Når man er doven og har lamelgardiner

  • Jeg synes i lige skal se mit patent.


    Jeg har 2 lamelgardiner i stuen og det er IMO ret så trivielt at skulle trække fra og for, så jeg er ved at lave denne underlige konstruktion. Det ses tydeligt, at den ikke er helt færdig endnu. ;)


    Den består af en kasse med 2 gearmotorer, en Atmel kreds, som er programmeret til at styre motorerne via en logisk driver ic kreds, som kan vende strømmen og få dem til at køre den vej man ønsker.


    Der kommer en tilsvarende kasse op til det andet lamelgardign og i den er der også en fototransistor med noget styring. Dette giver mulighed for at trykke på en auto-knap på styrepanelet, så gardinerne selv trækker for og fra når det bliver mørkt og lyst.
    Vil man åbne eller lukke eller trække dem fra eller for, trykker man blot på den tilsvarende knap og styringen ordner resten. Står den på auto, åbner den selv for gardinerne, når det bliver lyst og lukker for dem, når det bliver mørkt. Er de ikke trukket for, gøres dette selvfølgelig først og automatisk vel at mærke. ;)
    Ganske smart synes jeg da selv. ;)
    Den programmerbare Atmel kreds er faktisk en minicomputer, som kører med en clockfrekvens på hele 12 MHz. :))

  • Lol det er langt ude.
    Men må nok indrømme at det er ganske opfindsomt, og har jo en praktisk funktion.
    Den IC du har brugt, hvilken funktion har du sat den til? Altså kun til at vende stømmen eller hvordan? For det ligner imo en Inverter.
    Kan du ikke tage et close up billede af printet? Vil meget gerne se din konstruktion tættere på..


    Ganske flot fundet på.. :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af The Hans
    *FASAG*.... Det kan der være noget om....Slambert... :)) :))


    HeHe ... Er da ellers en sjov idé. Der er sikkert en amerikaner der har opfundet en smart lille dimmer der gør det for dem så de ikke skal lave noget. :))

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten


    HeHe ... Er da ellers en sjov idé. Der er sikkert en amerikaner der har opfundet en smart lille dimmer der gør det for dem så de ikke skal lave noget. :))


    Haha, så mangler Hans bare en Lazy Boy stol med Bækken i, og så behøver man aldrig rejse sig :))

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten


    HeHe ... Er da ellers en sjov idé. Der er sikkert en amerikaner der har opfundet en smart lille dimmer der gør det for dem så de ikke skal lave noget. :))


    I så fald er jeg og min bror amerikanere, for det er os, der har opfundet det. :))


    --> Daniel ...Jo da. Her er lige et closer look. ;)


    Ic'en for neden er Atmel kredsen.
    Den firkantede sølvfarvede dims i midten er det krystal, der giver clockfrekvensen på 12 MHz og ic'en for oven er den der styrer den ene af motorerne. Den hedder L298.

  • Hehe, jeg har sq været lidt i tvivl om hvorvidt du virkelig VAR arbejdsløs eller ej, men NU er jeg sq overbevist! 8o :)) :))


    Hehe, nå men spøg til side, det er sq da smart nok! jeg har i hvert fald ikke set den opfindelse nogen andre steder! :)


    Tillykke med den :cheers: - når den altså bliver færdig ;)


  • Ahh ok smart..
    Kan se du har brugt Dioder for at lede strømmen een vej.
    Er vel også den mest simple og sikre måde at sikre kredsløbet, at strømmen ikke løber forkert.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zigiro
    Hehe, jeg har sq været lidt i tvivl om hvorvidt du virkelig VAR arbejdsløs eller ej, men NU er jeg sq overbevist! 8o :)) :))


    Hehe, nå men spøg til side, det er sq da smart nok! jeg har i hvert fald ikke set den opfindelse nogen andre steder! :)


    Tillykke med den :cheers: - når den altså bliver færdig ;)


    He he... Takker.
    Jeg har lige monteret nogle sensorer, bestående af et par mikroswitche med arm og en ret speciel hjemmefusket sensor. Jeg er faktisk ret så overrasket, for det virker nemlig fint.
    Jeg glæder mig til at få den lavet færdig og få sat den kasse op med lys-sensoren i, så det kan styres automatisk. ;)
    Det er 1½ år siden jeg begyndte på det... :O

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af DanielAndrewLowe
    Ahh ok smart..
    Kan se du har brugt Dioder for at lede strømmen een vej.
    Er vel også den mest simple og sikre måde at sikre kredsløbet, at strømmen ikke løber forkert.


    Det er nemlig rigtigt. Du ved hvad du snakker om, kan jeg se. ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af FlexQ
    hehe genialt der hans, men sig mig, er det ikek en temlig stor klods? .. kan du ikke lige smide nogen mål - og så dens kraft! :)


    Den ser lidt voldsom ud, for den er lavet af 12 mm akryl, men den er ikke ret dyb, så den ser ikke så voldsom ud, som det umiddelbart lige ser ud til.


    13 cm bred, 25 cm høj og 4 cm dyb.


    Kraft ? Du mener i motorerne ?
    Det er bare et spørgsmål om at sætte flere tandhjul på, så kører akslen langsommere og får masser af kraft. Jeg vil tro at den kan geares ned, så den kan rive snorene i stykker. Nu er den gearet sådan, at det tager ca. 30 sekunder at rulle lamelgardinerne til siden. Det er for det gardin på 2 meter. Det store er 3,5 m.
    Jeg har lavet entilsvarende konstruktion af almindelige logiske kredse (and, or, nand osv. gates) med stepmotorer på, men de motorer var der desværre ikke kraft nok i. X(
    Det er der i dem jeg bruger nu. ;)


  • hehe okay... bare det jeg vil vide... genialt der... *G* husk at hvis du kan tjene på det, så skal jeg have 50%...! :P

  • ha ha ha :)) Hans.., det er sq en fed ide det der :crazyeyes:


    Godt at se du bruger tiden fornuftigt... eller hva man nu kan kalde det :T , ej, det er sq godt lavet, ikke noget jeg lige ville kunne gå igang med :boxed:


    :cheers:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Try-this
    ha ha ha :)) Hans.., det er sq en fed ide det der :crazyeyes:


    Godt at se du bruger tiden fornuftigt... eller hva man nu kan kalde det :T , ej, det er sq godt lavet, ikke noget jeg lige ville kunne gå igang med :boxed:


    :cheers:


    Takker. :D


    Jeg blev jo nødt til at strenge mig godt an, for at slå de ideer du sommetider har gang i.... he he :))