Købe alkohol...

  • Jeg vadede ind i en Super best butik i dag fordi jeg skulle have en flaske Fisherman... så ber han om legimation, fair nok, så jeg river mit sygesikringbevis frem og får at vide det ikke kan bruges, og der SKAL være billede på? Så viser jeg ham mit knallertkørekort hvilket han med glæde tager i mod... så er det så bare jeg spørger:


    Hvad fanden skal man gøre, hvis man som mig er 17, ikke har knallertkørekort eller et nyt sygesikringsbevis? Skal man få sin mor til at købe ind for en eller hva? Synes det er latterligt da der står på knallertkørekortet at det ikke er gyldig legimation, og sygesikringsbeviset er, og altid har været, gyldig legimation?


    Synes det er at gå lidt over stregen.... hvad med jer ?

  • Vil tildels give dig ret .. Dog har kommunerne lavet et kort du kan købe i servicebutikken på dit rådhus .. Pris: 100 kr ..


    Nok bare endnu en måde at opkræve penge på ..


    Det skal dog lige siges, at selvom jeg måske ikke direkte er tilhænger af loven (dem under 16 skal nok få alkohol og cigaretter alligevel) så synes jeg det er for dårligt, at mange forretningsdrivende bare ignorerer den nye lov, og ikke gider tjekke ID .. Naturligvis kan de ikke tjekke alt og alle, men en lille indsats er nok ikke for meget forlangt ..

  • Det er de nye regler om køb af tobak og spiritus. Du kan hvis du ikke har noget billede-id købe et id-kort for 150,-


    - Spild af penge når man snart bliver 18 :D


    Men jeg synes det er en helt udemærket regel.

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

    Rettet en gang, sidst af Grus ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger


    Hmm .. De har sagt i nyhederne det koster 100 kr .. Men hvad ved jeg ..


    Nåh ja... så 100,- jeg havde bare fået at vide at det var 150,- men hva ved jeg...

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • godt man har kørekort og er over 18... men jeg sad faktisk og tænkte på det her den ene dag.. det er faktisk pisse latterligt..

  • Kender d godt... Mig og min kammerat var nede på en stille og rolig bar sidst, for at få en lille slappe af fadøl.. Jeg går op og bestiller 2 stk.. og han beder så om legimitation for at jeg er 18, derpå ligger jeg så mit sygesikringsbevis, mit dankort og mit studiekort og på disken.. hvorefter jeg får at vide at jeg kan snyde med det alt sammen, jo tak kammerat hvad med at jeg så hedde osama bin laden hvis jeg skulle gøre sådan noget..


    Nu har jeg heldigvis fået kørekort, så næste gang jeg skal i byen kan de jo bare lære det..


    Men jo jeg synes også det er gået over stregen, med id kort.. på diskoteker er det egentlig fair nok... men inden for rimelighedens grænser.. Men jeg synes også at det er lidt synd for dem som ikke er fyldt 18, at de skal til at betale for et legimitationskort med billede.. sygesikringsbeviset burde da være godt nok...

  • Jeg syntes på en måde at det er godt nok at de har lavet den regel... så som burger siger så skal de unge under 16 som jeg nok få fat på varerne ;)


    Da jeg f.eks. gik i 5 klasse i sin tid da var vi på hyttetur i Odense hvor jeg i en kiosk købte 6*Tuborg
    jeg var vist nok kun 12 der... der burde de tilgengæld ha bedt om legitimation...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Garfield
    Jeg syntes på en måde at det er godt nok at de har lavet den regel... så som burger siger så skal de unge under 16 som jeg nok få fat på varerne ;)


    Da jeg f.eks. gik i 5 klasse i sin tid da var vi på hyttetur i Odense hvor jeg i en kiosk købte 6*Tuborg
    jeg var vist nok kun 12 der... der burde de tilgengæld ha bedt om legitimation...


    hvad med alle de gange jeg har hentet bajere og smøger til mine forældre ? ..


