Ud med XP :)

  • Hehe noget skal man jo tage sig til når man keder sig i de små timer - så hvorfor ikke smide en Linux ind ;)
    Kan klart anbefale Fedora Core 2 (af Redhat) - alt hardware virker og kører lækkert :)


    Det her er jo nice og grafisk
    Desktop


    Kig selv her og download http://fedora.redhat.com/ - der er fult OpenOffice pakke med i også samt alt andet du skal bruge :)

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkwolf
    Hehe noget skal man jo tage sig til når man keder sig i de små timer - så hvorfor ikke smide en Linux ind ;)
    Kan klart anbefale Fedora Core 2 (af Redhat) - alt hardware virker og kører lækkert :)


    Det her er jo nice og grafisk
    Desktop


    Kig selv her og download http://fedora.redhat.com/ - der er fult OpenOffice pakke med i også samt alt andet du skal bruge :)


    Ja, men det tager laaaaaaaang tid at downloade, også selv om du nøjes med de fire cd iso'er. Anyways, så skulle det være en rigtig god dist. Den nye SuSE 9.1 har også fået rigtig god kritik. Og hvis man er helt ny i GNU/Linuv verden, så kan en Ximian OCD anbefales, men den kan kun hentes over BitTorrent.


    Thumbs up! Linux er fremtiden, håber jeg :]

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Bullfaegter
    Ja, men det tager laaaaaaaang tid at downloade, også selv om du nøjes med de fire cd iso'er. Anyways, så skulle det være en rigtig god dist. Den nye SuSE 9.1 har også fået rigtig god kritik. Og hvis man er helt ny i GNU/Linuv verden, så kan en Ximian OCD anbefales, men den kan kun hentes over BitTorrent.


    Thumbs up! Linux er fremtiden, håber jeg :]


    tjaa download tiden er jo lige meget - det skal kun gøres en gang jo ;)


    har også prøvet SUSE 9.1 men de drivere de har med til sådan set alle nye gfx kort er ikke så gode -> med mindre at du punger ud ;) - dem der er med her er nice nok og virker uden det store

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkwolf
    tjaa download tiden er jo lige meget - det skal kun gøres en gang jo ;)


    har også prøvet SUSE 9.1 men de drivere de har med til sådan set alle nye gfx kort er ikke så gode -> med mindre at du punger ud ;) - dem der er med her er nice nok og virker uden det store


    hmm... Tja, men hvis man installerer Linux på en pc/partition plejer det ikke at være for at game på den. ;) Der er heller ikke så mange spil, der er native til Linux endnu, så for at spille skal man til at betale for Winex.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ulrik
    dkwolf --> Hvor svært er det at installere ?( Og hvordan gør man ?(


    Meget nemt :) - den er dejlig grafisk den installer og du kan se en guide her http://linuxin.dk/artikler/index.php?id=3442 - kører også dual boot med min XP (sidder men den lige nu)

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Bullfaegter
    hmm... Tja, men hvis man installerer Linux på en pc/partition plejer det ikke at være for at game på den. ;) Der er heller ikke så mange spil, der er native til Linux endnu, så for at spille skal man til at betale for Winex.


    jaa det har du ret i - WinEx er også alle de penge værd :) et genialt lille program - der kommer dog flere og flere spil til linux i fremtiden

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkwolf


    jaa det har du ret i - WinEx er også alle de penge værd :) et genialt lille program - der kommer dog flere og flere spil til linux i fremtiden


    Skal til at formatere snart... Så denne tråd kommer som kaldet fra himlen :D... Kan det betale sig at installere BÅDE XP & Linux, eller kan den såkaldte "Winex" klare det..? Min nabo køre nemlig linux & XP og det køre fandme NICE.. Så blæret at han lige kan reboote i et vindue, og starte op i XP, og køre begge styresystemer på en gang!

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Dare_Devil
    [Skal til at formatere snart... Så denne tråd kommer som kaldet fra himlen :D... Kan det betale sig at installere BÅDE XP & Linux, eller kan den såkaldte "Winex" klare det..? Min nabo køre nemlig linux & XP og det køre fandme NICE.. Så blæret at han lige kan reboote i et vindue, og starte op i XP, og køre begge styresystemer på en gang!


    Ja, det kan meget godt betale sig at have en dual boot. For selv om du skifter til Linux, vil du nok stadig være ret afhængig af diverse Windows programmer, indtil du finder tilsvarende programmer til Linux.


    Det bedste ved Linux er nok at stort set alle programme er gratis. :T


    Pøj pøj med det! :cheers:

  • Har kørt Slackware på serveren i nogle år, men kunne da godt finde på at prøve det her på en af maskinerne.


    Håber seriøst at Linux kommer til at vinde mere ind på markedet i fremtiden ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Aerial
    Håber seriøst at Linux kommer til at vinde mere ind på markedet i fremtiden ;)


    Ja, Linux bliver jo mere og mere "desktop ready", Specielt Ximian er meget brugervenligt, bla. fordi det selv kan finde og installere hardware, i mange tilfælde bedre end XP til trods for at det er freeware :)) (Kun Ximian OCD er freeware)


    Fedora Core 2, SuSe 9.1 og Mandrake 10.0 er også blandt de mest brugervenlige distros.


    Til alle de interesserede er der masser af GNU/Lunix og opensource artikler, nyheder, fora mm. på http://www.linuxin.dk


  • Også derfor jeg gerne prøver noget andet end Slackware, da jeg slet ikke har installeret X på den.


    Men glæder mig til at lege med lidt GUI på linux oxo :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Killer-Bee
    jeg har os sidet og rodet med lidt linux, men jeg har bare ik lige tid til at sætte mig ordenligt ind i det, jeg syes det tager lidt tid at finde ud af!!


    Du skal bare ha lidt blod på tanden ;)

  • ja det lyder jo oki nok system men hvordan har den det med og læse NTFS diske da jeg har 3 stk på sata som køre dynamisk og kan ikke laves om på kan den læse dem

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af foxmice.dk
    ja det lyder jo oki nok system men hvordan har den det med og læse NTFS diske da jeg har 3 stk på sata som køre dynamisk og kan ikke laves om på kan den læse dem


    Linux kører med sin egen filstruktur på operativsystemet og har yderligere en lille swap-partition.


    Derudover kan du godt mounte dine normale partitioner via linux ;)

  • oki er det nemt og gøre jeg har prøvet det her en gang før og det gik ikke godt det er også ca 3 år siden men vil ha prøvet noget nyt har hørt meget godt om det på det sidste

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Aerial


    Du skal bare ha lidt blod på tanden ;)


    Præciz.. Hvor der er en vilje, er der en vej ;)

    AMD OpteronDual Core
    10x200mhz @ 10x250mhz 1,40 volt
    DFI Lanparty UT NF4 expert ---+--- 1024 mb Mushkin Redline XP4000 /2-2-2- 6 @ 3,2 volt
    Gainward 7800GTX --+-- HDA Digital X-Mystique 7.1 GOLD
    2 x Maxtor DiamondMax 10 250GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af foxmice.dk
    oki er det nemt og gøre jeg har prøvet det her en gang før og det gik ikke godt det er også ca 3 år siden men vil ha prøvet noget nyt har hørt meget godt om det på det sidste


    De linux-distributioner der er nævnt i denne tråd er meget lette at installere og indstille, så det ville måske være et ok sted at starte.


    Startede selv med en mandrake for 5 år siden og det gik også i vasken. Så et par år efter lagde jeg Slackware på serveren og det har den kørt med lige siden ;)


    Man bliver nød til at have lidt tålmodighed i starten, men efter de første par "aha-oplevelser" bliver man sg* mere tændt på at give den en ekstra chance.


    Det er i grunden lettere at forstå end Windows - det er bare Bill og Co. der har forskruet vores syn på hvordan et operativ-system skal være opbygget ;) :))

  • hmm hvilken af ISO'erne skal man hente??


    den ene version hedder: FC2-i386-SRPMS-discX.iso


    Den anden version hedder: FC2-i386-discx.iso


    Og det program du har kørende som ligner messenger, virker det ligesådan? Altså kan man bruge sin originale MSN bruger inkl. kontakter?


    Og hvor kan man finde en god emulator så det er muligt at køre f.eks. steam på linux?


    Ved godt at det er en hulens masse sprøgsmål.. men har længe overvejet linux.. og nu skal det fandme være !