlig også hvad jeg mente ... Og i det tilfælde, så er det jo en SKANDALE at blive spist af med den originale købspris hvis den samme vare koster mere nu end dengang man købte den vare.


    Det var så én side af spørgsmålne hvis min formodning som du også deler holder stik. Håber jeg kan finde svar på de rasterende spørgsmål.