Lovgivningen omkring personlige salg.

  • Hejsa.


    Jeg tænkte på en ting. Hvis nu køber overfører penge til sælgers konto, men sælger enten ikke sender varen, eller køber modtaget en defekt vare, hvad skal der så ske? Hvis sælger selvfølgelig nægter ikke at have sendt, eller at have sendt en funktionel vare, uden beviser.


    Det er ikke fordi jeg er i situationen, men jeg har tit spekuleret på det, og jeg har da hele tiden tanken i baghovedet som køber.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Alaza
    Hejsa.


    Jeg tænkte på en ting. Hvis nu køber overfører penge til sælgers konto, men sælger enten ikke sender varen, eller køber modtaget en defekt vare, hvad skal der så ske? Hvis sælger selvfølgelig nægter ikke at have sendt, eller at have sendt en funktionel vare, uden beviser.


    Det er ikke fordi jeg er i situationen, men jeg har tit spekuleret på det, og jeg har da hele tiden tanken i baghovedet som køber.




    Tror det er individuelt hvordan folk reagere...
    Nogle møder personligt op ved sælger.
    Nogle tænker bare ham handler jeg ikke med mere....også glemmer det.. :boxed:
    også er det nogle som sender et tæskehold afsted :evil: :boxing:
    Så kan de sku lære det....

    ------------------------------------------------------------------
    19 tommer.
    TFT. Samsung syncmaster 913N 8)
    Logitech Internet Navigator SE Tastatur
    Logitech® MX™1000 Laser Cordless Mouse
    Asus DVDx16 / CDx48,Black, ATA66
    LG Electronics, dual layer dvd brænder
    Intel pentium 4. 2,6GHz@3,2GHz
    HIS X850XT IceQ II Turbo 256MB GDDR3

    ------------------------------------------------------------------

  • Ja, jeg er godt klar over, at folk reagerer forskelligt. Men hvis jeg blev snydt som køber, så ville jeg helt sikker handle. Det jeg prøver at komme frem til er, hvilke muligheder køber så har. Fordi man er jo ret udsat som køber i den situation. Men kan selvfølgelig vælge at købe per efterkrav, hvis man er i tvivl om sælger, men det er stadig lige 25-30 kr. oveni.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Alaza
    Ja, jeg er godt klar over, at folk reagerer forskelligt. Men hvis jeg blev snydt som køber, så ville jeg helt sikker handle. Det jeg prøver at komme frem til er, hvilke muligheder køber så har. Fordi man er jo ret udsat som køber i den situation. Men kan selvfølgelig vælge at købe per efterkrav, hvis man er i tvivl om sælger, men det er stadig lige 25-30 kr. oveni.



    Jamen det har du ret i.....vi stoler blindt på hinanden herinde.... :roller:
    Det er også grunder til at jeg ikke handler med folk som lige er kommet til forumet ;) ...

    ------------------------------------------------------------------
    19 tommer.
    TFT. Samsung syncmaster 913N 8)
    Logitech Internet Navigator SE Tastatur
    Logitech® MX™1000 Laser Cordless Mouse
    Asus DVDx16 / CDx48,Black, ATA66
    LG Electronics, dual layer dvd brænder
    Intel pentium 4. 2,6GHz@3,2GHz
    HIS X850XT IceQ II Turbo 256MB GDDR3

    ------------------------------------------------------------------

  • Ja, der er selvfølgelig en stor kreds herinde, som jeg har rimelig tiltro til, og som jeg har handlet med før, men der er også ofte folk, som ikke en gang har skrevet 100 gange før de begynder at sælge, og det er der jeg sår min tvivl.

  • Tja. Men kender vel navn og adresse på den person man handler med .... Hvis det nu er man skal forbi med en kølle ....


    Personligt handler jeg ikke med newbies her inde ... Ikke fordi der er noget galt i det, men der er masser af andre at handle med, så hellere handle med en man "kender" frem for en ukendt. Også selvom jeg taber lidt småpenge på det, så fortrækker jeg det sådan.


