Hvordan resetter man CMOS ?

  • Ehm.. når jeg starter op står der ude i DOS mode en meddelse, med at jeg ska re-enter CMOS settings.. så kan jeg trykke F1 for at springe det over eller Del for at komme ind i settings ( den blå skærm ved BIOS og CMOS osv... )


    For tror der ligger et problem derinde under CMOS, da min comp hele tiden genstarter efter et vist antal sekunder, det føles somom det er noget overophedning. lidt svært at forklare...


    Men skader det noget at resette CMOS og hvordan gør man :D


    Please hjælp, da jeg tror det kan hjælpe ;)

  • På dit mainboard ved siden af bioskredsen sidder et 3 bens jumperstik.
    Sluk computeren og hiv jumperen af (ben 1 og 2) og sæt den på ben 2 og 3 og vent 10 sek.
    Sæt jumper tilbage til ben 1 og 2.
    Start computer og gå ind i bios og indstil det hele rigtigt.
    Hvis du har bogen til mainbord, står det helt sikkert i den og du kan også se hvor jumper sidder. ;)


    Edit edit: Det er vigtigt du ikke gør det med computeren tændt. Det kan ødelægge dit mainboard hvios du gør det. Det tog jeg lige med for en sikkerheds skyld. ;)

  • den blå skærm tyder da på en gang blaster virus.......

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    den blå skærm tyder da på en gang blaster virus.......


    What :crazyeyes:


    Jeg tror han hentyder til BIOS setup... Desuden påvirker blaster også kun Windows, og den giver da heller ikke blå skræm...



    Jeg vil ikke anbefale dig at hive batteriet ud, gør som The Hans siger.

  • Har forsøgt både med at have batteriet af i 30 min og resette jumperen op til flere gange...


    Det lykkedes godt nok at få boksen væk efter jeg gjorde det, men så genstartede den sku igen efter 1 times tid og så var boksen der sku igen...


    Den blå boks er under BIOS.. ikke en blaster :( desværre

  • ok og det er den korrekte CPU den viser under opstart ?


    Det er ikke noget med at dit MB har en CPU på den ikke er gearet til ?
    Mainboard / bios version ?
    Bios version kan du se under opstart. Den kommer først med Grafik kort og derefter med mainboard bios version, i hvert fald på de fleste systemer.
    Sidder CPU køleren som den skal. Er der ordentlig kontakt til køleren ?
    Kører blæser ?
    Har du været inde i bios og kigge på CPU temp ?