Elektrolyse af saltsyre

  • Hej jeg har lavet et forsøg til min exzame jeg vil gerne have lidt hjælp hvis det nu er så derfor har jeg sat mit forsøg her på tweak.


    Hvis der mangler noget eller hvis der er noget der kan laves om på må i meget gerne sige det.





    Vi ( har stilet / vil stile ) et forsøg op som hedder Elektrolyse af saltsyre, hvor vi vil vise at i en væske som indeholder frie ioner kan der gå en strøm igennem, og ellers ikke.



    Instrumenter:


    1x Elektrolyse kar


    1x lyspære


    1x strømforsyning


    1x Speciel Vand flaske ( Destilleret Vand Flaske)


    1x Salt syre flaske ( HCl )


    2x ledninger ( en sort og en rød )


    2x Reagensglas



    Instruktioner:


    Hæld Destilleret Vand i elektrolyse karet.
    Sæt den røde ledning i den røde port på karet og strømforsyningen.
    Sæt den sorte ledning i den sorte port på karet og i lyspæren.
    Og fra lyspæren skal der en sort ledning ind til strømforsyningen.
    Sæt den på så mange volt pæren er beregnet til men først når Tommy kommer.
    Vi kan nu se at der intet sker i ( kun ) vand, lige meget hvor mange A eller V vi sætter den til.


    ( Hæld aldrig vand i syre )


    Først hælder vi saltsyre i ( HCl ) og røre rundt, hvor efter vi fylder reagens glas op med destilleret vand og ligger det forsigtigt ovenover lodderne i karret. Nu tænder vi for strømforsyningen og ser at der nu løber strøm igennem væsken.



    Det skyldes at salt i fast form ikke kan lede strøm, fordi ionerne har faste pladser.


    Et salt der er smeltet eller opløst i vand, kan lede strøm, fordi ionerne her kan bevæge sig.



    Hvis man leder strøm igennem fortyndet saltsyre ( HCl ) som vi jo har gjort her, vil der ske at H+ ionen vil gå over til -polen og få en elektron. Den vil slå sig sammen med en anden og blive til H2 og boble op. ( H2 ( brint ) hvis man brænder det så siger det boom ).



    Cl- ionen vil gå over til +polen og afgive en elektron. Den vil slå sig sammen med en anden og blive til Cl2 og boble op. Noget af det vil blive opløst i vand derfor lugter der af clor ( Cl2 ).

  • Du behøver ikke et elektrolysekar til at vise at vand kan lede strøm ;)


    Du kan også fortælle hvorfor vandet kan lede strøm, det er altid godt at have med.


    Hvis du tager destileret/deminiraliseret vand og prøver at lede strøm derigennem, så sker der intet. Tilsætter du alm. husholdningssalt (NaCl) vil vandet kunne lede strøm.
    Dertil kan du fortælle at alle salte er et metal og en syrerest. Na er natrium, og Cl er clor/klor. Fx er der Cl i HCL.


    Dertil kan du også fortælle at salt i pulverform/fast form ikke kan lede en strøm, men opvarmes saltet til flydende, så kan det godt lede strøm.
    Og så snart det stivner igen, så kan det ikke lede mere.



    Til elektrolysen kan du fortælle at strøm faktisk er en ionvandring, og at hydrogen (brint) er positivtladet, og derfor vil boble op ved minus-polen. Cl er negativtladet vil derfor søge til plus-polen.
    Og alt dette ved du fordi du har kigget på det periodiske system :]


    Du spørger bare hvis du vil ha hjælp til mere ;) Jeg har forresten selv lige været til eksamen, og der fik jeg 10.. Og jeg fik selvfølgelig det jeg kunne mindst om - nemlig gasser. Jeg skulle vise hvad de forskellige urinposer indeholde - hvilket også nemt blev klaret, men alligevel kun 10.


    Håber det hjalp dig lidt ;)


    EDIT: Skod da, gammel tråd :D Anyway, så fik jeg brugt lidt tid på det, og så er der Simpsons om lidt :]


    EDIT2: Ulrik har lige visket til mig at det ikke var en gammel tråd :dots:

  • (avs bør man da vide ved sådan et forsøg lån en kemi bog og læs om elektrokemiske celler)


    Det er lige som ikke det jeg sprøger om og jeg ved godt om det jeg har skrevet så spar mig for dine dumme kommentar

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af zweb.dk
    hvad er ionvandring :boxed:


    ps har du msn messenger?


    og ionvandring = mange ioner eller hva?



    hvis du ligger en stærk syre-dråbe på et stykke indikatorpapir(som er dyppet i saltvand), og sætter strøm igennem indikatorpapiret vil pletten fra syren bevæge sig mod minuspolen(-).


    det er fordi der i enhver syre befinder sig en plusladdet Hydroxid-ion , og som du sikkert ved tiltrækker minus og plus hinanden.


    kort lille forklaring. ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af zweb.dk
    (avs bør man da vide ved sådan et forsøg lån en kemi bog og læs om elektrokemiske celler)


    Det er lige som ikke det jeg sprøger om og jeg ved godt om det jeg har skrevet så spar mig for dine dumme kommentar


    Tror vidst lige du skal slappe af ---> du spørger hvad ionvandring er --> så tydeligt du ikke har styr på, ISÆR hvis du har skrevet om det :dance: