Hvilken uddannelse skal man tage i dag

  • Tja, måske en lidt underlig tråd, men det kunne jo være, der var hjælp at hente her, når man tænker på alle dem, der er under uddannelse her. ;)


    Jeg har grønt lys for en uddannelse, efter eget valg og det kan godt virke temmelig uoverskueligt, synes jeg.


    Jeg ville gerne høre nogle bud på en videregående uddannelse, hvor muligheden for arbejde bagefter er realistisk, uden at man skal flytte til KBH eller lignende.
    Jeg tager ikke en udd. bare for at tage den. Skolebænken og lektier er tortur for mig. Jeg ville meget gerne have et job bagefter, så undlad venligst at foreslå datamatiker uddannelsen. ;)


    Da mit knæ er smadret, er det en udd. og arbejde, hvor man ikke skal stå op hele dagen jeg er interesseret i.


    Nogle bud/forslag ? ;)

  • kan desværre ikke hjælpe dig hans....
    men derimod kan jeg spørge dig.... hvorfor tager du først en uddanelse nu? efter de tråde jeg har læst, har jeg efterhånden forstået at du er godt op i alderen(skal betragtes som et komplement :) ) og har kone og børn.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ScratchY
    kan desværre ikke hjælpe dig hans....
    men derimod kan jeg spørge dig.... hvorfor tager du først en uddanelse nu? efter de tråde jeg har læst, har jeg efterhånden forstået at du er godt op i alderen(skal betragtes som et komplement :) ) og har kone og børn.


    Helt ok og forståeligt spørgsmål du stiller der.


    Du har ret, jeg bliver 41 til sommer og har en kone og en søn + stedsøn, som nok er ældre end dig. ;)


    Jeg har en udd. som elektriker, men røg i et trafikuheld engang, på vej hjem fra arbejde, hvor jeg kom temmeligt slemt til skade. Det største problem er, at jeg ikke kan holde til at stå op hele dagen, da jeg fik højre knæ revet i stykker ved det uheld og med et smadret knæ, er det desværre ikke muligt, at fortsætte som elektriker. Jeg prøvede i 1½ år, men måtte opgive, da mit venstre knæ blev overbelastet og hævede og så var det helt slut. :(
    Der er kun een ting at gøre for at få et job igen... Ny uddannelse.

    Det er da spild af et talent, at jeg bare går hjemme. Med en anden uddannelse, har jeg da mindst 20 år på arbejdsmarkedet endnu. ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af The Hans
    Med en anden uddannelse, har jeg da mindst 20 år på arbejdsmarkedet endnu. ;)


    Sådan skal holdningen sg* være :cheers:



    ja ja skal nok trille i seng nu ;) *S*

  • Jo nu skal du bare høre... ;)


    Ej jeg ved nu ikke om det er noget for dig, da HHX (Højere Handel(X)eksamen) ikke har så meget med dit tidligere elektroniker at gøre, men hvis du er frisk nok, træt af tøre fag, og desuden har det ok med tal, så er HHX altså slet ikke noget dårligt valg! Lektierne er kun et minimum af hvad man får på gymnasiet, men gælder dog stadig som det samme niveau (samme muligheder osv.). Derudover er opgaver mm. meget mere virkelighedsorienteret, i forhold til gymnasiernes (ofte) tøre opgaver...
    En anden helt speciel finesse ved hhx er at du ikke som alle de andre gymnasier, er nødt til at videreuddanne dig efter du er færdig, der er faktisk masser af mulige jobs allerede lige efter du er færdig!



    På hhx finder man spændende fag som:


    1. år:
    Matematik*
    Dansk
    Tysk*
    spansk*
    fransk*
    Salg&service (afsætning)
    Erhversøkonomi
    IT
    - Samfundsfag


    2. år:
    Dansk
    Matematik*
    Tysk*
    spansk*
    fransk*
    afsætning (salg&service)
    Erhvervsøkonomi
    IT
    - Samfundshistorie
    - kulturforståelse*
    - Mediekundskab*
    - Erhvervscase-fag


    3. år
    Dansk
    Matematik*
    Tysk*
    Spansk*
    Fransk*
    Erhvervsøkonomi*
    Afsætning*
    IT*
    - Erhversret
    - International økonomi
    - Psykologi*
    - Filosofi*
    - EU og internationalt samarbejde*
    - Design*


    * = Valgfag
    - = Fag udelukkende på det omtalte år



    Du kan evt. læse mere på MIN VEJ -> HHX



    Jeg valgte selv skolen ret tilfældigt men må stadig erkende, nu, 2 år efter, at det er det bedste valg jeg nogensinde har taget!
    Men sådan er det jo op til hver enkelt - smag og behag :)


    HHX vil nok desuden også være en god ide mht. dit knæ, da det jo alligevel grundlæggende fungerer som en alm. skole, hvor man jo sidder ned :)


    Ellers kunne et par gode bud være HTX - Højere
    Teknisk (X)Eksamen eller Teknisk Skole - Dem kan jeg dog ikke udtale mig om da jeg ikke aner et levende råd om dem ;)



    Held og Lykke med dit valg Hans :cheers:


    - Ser frem til at du vil fortælle os på tweak, hvordan din nye uddannelse går når du engang er startet :D

  • Jeg tog mig en omgang "Industri Tekniker Maskin" med speciale i CNC. (computer styrede maskiner)
    Derfra fortsætter jeg måske som maskin konstruktør, eller til at reparere dem.


    Uddannelsen i sig selv er ret hård, når man tænker på dit knæ, fordi man står op omkring 7-8 timer dagligt... Men man kan godt sidde ned, bare lidt mere besværligt...


    Men når jeg så forstætter til konstruktør så bliver det meget med at sidde på den flade og tegne og regne...

  • Btw HTX er det eneste rigtige...


    nå nok om det.. Datalog vil nok være mit bedste bud.. men efter den uddannelse har du så kun 13 år tilbage på arbejdsmarkedet... den tager 7 år... ellers kunne det jo være en mulighed at tage på f.eks. DTU og tage en diplomingeniør uddannelse indenfor elektronik... den tager 3- 3½ år.. og hvis du har lyst kan man jo bagefter tage en kandidat uddannelse så er man Cand.Polyt :P


    held og lykke med det ;)


  • Måske er man ikke nødt til at videre uddenne sig efter en HHX, men det er da klart det der er pointen - for hvad kan man helt seriøst, efter sådan en omgang? HHX er jo ikke en uddannelse som sådan, men et trappetrin.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af -Sandman-
    Btw HTX er det eneste rigtige...


    nå nok om det.. Datalog vil nok være mit bedste bud.. men efter den uddannelse har du så kun 13 år tilbage på arbejdsmarkedet... den tager 7 år... ellers kunne det jo være en mulighed at tage på f.eks. DTU og tage en diplomingeniør uddannelse indenfor elektronik... den tager 3- 3½ år.. og hvis du har lyst kan man jo bagefter tage en kandidat uddannelse så er man Cand.Polyt :P


    held og lykke med det ;)


    Men så skal han jo også bruge 1 år på brush-up, så han har math og fysik på højniveau. Ellers kommer han ikke langt.
    Hmm, og btw. det hedder civilingeniør i dag ;) :))

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Torque


    Måske er man ikke nødt til at videre uddenne sig efter en HHX, men det er da klart det der er pointen - for hvad kan man helt seriøst, efter sådan en omgang? HHX er jo ikke en uddannelse som sådan, men et trappetrin.


    Det skal du nu ikke være så sikker på - jeg sad faktisk og ventede på at nogen ville kommentere den del af mit indlæg :D


    For ser du, for et par måneder siden sendte de et "Announcement" i radioen på P3 om at de søgte en HHX-student til reklameafdelingen - han/hun behøvede såmænd ikke have andet end en bestået HH-eksamen - Den slags ser du fx ikke med gymnasier
    vel?
    Desuden er det heller ikke UDELUKKENDE derpå jeg grundlægger den udtalelse, det ses fx også på FAQ'en nederst på den side jeg linkede til -> http://www.r-u-e.dk/minvej/hhx_hoejere_handelseksamen.htm



    Men samtidig giver jeg dig lidt ret, det er naturligvis ikke det HELT store tag-selv-bord der bliver lagt op til hvis man nøjes med en HHX og intet andet...
    Dog kan det skam være nok til at have forståelse og viden om hvordan man fx starter sin egen virksomhed - det kunne i Hans' tilfælde være en Hardwarebutik ;) eller noget produktion af køling-halløj som det Johnny har gang i :)

  • 8o Det var en ordentlig omgang at læse.
    Mange tak for alle de gode forslag. :D


    Jeg bør måske nævne, at jeg i 98 tog HF enkeltfag i dansk A-nivau, matematik B og engelsk B og at jeg taler noget nær flydende tysk. De enkeltfag blev taget på 1 år, selv om det egentlig er 2 års. Det var direkte ind på andet års matematik og engelsk og jeg skulle hilse og sige, at det var hårdt. ;)
    Det var for at opfylde adgangskravene til en datamatiker, som jeg desværre blev meget skuffet over. :rolleyes:


    Jeg har en tid hos en erhversvejleder hos EUC d. 04.05, som jeg har snakket et par gange i tlf med.
    Jeg vil selvfølgelig holde dem, der er interesserede informerede om, hvad jeg finder frem til.


    I første omgang, tager jeg det som en sejr over AF og Metal, da jeg, takket være dem, har været sygemeldt, siden begyndelsen af december, da de, i deres "visdom" mente, at jeg ikke stod til rådighed for arbejdsmarkedet. :roller:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten
    Landmand ... Så slipper du for København ... :T


    *GG* :))


    Det er nok at være sønderjyde og på en måde, er jeg allerede landmand. Har da den første "hest". ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af The Hans


    *GG* :))


    Det er nok at være sønderjyde og på en måde, er jeg allerede landmand. Har da den første "hest". ;)


    Ja, ved godt at alle jyder har hø mellem ørene ... :)) *G*


    Ej... Hvad så med landbrugsmaskine-mekaniker ? ... Den er der vel også meget brug for det ovre. 8)


    Eller træsko-snedker ? 8)


  • Næsten rigtigt... Jyder har sommetider hø i ørerne. Det er for det meste, når de har familien fra sjælland på besøg, så de ikke får snakket ørerne af... he he ;)


    Mekaniker lyder meget som noget man skal bruge et par gode knæ til, så det halter jeg pænt udenom. ;)


    Har du sommetider set nogle blå kasser, hvor der står Scientific Atlanta på ? Nogle af dem er regulerede bredbånds-antenneforstærkere. Dem har jeg testet, trimmet og repareret i 1000 vis af. Det er SMD elektronik så det basker, så vi har andet end bønder her. ;)