Hvad er mindstelønnen?

  • Jeg skal arbejde i sommerferien, og vil gerne ha et billed af hvor mange penge jeg har når jeg er færdig. Hvor finder jeg de forskellige mindste-lønninger henne?

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten
    Spørg fagforeningen på det pågældende område. Det svinger alt efter hvad hvad for noget arbejde det drejer sig om ...


    Ja, men kan man ikke se et sted på nettet hvad de nuværende satser er?

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af |ToXiC|-EViL
    Ja, men kan man ikke se et sted på nettet hvad de nuværende satser er?


    Fandt det her ..


    http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-159.html


    http://www.lo-ungdom.dk/messageboard7/VisIndlaeg.asp?Id=143


    Men spørg fagforeningen og spørg firmaet ... ;) ... og hvis du har noget at forhandle med, så skader det jo ikke ... Men har du vel ikke rigtigt i dette tilfælde...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af shahid_2dk
    jeg har fået at vide at mindste lønnen under 18 er 45.57 kr. eller noget i den dur


    Det er så ikke rigtigt .. Kommer an på hvad du laver .. Da jeg i sin tid arbejdede i Fakta var den, efter overenskomst med HK, omkring 51 kr. i timen for faglært arbejde .. Ca. 10 kr. lavere for ikke faglært arbejde ..


    Grænsen mellem faglært og ikke faglært arbejde - i Fakta i hvert fald - er om man laver noget en "faglært" normalt vil lave .. I dette tilfælde er kassearbejde faglært, mens vareopsætning og flaskearbejde ikke er ..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger
    Grænsen mellem faglært og ikke faglært arbejde - i Fakta i hvert fald - er om man laver noget en "faglært" normalt vil lave .. I dette tilfælde er kassearbejde faglært, mens vareopsætning og flaskearbejde ikke er ..


    Faglært kassedame ? :)) ....Griner. :))

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger


    Det er så ikke rigtigt .. Kommer an på hvad du laver .. Da jeg i sin tid arbejdede i Fakta var den, efter overenskomst med HK, omkring 51 kr. i timen for faglært arbejde .. Ca. 10 kr. lavere for ikke faglært arbejde ..


    Grænsen mellem faglært og ikke faglært arbejde - i Fakta i hvert fald - er om man laver noget en "faglært" normalt vil lave .. I dette tilfælde er kassearbejde faglært, mens vareopsætning og flaskearbejde ikke er ..


    *Ahøm* - læs nu lige på lektien før du siger for meget ;) - 45½ i timen er faktisk ikke så langt fra..


    Her er hvordan lønnen ser ud:


    Butik & kontor
    Alder / Fagligt arbejde / Ikke fagligt arbejde
    Under 18 år / 55,20 kr. / 44,91 kr.
    Over 18 år / 96,55 kr. / 87,20 kr.


    Kvickly, XTRA, Brugserne / Fagligt arbejde / Ikke fagligt arbejde
    Under 18 år / 49,02 kr. / 49,02 kr.
    Over 18 år / 96,55 kr. / 87,20 kr.


  • *Ahøm* - Læs selv på lektien ... Det kommer HELT an på overenskomsten ... 8)


  • Måske du skal se på andet end Butik og Kontor? ;)


    Desuden sagde han jo INTET om hvad han skulle lave, så jeg oplyste ham bare om de regler jeg kendte til .. Såeh ..

  • zigiro har faktisk fat i den lange ende.. de fleste ungdomsarbejdspladser har indgået forlig med en fagbevægelse? v ikke hvad den hedder... men tallene passer ret godt emd min tid i dansk supermarked... flaskerummet = 45 kr.. slagterafdelingen = 55.5 kr...


    men i hvert fald ligger det deromkring..


    men den krote og den lange er nok ikke havd mindstelønnen er.. men hvad slags arbejde det er.. og hvor lang tid du kan holde det ud af gangen... efter 2 uger med ca. 72 timer + 1 søndag.. tjente jeg da ca 7-8 k.... så det vigtigste mener jeg er selve arbejdet...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af -Sandman-
    zigiro har faktisk fat i den lange ende.. de fleste ungdomsarbejdspladser har indgået forlig med en fagbevægelse? v ikke hvad den hedder... men tallene passer ret godt emd min tid i dansk supermarked... flaskerummet = 45 kr.. slagterafdelingen = 55.5 kr...


    men i hvert fald ligger det deromkring..


    men den krote og den lange er nok ikke havd mindstelønnen er.. men hvad slags arbejde det er.. og hvor lang tid du kan holde det ud af gangen... efter 2 uger med ca. 72 timer + 1 søndag.. tjente jeg da ca 7-8 k.... så det vigtigste mener jeg er selve arbejdet...


    Ikke alle steder har de en overenskomst .. Tror ik så mange jordbærplukkere har overenskomst - bare for at ta' et eksempel .. ;)


    Desuden - Hvor gammel er personen der startede tråden?


    Zigiro har til dels ret .. Meeen .. Der er da en smule langt fra 45 til 55 kr. i timen, og der er så 2 forskellige grænser alt efter hvad man laver .. Så man kan ikke bare sige, at mindstelønnen er tæt på de 45 ..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af shahid_2dk
    jeg har fået at vide at mindste lønnen under 18 er 45.57 kr. eller noget i den dur


    Det kommer an på inden for hvilket fag...

  • Dem der plukker jordbær er ikke timelønnet de er på accord så det kan nok ikke helt sammenlignes :D


    Men igen kommer an på arbejdsplads alder og overenskomst.
    Så når du har fundet et sted så ring til fagforening og sig arbejde der og der hva skal jeg så have i løn når jeg laver det og det.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    Dem der plukker jordbær er ikke timelønnet de er på accord så det kan nok ikke helt sammenlignes :D


    Men igen kommer an på arbejdsplads alder og overenskomst.
    Så når du har fundet et sted så ring til fagforening og sig arbejde der og der hva skal jeg så have i løn når jeg laver det og det.


    Nej hvad ved jeg .. *G* Da det var in at være jordbærplukker, da jeg var yngre, var de timelønnet .. :D

  • Hehe jeg har aldrig selv plukket jordbær men kender nogen der ejer sådan et sted hvor de har unge mennesker ude at plukke derfor jeg lige ved det :D

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy