God idé eller ej .. Sig jeres mening ..

  • Hey .. Vil lige tjekke en idé ud på jer herinde .. Og har en idé om, at det ikke er verdens dummeste idé at gøre ..


    Som leder af Børne- og UngeSekretariatet i Herning er det bl.a. min opgave at starte nye aktiviteter for børn og unge .. Hidtil har jeg fokuseret mest på børn, men nu vil jeg gerne lave noget for unge i 9 og 10 klasse ..


    Det er ikke nogen hemmelighed, at Danmark er i top når det gælder til unge mennesker og alkohol .. Denne problematik vil jeg gerne sætte fokus på, på en anden måde, end det hidtil er blevet gjort .. Ingen løftede pegefingre ..


    En kunstner ved navn Hans Jørn Østerby (Nogen kender ham måske) .. Sammen med Blå Kors står han bag et arrangement der hedder "Rock og Rus", læs mere her


    Dette arrangement kunne jeg godt tænke mig at kæde sammen med lokale upcomming bands der vil optræde gratis, og så et samarbejde med politiet omkring betjente der fortæller om både stoffer og alkohol, og konsekvensen af begge dele - Både mht. voldsdomme og hvad der ellers findes af følgevirkninger af et for stort forbrug ..


    Det skal naturligvis være et arrangement uden salg af alkohol, da jeg naturligvis ikke kan få bevilling til dette, og heller ikke ønsker det ..


    Af samarbejdspartnere har jeg bl.a. tænkt på lokale forretningsdrivende der evt. vil sponsorere præmier til et par konkurrencer, og så SSP (Skole, Socialforvaltning og Politi), som jeg selv kun har gode erfaringer med ..


    Er ideen god, eller bare fuldstændig elendig .. Vil gerne have jeres mening inden jeg går videre med det .. Har naturligvis fuld opbakning fra min chefs side, men synes det er mindst ligeså vigtigt at få andres syn på sagen .. :)


    Jeg ser frem til jeres svar .. På forhånd tak ..


    edit: Stavebøf ..

  • Go for it [Blocked Image: http://hjem.get2net.dk/berope/assets/images/thumbsup.gif] - god idé !
    Du skal nok tage med i dine overvejelser, at der nok er nogle der vil møde berusede op. Hvad vil i så stille op med dem, hvis der ikke må være løftede pegefingre ?
    Grunden til at jeg nævner dette, er at der har været lignende forsøg på sådanne fester, her i det område hvor jeg bor og det endte ikke helt efter hensigten. Blev spoleret noget af en hel del fulde idioter, som havde drukket hjernen væk, inden de mødte op. :(

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af bentzin
    Go for it [Blocked Image: http://hjem.get2net.dk/berope/assets/images/thumbsup.gif] - god idé !
    Du skal nok tage med i dine overvejelser, at der nok er nogle der vil møde berusede op. Hvad vil i så stille op med dem, hvis der ikke må være løftede pegefingre ?
    Grunden til at jeg nævner dette, er at der har været lignende forsøg på sådanne fester, her i det område hvor jeg bor og det endte ikke helt efter hensigten. Blev spoleret noget af en hel del fulde idioter, som havde drukket hjernen væk, inden de mødte op. :(


    Jeg har en lille plan om, at det nok bliver temmelig nødvendigt at blande skolerne ind i det, så man gør det til et arrangement der starter omkring middagstid ..


    Er ikke klar over hvad man ville kunne gøre ved eventuelt berusede personer .. Nogen gode ideer?

  • jeg har prøvet at være til sårn noget foredrag da jeg gik i efterskole for en del år siden, hvor der var en betjent der stod og fortalte om hash, hårde stoffer og alkohol..og det kunne jeg endlig ik rigtig sætte mig ind i, han sendte bare sårn en hash klump rundt så man kunne lugte til det og se hva det var for noget :crazyeyes: , og fortalte hash alkohol og hårde stoffer var farligt, og at det i mange tilfælle gjorde en gal oven i hovedet, hvilket vi alle jo godt vidste, man kunne godt høre, at han kun havde set det ude fra, og sikkert læst om det osv. ,og at han ik havde prøvet det på egen krop..


    tror vi havde kunne sætte os lidt bedre ind i det, hvis det var en ædru (ex) alkoholiker eller en ex stofmisbruger der stod fortalte om konsekvenserne osv.


    men dunno..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ShakaleN
    jeg har prøvet at være til sårn noget foredrag da jeg gik i efterskole for en del år siden, hvor der var en betjent der stod og fortalte om hash, hårde stoffer og alkohol..og det kunne jeg endlig ik rigtig sætte mig ind i, han sendte bare sårn en hash klump rundt så man kunne lugte til det og se hva det var for noget :crazyeyes: , og fortalte hash alkohol og hårde stoffer var farligt, og at det i mange tilfælle gjorde en gal oven i hovedet, hvilket vi alle jo godt vidste, man kunne godt høre, at han kun havde set det ude fra, og sikkert læst om det osv. ,og at han ik havde prøvet det på egen krop..


    tror vi havde kunne sætte os lidt bedre ind i det, hvis det var en ædru (ex) alkoholiker eller en ex stofmisbruger der stod fortalte om konsekvenserne osv.


    men dunno..


