Kan en mobil tåle en tur i vandet ?

  • Godt nok en lidt anderledes tråd. Men sagen er at min Nokia 3410 har været ude og svømme . . i Mølleåen ved Frederiksdal . . . . sammen med mine bukser - ja alt tøjet og mig. [Blocked Image: http://hjem.get2net.dk/berope/assets/images/gafa.gif
    Den lå i mine bukselomme og var tændt - inden jeg faldt i vandet. Kanoen kæntrede da jeg skulle stige i land efter 2 timers sejllads uden problemer.
    Da jeg pillede den op af de gennemvåde bukser, var den total død. Nå - ikke mere om dette pinlige optrin, som skabte megen moro, for dem som kikkede på :O
    Så er det jeg spørger - er der nogen chance for at den kommer til at virke igen, hvis jeg lade den tørre ?
    Det ku' jo være at nogen havde prøvet noget lignende. ;)

  • Tja få den skilt ad og tørret alle de dele du kan komme til.


    ...og så er det jo bare at håbe på det bedste.


    Har selv været heldig med en gammel 3310 for nogle år siden ;)

  • hmm... hvis den første kortslutning den lavede bare var en som slukkede den så skal den sq nok leve igen, du skal bare være sikker på at den er 100% tør inden du tænder den igen. så lad den ligge et varmt sted i et par dage uden cover på osv ... og så må nab bare håbe at der ikke er for meget kalk i den fra vandet eller salt for den sags skyld, ellers må du prøve med lidt kalk/salt fjerner...


    Alt teknik kan sådan set tåle vand, bare du lader være med at tænde det før det er tørt igen .. ;) ..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af bentzin
    Godt nok en lidt anderledes tråd. Men sagen er at min Nokia 3410 har været ude og svømme . . i Mølleåen ved Frederiksdal . . . . sammen med mine bukser - ja alt tøjet og mig. [Blocked Image: http://hjem.get2net.dk/berope/assets/images/gafa.gif
    Den lå i mine bukselomme og var tændt - inden jeg faldt i vandet. Kanoen kæntrede da jeg skulle stige i land efter 2 timers sejllads uden problemer.
    Da jeg pillede den op af de gennemvåde bukser, var den total død. Nå - ikke mere om dette pinlige optrin, som skabte megen moro, for dem som kikkede på :O
    Så er det jeg spørger - er der nogen chance for at den kommer til at virke igen, hvis jeg lade den tørre ?
    Det ku' jo være at nogen havde prøvet noget lignende. ;)


    Jamen prøv? ;) Det er det bedste du kan gøre. Håber da den virker for dig.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Aerial
    Tja få den skilt ad og tørret alle de dele du kan komme til.


    ...og så er det jo bare at håbe på det bedste.


    Har selv været heldig med en gammel 3310 for nogle år siden ;)


    Okay har skilt den ad og så er der jo kun at håbe på det bedste. Har ikke rigtig råd til en ny, da jeg skal spare sammen til en Ægypten-tur til november.


    Skal ellers lige hilse og sige, at det er edderm.... koldt at stå og vente på bussen, når man er våd fra inderst til yderst. :rolleyes: Det begyndte godt nok at regne - men det var jo sådan set lige meget :)


    Det eneste positive ved den "badetur", var at jeg fik tidligt fri fra arbejde. ;) og selve kano-turen var rigtig hyggelig :)

  • Jeg kender en som tabte selvsamme telefon som du har, i toilettet, den virkede aldrig igen bagefter.


    Men som Aerial ssiger: Man kan jo være heldig - så det er da et forsøg værd vil jeg mene.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af FlexQ
    hmm... hvis den første kortslutning den lavede bare var en som slukkede den så skal den sq nok leve igen, du skal bare være sikker på at den er 100% tør inden du tænder den igen. så lad den ligge et varmt sted i et par dage uden cover på osv ... og så må nab bare håbe at der ikke er for meget kalk i den fra vandet eller salt for den sags skyld, ellers må du prøve med lidt kalk/salt fjerner...


    Alt teknik kan sådan set tåle vand, bare du lader være med at tænde det før det er tørt igen .. ;) ..


    Jeg pillede batteriet ud og tørrede den nødtørftigt af - de steder jeg kunne komme til. Skulle jo ha' fat i en kollega, så vi ku' bli' hentet. Så hurtigt som muligt.
    Satte så batteriet i igen. På vej hjem i bussen skulle jeg lige tjekke den og den var meget varm - både batteri og resten af telefonen. Skilte så det hele ad og nu ligger den sådan på bordet.
    Når den bli'r så varm - er det så fordi den er kortsluttet ? Og er den så "finido" ?


    Edit: Når jeg sætter batteriet i så tændes der noget baggrundslys ved tastaturet.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af bentzin


    Jeg pillede batteriet ud og tørrede den nødtørftigt af - de steder jeg kunne komme til. Skulle jo ha' fat i en kollega, så vi ku' bli' hentet. Så hurtigt som muligt.
    Satte så batteriet i igen. På vej hjem i bussen skulle jeg lige tjekke den og den var meget varm - både batteri og resten af telefonen. Skilte så det hel ad og nu ligger den sådan på bordet.
    Når den bli'r så varm - er det så fordi den er kortsluttet ? Og er den så "finido" ?


    Edit: Når jeg sætter batteriet i så tændes der noget baggrundslys ved tastaturet.


    Det kunne godt tyde på at den er ved at være død. Ihvert fald er der meget der tyder på at der er en eller anden kortslutning siden den bliver varm. Så pas på med at have den i lommen!

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • De kan ofte reddes, de ældre telefoner. Nyere telefoner er lidt værre.


    nr 1 er ALTID at tage batteriet fra så hurtigt som muligt, og så ellers tørre den (covers pillet af) med en hårtørrer eller lade den ligge på en varm radiator i et døgn eller to - så al kondens osv er ude. Du må IKKE sætte batteriet i igen, før den er helt tør. Så kan de faktisk reddes. Men den kan selvfølgelig også være konsluttet fra øjeblikket den ramte vandet.


    Lad den tørre HELT igennem, sæt batteriet i og tænd. Jeg skal nok krydse fingre ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af FlexQ
    bent - var det i grunden ikke dumt at gå ud og bade med fonen i lommen ?


    HØ HØ - Jo - det var heller ikke lige meningen :rolleyes: Heldigvis havde jeg da fået min rygsæk med mit digitale kamera lagt op på bådebroen. Det havde bare ikke været til at bære, hvis det var røget sig en tur.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af FlexQ


    jah ? man kan godt bade selvom man er på kano tur... tsk tsk ... det var for fun .... :lame:


    Jeps - sådan forstod jeg det også :))
    Men det er jo lige - det der med at tænke, før man svarer! :rolleyes:

  • noget demiraliserende vand ville nok gøre underværker. Tror at selvom delene bliver tørre vil der stadig være snavs som kan skabe kortslutning, så det er bare med at få det skyldet væk.

  • Min nokia er har været repareret efter 2 "vandskader". Den ene gang lå den i pose, hvor der også lå en utæt dåse med kartoffel-salat. Så alt det tynde saft var sevet ind i telefonen. Anden gang kom jeg til at hælde cola ud over den.


    Men den virker stadig som en drøm :D


    Det bedste er nok at skille den så meget ad som muligt og lade den ligge et varmt sted.

  • Min søster hældte terpentin i sin 3510.
    Den virker stadig fint.
    Den blev også skilt totalt ad og tørret/aftørret godt.


    Bemærk at du nok skal have fat i en lille torx skruetrækker for at splitte den helt ad.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Bubbi
    Min gamle 7210 har været i vaskemaskinen og tørretumblern 2 gange... Virker stadig finno..


    Så min kan i hvert fald vaskes ved 60°C... :T


    Nu var vandet i Mølleåen ikke mere end "2 cm" varmt :P - så ved ikke rigtig om min kan tåle det. :))