    syns at kioskejerne skal tænke lidt og så sige... bob bob... skal han selv eller er det til andre han køber...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ZnY\\
    Jeg vadede ind i en Super best butik i dag fordi jeg skulle have en flaske Fisherman... så ber han om legimation, fair nok, så jeg river mit sygesikringbevis frem og får at vide det ikke kan bruges, og der SKAL være billede på? Så viser jeg ham mit knallertkørekort hvilket han med glæde tager i mod... så er det så bare jeg spørger:


    Hvad fanden skal man gøre, hvis man som mig er 17, ikke har knallertkørekort eller et nyt sygesikringsbevis? Skal man få sin mor til at købe ind for en eller hva? Synes det er latterligt da der står på knallertkørekortet at det ikke er gyldig legimation, og sygesikringsbeviset er, og altid har været, gyldig legimation?


    Synes det er at gå lidt over stregen.... hvad med jer ?


    Ja det er da lidt trist!!
    Jeg har lige afvist 2 "mindre årige"(15 år) i dag der ville købe sprut,det kunne de godt glæmme,de blev lidt negative,men sådan er reglerne nu,at man skal være 16 år og have gyldig legimation... ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger


    Mon der er nogen af os der ved noget? *GG*


    Vi ved intet :crazyeyes:

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af FlexQ


    hvad med alle de gange jeg har hentet bajere og smøger til mine forældre ? ..


    syns at kioskejerne skal tænke lidt og så sige... bob bob... skal han selv eller er det til andre han køber...


    Bah! En regel er en regel! Og synes fandme også det er på tide at den regel bliver indført. Heldigvis fulgte jeg den nye stramning for dag 1.
    Et par dage efter at den var indført kom der nemlig en lille dreng ind og ville købe 2 tuborg. Det måtte han ikke sagde jeg, nåh men så ville han gerne have en pakke Lucky Strike. Det måtte han heller ikke. Så kommer der en 30 årig dame ind og fortæller at hun er fra Ekstra Bladet og de er ude og teste om folk overholder loven.


    Bare idag har jeg tjekket ID 5-6 gange... 4/6 var ikke gamle nok, så de var lidt negative. Den anden dag spurgte jeg efter ID og fandt ud af at drengen var 19 - den var ikke så god, men der er ikke rigtigt noget at gøre ved at de bliver sure. Loven skal overholdes!


    EDIT: staveplade

  • Nu sidder jeg selv her og bliver snart 23 år gammel så det med koisker er ikke det store problem for mig.


    Der hvor jeg kan se et problem er på diskoteker... nu for vi dankort uden billede.


    Jeg er godt nok ikke blevet spurgt efter ID de sidste par år.


    Men idag ved jeg sgu ikke hvad jeg skulle gøre... jeg har ikke noget DK med billede pga de nye smarte skod nogen... jeg har heller ikke kørekort så det kan jeg heller ikke vise... hva fanden gør man lige... skal vi til at slæbe vores pas med i by ?? Ved sgu ikke hvad det ligner...


    Et forslag få et billede på sygesikringskort så det var gyldig billede legimentation.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Tja.. Jeg syntes, at det var udemærket, at de lavede en regl om tobakken.. Det var på tide.. Jeg syntes dog ikke, at jeg har mærket nogen forskel i kiosker, efter at reglen er blevet indført.. Jeg er 13, og har ingen problemer med at købe.. Sååå ved ikke helt hvor meget de overholder reglen..

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger
    Nok bare endnu en måde at opkræve penge på


    Tror nu mere det handler om at mindreårige ikke starter så tidligt med at drikke.


    I udlandet går udtrykket "at drikke som en dansker" for at være en som drikker meget! Os danskere er kendt for at drikke en del. Og efter min mening synes jeg det er godt at regeringen prøver at gøre noget ved det.


    Bare mine 5 cent :T


  • Loven ville klart virke bedre hvis de forretningsdrivende gad overholde den ..


    Og dem under 16 der drikker alkohol og ryger skal nok få fat i det alligevel .. Ingen tvivl om det ..


    Hvis du nu "gad" quote mig rigtigt, ville du måske også se, at det jeg mente med den del af mit indlæg du har quoted, er det mht. det kort kommunerne udsteder som altså koster penge .. Det er jo ikke loven som sådan jeg snakker om lige der ..