    Meningen er klart det skal være alt andet end det .. Jeg har prøvet begge de ting du nævner, og ved ikke om det har virket, eller det bare er min opdragelse der har gjort jeg ikke har problemer med hverken alkohol eller stoffer ..


    I hvert fald kan jeg huske det ikke var særlig fedt da vores tidligere narkoman eller alkoholiker døde af et misbrug fordi han ikke kunne holde den nye, fornuftige livsstil ..


    Edit: Jeg synes klart det er for dårligt, at folkeskolerne vælger at spise en stor del af DK's fremtid af med en politibetjent med en klump hash og en tidligere misbruger .. Når politikerne så derefter laver en lov for at forhindre unge under 16 køber alkohol, burde de gøre noget mere for at forbedre indstatsen i folkeskolerne ..

  • hmm... jeg har aldrig været med til sådan alkoholfrie fester / arrangementer, fordi at de har været skide kedelige... eller kun een gang, og det var for at høre Dj alligator nede i byen... hehe.. ;) ... Det er det de unge vil have., hvis de ikke skal drikke, så skal de have en grund til ikke at gøre det. Og den eneste grund til at man skal komme og høre de lokale bands det er da hvis man er stiv og ik aner hvor man skal tage hen ...


    lige en anden synsvinkel

  • Jeg synes det er en brand-god ide.
    Men som FlexQ siger, så skal der jo nok være et eller andet der fanger lidt mere end at høre en copper stå og snakke. Der skal nok være nogen semi-kendte eller lign. der har lyst til at støtte et godt formål og give et par numre.


    Edit: Kom lige til at tænke på at det ville være fedt med nogen stand-up gutter eller noget. Hør evnt _WHAT_ om det, han kan måske give dig et sted du kan få noget mere info (han arbejder på fermaten)


    Det bliver nok sværest at få den ældste gruppe af ungerne der med, da de sikkert allerede er begyndt at drikke. Og hvis de endeligt skulle komme, er det nok også dem der kommer med en lille skid på :)


    Og nu du er igang, kan du så ikke lige tage dem med, der altid står ovre ved shell/mc-donalds og spiller bas :D Det er pisse irreterende når man sidder og arbejder hehe


  • Ellers fanger jeg bare Kent Fløe .. Tidligere leder af Galaxen .. Han har efterhånden en del kontakter ..


    Nu er du også fra Herning .. Og kender måske Marsden og Duo'en .. Ville det være en idé evt. at få dem med, sammen med nogle mere kendte navne?

  • Quote


    Nu er du også fra Herning .. Og kender måske Marsden og Duo'en .. Ville det være en idé evt. at få dem med, sammen med nogle mere kendte navne?


    Jeg er tilflytter, så kender dem desværre ikke :), men det ville da helt klart være et kæmpe plus at få nogle mere kendte med der måske tiltrækker lidt bredere puplikum.


    Nu ved jeg ikke lige hvordan jeres budget ser ud, men fri bar og mad til optrædende kan udøve mirakler :D Det er måske bare ikke så godt et eksempel at sætte, hvis bandet er halv visne hehe

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Tismund


    Jeg er tilflytter, så kender dem desværre ikke :), men det ville da helt klart være et kæmpe plus at få nogle mere kendte med der måske tiltrækker lidt bredere puplikum.


    Nu ved jeg ikke lige hvordan jeres budget ser ud, men fri bar og mad til optrædende kan udøve mirakler :D Det er måske bare ikke så godt et eksempel at sætte, hvis bandet er halv visne hehe


    Fri mad og bar er et krav i mange kontrakter i dag .. Tro mig .. Har været hovedansvarlig for backstageforplejning til navne som SP Just, Frost, Copenhagen Bluesband, Johnny Madsen, Papkasseshow og Turn On Tina bare for at nævne nogle få .. *G*

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger


    Fri mad og bar er et krav i mange kontrakter i dag .. Tro mig .. Har været hovedansvarlig for backstageforplejning til navne som SP Just, Frost, Copenhagen Bluesband, Johnny Madsen, Papkasseshow og Turn On Tina bare for at nævne nogle få .. *G*