    Hvis jeg sælger, så forlanger jeg stort set altid pengene på forskud før jeg sender noget. Det er få der får goodwill og jeg så sender før pengene er landet. Hvis køberen ikke vil sende penge først, så finder jeg bare en anden at sælge til. Længere er den ikke. Sender ikke pr efterkrav for har prøvet hvor køberen ikke har hentet pakken og det har kostet mig tid og penge.


    Hvis jeg handler hos nogen, så skal det somregl altid være nogen jeg kender hvis pengene skal smides først. Eller hvis jeg overhovedet skal købe noget brugt. Ellers så skal det fandme være et godt tilbud eller jeg tager en chance .... Men alt i alt .... At handle med folk man kender lidt er jo klart det bedste. Ellers ville man vel handle et sted som fx. QXL osv hvor tumperne giver lidt mere, men så går handlen heller ikke lige så hurtigt ofte som den ellers kunne. Alt efter hvad man sælger naturligvis.


    Kort sagt .... At handle burgte ting er udelukkende et spørgsmål om tillid og ære ... Alt efter om man køber eller sælger .... Sååå ...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Alaza
    Ja, der er selvfølgelig en stor kreds herinde, som jeg har rimelig tiltro til, og som jeg har handlet med før, men der er også ofte folk, som ikke en gang har skrevet 100 gange før de begynder at sælge, og det er der jeg sår min tvivl.


    jamen det er jeg da enig i..men jeg håber/tror da ikke der er nogle som bliver medlem herind...bare for at snyde folk.... :roller:


    Men jeg er måske godtroende :rolleyes:

    ------------------------------------------------------------------
    19 tommer.
    TFT. Samsung syncmaster 913N 8)
    Logitech Internet Navigator SE Tastatur
    Logitech® MX™1000 Laser Cordless Mouse
    Asus DVDx16 / CDx48,Black, ATA66
    LG Electronics, dual layer dvd brænder
    Intel pentium 4. 2,6GHz@3,2GHz
    HIS X850XT IceQ II Turbo 256MB GDDR3

    ------------------------------------------------------------------

    Rettet en gang, sidst af Red_ninja ().

  • Så er du ret naiv, Ninja, for det har der været flere eksempler på.


    Jeg er enig med dig Grill. Jeg ville dog aldrig som sælger, sende før jeg havde modtaget pengene. Men det er dog også meget sjældent jeg oplever købere, som ikke vil betale først.


    Angående det med efterkrav, så var det også mere som køber jeg ville bruge det, for der er det eneste man kan være bange for, om sælger har pakket tingene forsvarligt ind.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Alaza
    Så er du ret naiv, Ninja, for det har der været flere eksempler på.


    Jeg er enig med dig Grill. Jeg ville dog aldrig som sælger, sende før jeg havde modtaget pengene. Men det er dog også meget sjældent jeg oplever købere, som ikke vil betale først.


    Angående det med efterkrav, så var det også mere som køber jeg ville bruge det, for der er det eneste man kan være bange for, om sælger har pakket tingene forsvarligt ind.



    Nu skal du ikke tage det så bogstavligt ;)


    vil så heller sige det ville være dejligt hvis folk var ærlige herinde :roller:

    ------------------------------------------------------------------
    19 tommer.
    TFT. Samsung syncmaster 913N 8)
    Logitech Internet Navigator SE Tastatur
    Logitech® MX™1000 Laser Cordless Mouse
    Asus DVDx16 / CDx48,Black, ATA66
    LG Electronics, dual layer dvd brænder
    Intel pentium 4. 2,6GHz@3,2GHz
    HIS X850XT IceQ II Turbo 256MB GDDR3

    ------------------------------------------------------------------

  • Uden a være sikker på det, vil jeg mene at hvis man køber en ting, som man har oveført penge til og ikke får den, har man mulighed for at få banken til at trække pengene retur. Jeg har godt nok ikke prøvet det, men synes jeg har hørt om det før.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af The Hans
    Uden a være sikker på det, vil jeg mene at hvis man køber en ting, som man har oveført penge til og ikke får den, har man mulighed for at få banken til at trække pengene retur. Jeg har godt nok ikke prøvet det, men synes jeg har hørt om det før.


    Hm ... Mener at det kræver at modtageren godkender det ... Ellers ville det jo være en nem indtjeningsmulighed. Så nej, tror ikke det er muligt. Det er ens eget ansvar hvad man gør med sine penge. Hvis vi snakkede om betalingskort, så ville historien være HELT anderledes, men det er jo også til firmaer ...


    Salg til private er en tillidssag ... Ingen sikkerhed ud over hvis man ved hvem man handler med og/eller har personens adresse. Der er ikke mange der vil fuppe folk over småpenge når de ikke ved om Jønke sidder i den anden end som køber ... :))

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten


    Hm ... Mener at det kræver at modtageren godkender det ... Ellers ville det jo være en nem indtjeningsmulighed. Så nej, tror ikke det er muligt. Det er ens eget ansvar hvad man gør med sine penge. Hvis vi snakkede om betalingskort, så ville historien være HELT anderledes, men det er jo også til firmaer ...


    Salg til private er en tillidssag ... Ingen sikkerhed ud over hvis man ved hvem man handler med og/eller har personens adresse. Der er ikke mange der vil fuppe folk over småpenge når de ikke ved om Jønke sidder i den anden end som køber ... :))



    haha...ja ham er det nok ikke smart at snyde....i hvert fald ikke hvis man har sit liv kært :]

    ------------------------------------------------------------------
    19 tommer.
    TFT. Samsung syncmaster 913N 8)
    Logitech Internet Navigator SE Tastatur
    Logitech® MX™1000 Laser Cordless Mouse
    Asus DVDx16 / CDx48,Black, ATA66
    LG Electronics, dual layer dvd brænder
    Intel pentium 4. 2,6GHz@3,2GHz
    HIS X850XT IceQ II Turbo 256MB GDDR3

    ------------------------------------------------------------------

  • Administrerer en girokonto, og en dag ringede der en dame fra BG Bank og sagde, at der ved en fejl var sat nogle penge ind på min konto, om hun måtte trække dem tilbage, og det gav jeg hende selvfølgelig lov til ..


    Men hvis man virkelig vil snyde folk, kommer mange også afsted med det ..


    Mht. at handle med en der lige er kommet til, er jeg vist ikke helt enige med jer .. De kan ligeså vel være ærlige som brugere der har været her i længere tid .. Hvad jeg er - ny eller OK til en evt. handel - ved jeg så ikke, så det må jeg hellere lade jer bedømme ..


    At man ikke vil sende inden pengene er gået ind forstår jeg udmærket, men så kan man vel heller ikke forlange, at en evt. sælger skal sende inden man selv sætter pengene ind? Dobbeltmoral?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger
    At man ikke vil sende inden pengene er gået ind forstår jeg udmærket, men så kan man vel heller ikke forlange, at en evt. sælger skal sende inden man selv sætter pengene ind? Dobbeltmoral?


    Hvis det er mig du mener, så har du helt ret. Har meget dobbelt-moral på det område. Ved det godt. ;)

  • Tweak.dk's løsning er nok den bedste, og ja, det var vel et eller andet sted det jeg ville have bekræftet. Så skal man bare sørge for at få navn og adresse på sælger... hvilket han jo så også kan fuske?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten


    Hvis det er mig du mener, så har du helt ret. Har meget dobbelt-moral på det område. Ved det godt. ;)



    Dobbeltmoral er dobbelt så godt....... :))


    er der ikke er ordsprog der lyder sådan ??? :crazyeyes:

    ------------------------------------------------------------------
    19 tommer.
    TFT. Samsung syncmaster 913N 8)
    Logitech Internet Navigator SE Tastatur
    Logitech® MX™1000 Laser Cordless Mouse
    Asus DVDx16 / CDx48,Black, ATA66
    LG Electronics, dual layer dvd brænder
    Intel pentium 4. 2,6GHz@3,2GHz
    HIS X850XT IceQ II Turbo 256MB GDDR3

    ------------------------------------------------------------------