Update på el-hegn

  • Hej alle.


    Jeg lavede, i tidernes morgen, en tråd om et elhegn til at holde min forvoksede hund inde på mind grund.


    Det vil jeg da lige komme med en update på.
    Jeg har fået sat det el-hegn op og hunden har fundet ud af, at det ikke er for smart, at røre den orange tråd. *G* :))
    I alle 4 hjørner i haven, var vores grønne trådhegn, som er ca. 70 cm højt, mast ned til 20 cm og flere af pælene var knækket.


    Konen skulle lige spille sej og satte fingeren på den orange tråd et par gange. Jeg kunne tydeligt se, at hegnet virker helt som det skal, for hun blev helt stiv i kroppen, hver gang hun fik et rap. *G* :))
    Den sorte ledning, som stikker ud for neden, er ledningen fra en scooter tændspole.
    Da jeg fik bygget det hele i alu-kassen, skulle jeg lige se om det nu også virkede. Jøsses, der sprang en gnist fra ledningen og hen til en vinkel, som lå på bordet. Det var lige en gnist på over 2 cm. 8o
    Jeg har lavet selve print og elektronik-konstruktion om 4 gange, da det ikke virkede som det skulle.
    Sidste version virkede fint, men driver transistoren blev for varm og der skulle en kæmpe køleplade til.
    Det ændrede jeg så til en power mosfet transistor og nu spiller det bare. :D
    Det ser sådan ud:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Wolf_of_dk
    Har også AVprøvet vores eget det virket fint


    hopper den ikke bare over ?(


    Nej, det står ret tæt på hækken, som er næsten 2 meter høj og højden på tråden, er ca. 1 meter.
    Den kan sagtens hoppe over, hvis den vil, ja den kan faktisk hoppe over hækken, uden problem. Den ved det bare ikke og nu har den fundet ud af, at det er skummelt at nærme sig den orange tråd. Det var lige netop det, der var meningen med det. ;)
    El-hegnet er selvfølgelig skruet ned på mindste styrke, for det kan sagtens vælte en hest, hvis man skruer op for det. 8o
    Vi havde en tæve, som desværre kun blev 13 måneder gammel. Hun mosede gennem hækken, løb op til landevejen, blev kørt ned af en bil og brækkede ryggen. Det vil jeg helst undgå en gentagelse af og så må man jo ty til mere drastiske metoder. ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af The Hans


    Nej, det står ret tæt på hækken, som er næsten 2 meter høj og højden på tråden, er ca. 1 meter.
    Den kan sagtens hoppe over, hvis den vil, ja den kan faktisk hoppe over hækken, uden problem. Den ved det bare ikke og nu har den fundet ud af, at det er skummelt at nærme sig den orange tråd. Det var lige netop det, der var meningen med det. ;)
    El-hegnet er selvfølgelig skruet ned på mindste styrke, for det kan sagtens vælte en hest, hvis man skruer op for det. 8o
    Vi havde en tæve, som desværre kun blev 13 måneder gammel. Hun mosede gennem hækken, løb op til landevejen, blev kørt ned af en bil og brækkede ryggen. Det vil jeg helst undgå en gentagelse af og så må man jo ty til mere drastiske metoder. ;)


    jep sdet er jo faktisk for hundens bedste den selv om den måske er uenig


    hvor mange Volt er hegnet så på ?(

  • et stort elhegn er på 8-10kvolt... og det er fandme ondt at sætte sådan en op. ikke for børn.. helt sikkert :D


    men hvis jeg ikke tager fejl., så er spændingen på en tændspole lidt mindre, men kan ikke huske det.



    Jeg fik engnag en historie at vide fra en arbejdskammarat.. hans kørte hjem fra arnejde en sen aften, hvor så knallerten gik i st mens han kørte 80-100 stykker.. han havde nogle problemer med tændingen, men det plejede at hjælpe når man lige rokkede lidt med tændledningen "den ledning som går fra spoolen og ned til selve tændingen"
    Men problemet var bare at den her ledning havde rykket sig løs. og da han fik fat i den så kunne han ikke slippe den, og da det ovenikøbet regnede den dag, så kørte han der med 80 km/t og kunne ikke slippe den..
    det endte med at han kom så langt ned i fart spændingen blev så lav at han kunne slippe den igen.
    men han mistede føreligheden i hånden i en hel uge, og kunne først begynde at mærke den efter et par dage..


    Jeg var totalt flad af grin da jeg hørte den første gang, da han har fortalt den historie 100 gange før, og er pænt god til at fortælle hostorier.
    hehe... bare lige en sjov lille bemærkning ;)

  • fok.. det ville du også hvis du havde en våd snude.
    prøv du lige sæt tungen på et elephant hegn.
    du kan blive slået ihjel af det lordt.!

  • Det er selvfølgelig ikke for at være ond, at jeg har lavet det hegn. ;)


    Det gamle ordsprog siger: Hvis man ikke vil høre, må man føle.
    Jeg elsker min hund meget højt og det kan måske opfattes, som om jeg er ond, når jeg sætter sådan et el-hegn op. Der er 200-300 m op til en meget trafikeret landevej og der vil jeg meget nødigt have, at han render op. Jeg har jo set konsekvenserne af det. Damn, min kone var knust, da jeg kom og fortalte hende at vores tæve var død, som for øvrigt også var en Grand Danois. Den blev kørt over om eftermiddagen og jeg fortalte først konen det, da jeg hentede hende fra sit nye arbejde ved 22 tiden.
    Det var godt nok den længste og værste dag i mit liv. ;(


    Charlie, som vores nuværende hund hedder, har fået den sjove ide, at han er helt vild med naboerne og vil derfor gerne besøge dem. Sidst han var på besøg, skræmte han næsten livet af nabokonen, åd al maden til deres hund og 2 kg fedt med fuglefrø i, som jo var til fuglene. Han havde tynd mave i 3 dage efter det stunt. :))


    Jeg tror der er mere end 10 KV på her og det lyder måske vildt farligt, men det er det ikke, for det er ikke den høje spænding, der er farlig, det er strømmen som er det og strømmen er nede på nogle få milliAmpere. Der skal over 30 milliAmpere til, før det er farligt for mennesker. ;)

  • HeHe... Overvejet at opdrage din hund istedet for ? ... Hunde er jo noget af det nemmeste dyr at undertrykke .... Nok derfor de er et af de mest elskede kæledyr og menneskets bedste ven. Vi kan jo godt li at have noget vi kan kontrolere og bestemme over .... :))

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten
    HeHe... Overvejet at opdrage din hund istedet for ? ... Hunde er jo noget af det nemmeste dyr at undertrykke .... Nok derfor de er et af de mest elskede kæledyr og menneskets bedste ven. Vi kan jo godt li at have noget vi kan kontrolere og bestemme over .... :))


    Selvfølgelig er han opdraget.
    Det går jo ikke at have en hund, der kommer op på 90-100 kg og som ikke vil høre. Han vejer 66 kg nu. ;)
    Han lystrer faktisk temmelig godt, men der er lige en enkelt ting, der står højere på hans liste end alt andet og det er MAD. :))

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af The Hans
    Selvfølgelig er han opdraget.
    Det går jo ikke at have en hund, der kommer op på 90-100 kg og som ikke vil høre. Han vejer 66 kg nu . ;)
    Han lystrer faktisk temmelig godt, men der er lige en enkelt ting, der står højere på hans liste end alt andet og det er MAD. :))


    Lyder som mig næsten ... :)) *G*