    Kan hvertfald ikke forestille mig andet end at der skal være fri bar og mad hvis Johnny skal spille :)) Han er sq fin.
    Mht. idéen, tjaah, nu er jeg selv 16( ½ :P ), men jeg vil da nok sige at hvis der kom nogle fede navne og gav en lille koncert så kunne jeg godt finde på at møde op, men det er mere det om man ville møde op ædru. Jeg tror desværre en del af dem der ville komme ville være temmelig besoffen. Men udover det er idéen god. Måske kunne det evt. ligges så at arrangementet er på en varm dag, det kan jo godt være svært at planlægge, for tror der er mange elever der virkelig gerne ville lave noget andet end at sidde og koge i et klasseværelse kl. 12.30 når der er sol fra en skyfrihimmel.

  • Det med at en betjent fortæller om det syntes jeg ikke er en god ide´. Det har vi flere gange haft her på skolen, og de kan ikke fortælle noget som vi allerede ikke ved - Og hvis de kan så bliver det ofte kedeligt.


    Her på skolen har vi haft en ex-stof misbruger fra KBH ovre og fortælle om det. Han fortalte om sine / venners "erfaringer" hvor han blandede det med lidt komik som gjorde det overkommenligt at høre på. Han fortalte også om sit arbejde med at hjælpe folk på rette vej igen , og hvor stort et arbejde det egenlig var. Kan ikke lige huske hans navn, men ved han har skrevet en bog og det er nok den eneste gang jeg har fået noget ud af sådan et foredrag.


    De fleste i 9-10 Klasse har jo set folk på stoffer - Og en stor del af dem kender højest sansynlig også en del som har prøvet eller som bruger det. Tror ikke lige at de gider sidde og høre på en betjent som forklarer om det, medmindre han/hun VIRKELIG kan finde ud af at fange deres opmærksomhed på den ene eller anden metode.


    Det med noget musik er næsten altid noget som kan lokke unge til, men som nævnt tidligere vil de fleste nok ende med at drikke hvis det bliver om aftenen. Det med at det bliver i skole tiden er nok den eneste metode til at intagelse af alkohol kan undgås - Desværre, men sandt.


    Ellers et godt intertiv og meget rart at nogle gider tage dette store problem op på en ny og anderledes metode....


    Er selv 17


    Edit : Kan se at mit indlæg mest omhandler stoffer hvor du mest går ind med alkohol - Men ellers samme mening om det problem. Få en ex-alkoholiker til at komme - En yngre person som kan få lidt komik med ind i det alvorlige og som man bedre kan relatere til end en betjent.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

    Rettet 2 gange, sidst af Henrik- ().

  • Hm god idé da ... :clap:


    Men hvad med at kidnappe Lars Løkke Rasmussen og så kræve i "løsesum" at alderen for hvornår man kan købe alkoholiske drikke i supermarkeder, kiosker mv bliver sat op til 18 ? ... Så den passer til alderen for hvornår man kan drikke på bodegaer mv .... ( Officielt ihvertfald ) ...


    ... og så 5000 kr i bøde til alle under 18 der bliver snuppet med en bajer eller ligende .... og samme beløb i bøde hvis de bare bliver snuppet fulde ... Så skal de nok lære det efter et par gange ... :))


    Ellers så er en tilbagevendelse af revselsretten jo altid en idé ... Pisk dem hvis de ikke makker ret. *G* :))


  • Vil kun blande betjente ind i det mht. straffe og påvirkning af fremtiden mht. straffeattesten .. Tror ikke selv på politiet kan fortælle andet der kunne være specielt nyttigt på det punkt .. Alkohol og stoffer .. Begge er et problem, og klart to problemstillinger der kan behandles sammen ..


    Mht. nye metoder, så tror jeg på, at det er hvad der skal til for overhovedet at ændre noget .. Alt det andet er for brugt, og er overhovedet ikke effektivt .. Jeg har sq ikke holdt mig fra stoffer fordi en politimand har vist mig en klump hash, og har ikke fået respekt for alkohol fordi en ex alkoholiker har fortalt hvordan det var, for derefter at dø af druk ..


  • God idé .. Og så nuppe den nye skatteminister Kristian Jensen med, for at fjerne skatten på SU og lærlingeløn? *GG*

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger
    God idé .. Og så nuppe den nye skatteminister Kristian Jensen med, for at fjerne skatten på SU og lærlingeløn? *GG*


    Den med lærlingelønen er jeg med på ... Er jo selv lærling. *G* :))

  • Kanongodt initiativ Burger! :D - Det tager jeg hatten af for.


    Jeg har dog ingen forslag selv - Synes det lyder som en svær opgave, men ikke desto mindre et forsøg værd! :) og for en god sag tilmed ;)


    Keep up the good work :cheers: