Helt i skoven elregning!?

  • Ja, så kom min mor op her til morgen og bad mig sætte mig ned, for vi havde lige fået en elregning på 15.000 kr. på et år. 9000 KWH. Dette tal siger mig ikke specielt meget, og vi er bestemt ikke sløsede med at slukke for ting, som står på standby. Jeg har altid sørget for der har været stikdåser med kontakt på, så computere og andet geil bliver slukket helt når de ikke kører.


    Hvordan kan dette så lade sig gøre? Det er en fordobling på 1 år. Vi har hverken vaskemaskine, tørretumpler eller andet, dog 3 high-end maskiner, og så bliver der jo holdt LAN i ferierne, men det er hvad det er. Hvad med jer andre?

  • 15.000?! Det er fandme vildt! Er det ikke en fejl, med et 0 for meget på?! Man skal da ha computere, anlæg osv. konstant kørende for at det løber op i så meget?!


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

    Rettet en gang, sidst af Tarantula ().

  • Ok 15.000,- er lidt vildt til el!!


    Vi bruger ca. 9.000,- og jeg har flere PC'er stående, og specielt en af dem bruger rigtig meget strøm.


    Og vi har både vaskemaskine, opvaskemaskine osv.


    Men en gammel fryser, køleskab eller lignende med en defekt termostat kan sagtens pludselig begynde at bruge meget strøm.


    Hvis køleskab/fryser fx kører hele tiden på grund af en defekt termostat kan det være at det køler hele tiden og derfor bruger 3-4 KW/h om dagen. Det vil nemt kunne løbe op i 1.200-1.500 om året.


    Men stadigvæk langt op til de 15.000.

  • LOL surt! hvad er jeres normale forbrug? er det en lejlighed eller et hus? det kan sagtens være en fejl, eller der er nogen der har tappet sig ind på jeres strømnet... jeg har set/hørt lidt af hvert på det tema :roller:

  • det lyder lidt vildt
    jeg brugte 5500 kwh sidste år.havde da 3 commer tænt 24/7-365 jeg har vaskemaskine og tøretumbler. side by side køle/fryseskab. gammel opvaskemaskine
    og min lejer har en com.et stort køle/fryseskab

    Packard Bell blærebar, 1,8 dual core . Acer one netbook , begge 2 XP Home

  • Så vidt min mor kan gennemskue, så siger regningen 1,41 kr. per KWH, men har ikke helt den store tiltro til det. Men jeg fik et link af en af mine venner til et Århusiansk el-firma, og der er KWH prisen ca. 44 øre, og han siger de er nogenlunde stabile hele landet rundt?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Alaza
    Så vidt min mor kan gennemskue, så siger regningen 1,41 kr. per KWH, men har ikke helt den store tiltro til det. Men jeg fik et link af en af mine venner til et Århusiansk el-firma, og der er KWH prisen ca. 44 øre, og han siger de er nogenlunde stabile hele landet rundt?


    Et sted mellem 1,50 og 2 kr. år. KWH er vel hvad strøm koster i gennemsnit .. Der er så også noget abonnement der skal betales, og en masse administrationsgebyrer ..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Alaza
    Ja, så kom min mor op her til morgen og bad mig sætte mig ned, for vi havde lige fået en elregning på 15.000 kr. på et år. 9000 KWH. Dette tal siger mig ikke specielt meget, og vi er bestemt ikke sløsede med at slukke for ting, som står på standby. Jeg har altid sørget for der har været stikdåser med kontakt på, så computere og andet geil bliver slukket helt når de ikke kører.


    Hvordan kan dette så lade sig gøre? Det er en fordobling på 1 år. Vi har hverken vaskemaskine, tørretumpler eller andet, dog 3 high-end maskiner, og så bliver der jo holdt LAN i ferierne, men det er hvad det er. Hvad med jer andre?



    Okay der er sket en fejl..nu er jeg selv elektriker og har derfra lidt erfaring men den slags. 15000 på et år er det sammen som en lille virksomhed bruger på et år.
    så jeg tror lige du skal ringe til din el udbyder. ;)

    ------------------------------------------------------------------
    19 tommer.
    TFT. Samsung syncmaster 913N 8)
    Logitech Internet Navigator SE Tastatur
    Logitech® MX™1000 Laser Cordless Mouse
    Asus DVDx16 / CDx48,Black, ATA66
    LG Electronics, dual layer dvd brænder
    Intel pentium 4. 2,6GHz@3,2GHz
    HIS X850XT IceQ II Turbo 256MB GDDR3

    ------------------------------------------------------------------

    Rettet en gang, sidst af Red_ninja ().

  • Som der blev skrevet et sted , tjek at i ikke har et eller andet kørende hele tiden.
    Min mor har hus og der er en brønd med dykpumpe og der var gået koks i den og kørte 24 timer døgnet rundt i 6 mdr , det kostede hende 7000 kr extra.
    Men et par comps og normale elslugere kan IKKE bruge for 15000 kr.
    Evt tag og tjek elmåler og så sluk 1 ting og derefter 1 til osv osv , indtil du kan se at nu gik måleren helt i stå.



    The_Unforgiven

  • Som the unforgiven siger, så prøv at tage en måler, og se om der er et eller andet der bruger sygt megets strøm..


    Ellers så må der da være noget galt :dots:

    MSI 3.0 & QcK Heavy
    AMD 64 Venice 3500+ @ 2500 mhz 24/7
    DFI UT SLI-D
    Kingston 2x1024 PC3200 @ 230mhz - 2,5-3-3-7
    Geforce 7900 GT
    550W antec Truepower
    Windows XP

  • Det lyder lidt for skummelt det der.


    Jeg bor i et lille hus på 90 m2 og vi har vaskemaskine, tørretumbler, opvaskemaskine, kummefryser, køleskab og en hulens masse køkkenmaskiner, havedam med pumper og UV lys og 2-3 computere, der kører jævnligt. Vi brugte 4000 KW i år og forrige år, da jeg havde akvarie, brugte vi 6000 KW.


    Prøv at kigge på jeres el-måler. Der er en skive midt i den, som kører rundt og der er en rød streg på.
    Hvis den kører unormalt hurtigt rundt, så prøv at slukke for grupperne (sikringerne) enkeltvis. Hvis den så pludseligt falder drastisk i hastighed, kan man nogenlunde regne ud, hvor synderen gemmer sig, hvis der altså er en. ;)
    Det skal lige siges, at hvis i har elvarme, er elregningen meget normal.

  • jeg har 2 pc'er der køre 10-15 timer pr. dag
    2 skærm 10-15 timer pr. dag
    2 tv'er som også køre hver dag
    2 anlæg der køre hver dag
    2 køleskab køre hele tiden
    og et per flere ting
    bruger kun 3-5k

  • Vild regning ... Bruger selv for cirka 4000 kr om året tror jeg ... Bor dog også alene og er rimelig fornuftig med at slukke for det jeg ikke bruger .... Dog kan computeren nemt være tændt nogen gange når jeg ser film, meen ...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Alaza
    Min mor har lige modtaget en mail fra en af vores naboer, og de har også fået en sindsyg elregning. Langt over hvad de burde, så det ser ud til at være et generelt problem.



    Ja det er jo en god nyhed.
    Så er du ikke alene.
    Så er fejlen garanteret i elværkets station.



    The_Unforgiven