Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

fredag, 18. juni 2004, 10:06

Ja som overskriften siger har jeg et spørgsmål ang. arbejdsmarkeds loven...

Min kæreste har fået arbejde som sommerferieafløser i et rengøringsfirma, men hun er ikke startet endnu. Her den anden dag var hun så med den nuværende rengøringsdame rundt og blive instrueret i hvad man skulle lave og hvordan, under dette udførte hun selvfølgelig også arbejde, da rengøringsdamen jo skulle se om hun har forstået det ordentligt og sådan... Inden hun tog ud og blev oplært havde hun snakket med arbejdsgiveren og spurgt om hun fik løn for de 6 timer det drejede sig om, og der fik hun af vide at selfølgelig fik hun det... Men så her i dag ringede arbejdsgiveren til hende og sagde at hun og rengøringsdamen (der havde oplært hende) kun fik løn for 3 timer hver, da de jo havde været 2 på arbejde den dag...

Men her er så mit spørgsmål... Er dette lovligt? For de får jo kun i realiteten halv løn, altså under mindste lønnen... Jeg ved i hvert fald fra mit gamle arbejde at det er normalt at få løn under oplæring, måske ikke så meget som de fastansatte, men da over mindstelønnen...

Håber der er nogen der kan bekræfte mig i dette, eller finde noget om det på nettet, jeg har selv prøvet på google, men fandt alt muligt andet end det jeg skulle bruge... :(

På forhånd tak ;)

2

fredag, 18. juni 2004, 11:14

Det er IKKE lovligt....

Du skal have løn for den tid du er der - og har du været der i 6 timer skal du have for 6 timer - sådan er det bare

Arbejdsgiver :camp: :chain: :boxing:

Michael_495

Gæst

3

fredag, 18. juni 2004, 11:17

Ved ikke om det er direkte ulovligt det som arbejdsgiveren har gang i - men....

De burde da ringer og klage eftersom dette ikke var en del af aftale.

Den fast ansatte har sådan set lavet mere end hun er berettiget til. Hun har både gjort rent og oplært din kæreste.

Så skal hun måske lige overveje om hun ønsker at arbejde for en som laver sjov med lønnen på den måde.

4

fredag, 18. juni 2004, 11:19

Som Wonderboy siger: du SKAL ha løn for den tid du er der... jeg har selv oplært både rengørere og flaskedrenge på mit arbejde og vi fik begge fuld løn for den tid vi var der... sådan er det bare... alt andet end det er hvis jeg ikke tager meget fejl Ulovligt

Tech-nørd, Gamer - IT all the way!

5

fredag, 18. juni 2004, 11:33

Med mindre at det direkte står i ansættelses kontrakten, at lønne er således under oplæring så er det ikke tilladt.
Jeg har selv prøvet noget lign. uden løn i 4 timer, men der stod det også på parpir, jeg skulle også underskrive at jeg gik med til det.

6

fredag, 18. juni 2004, 12:28

Prøv at spørge den pågældende fagforening på det område ..

Kan være han har en overenskomst med en af de mange muligheder der er .. Men ellers kan KAD sikkert hjælpe med at svare på spørgsmål ..

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.