Det er nemt at blive snydt i dag.

  • En lille sjov historie jeg lige vil dele med jer:

    Min kærestes forældre skulle købe ny bærbar i dag (den gamle er gået i stykker, og de skal have en ny her og nu), og vi havde fundet en i Power der opfylder deres behov for 3333,-. (i5, 4gb ram, 256gb ssd, helt perfekt til 7-kabale og internet)


    Min kæreste tager så derud med sin mor, hvor de får at vide, at de kun har en model på lager, som de allerede har lavet opstart på og "fjernet" bloatware etc., hvilket koster 500,-, så i alt 3833,-.


    Jeg siger til min kæreste, at de ikke skal give 500,- for en fucking opstart, hvor de bare har trykket ja-ja-ja-ja, og hvor Windows så har alle default indstillinger slået til, inklusive dem der sender data til Microsoft 24/7.


    Min kæreste fortæller sælgeren at det er noget vi kan gøre selv, og at vi ikke er interesseret i at betale 500,- for en opstart.
    Sælgeren påstår så, at de har smidt et helt nyt Windows på, som ville koste os 1000,- at gøre selv.


    Min kæreste vælger heldigvis at takke nej, og de ender med at tage i Elmutanten og købe en bærbar med flere ram (8gb i stedet for 4) til 3999,- og altså i sidste ende kun 170,- mere.


    Lige et par kommentarer inden det ruller ind med bedrevidende folk:


    Jo, det kan godt være, at Power rent faktisk har smidt et nyt windows på og at de måske betaler 1000,- for en key, men de kan fås for under 100,- på nettet helt legit, så det argument holder ikke.


    Jo, det kan godt være, at de har fjernet bloatware og "startet computeren op", men vi skulle så bruge ekstra tid på, at slå alle default indstillinger fra, så vi ikke ender med en Stasi udgave af Windows.


    Ja, vi endte med at betale næsten 700,- mere end planlagt, men vi fik så også 4gb ram mere med, hvilket heller ikke er helt skidt.


    P.S.
    Hvor er jeg glad for, at min kæreste ikke faldt for det sælgersnak :D (hende beholder jeg sgu)

  • Haha, nej hende skal jeg have for mig selv ;)


    Det er også mig en kæmpe gåde.
    Teorien er lige nu, at en kunde evt. har købt den, tændt den og efterfølgende fortryder. Power har så fået den tilbage igen, og forsøgt at gendanne til fabriksindstillinger, hvilket mislykkedes og så efterfølgende bare har kørt en helt ny Windows på.


    Bliver nok bare ikke svært at sælge til hr og fru Danmark, der når de får at vide, at de "kun" skal betale 500,- for noget der normalt ville koste 1000,-, slet ikke kan styre sig, og ser det som om de har vundet i et lotteri.

  • Lige et par facts.


    1. Elgiganten kan ikke købe billige OEM licenser. Finder Microsoft's folk ud af det, bliver de sortlistet asap. Vi snakker stop af salg fra ACER, HP og så videre. Ja Microsoft har fingrene dybt i mafia metoderne her.


    2. De kan ALTID genbruge den "gamle" licens, da den er låst til bundkortet via Microsoft. Selv hvis de skulle formatere hele harddisken, eller slette SLIC tabellen i BIOS (hvor licensnøglen også ligger), kan en frisk installation aktiveres via nettet uden at kende nøglen.


    3. Det er tydeligt for mig at de har solgt maskinen tidligere, kunden er kommet tilbage og har fortrudt købet. Og en idiot i deres teknikværksted har kørt en "zero everything" på drevet, og har mistet OEM recovery partitionen. Og i stedet for at indrømme deres inkompetence, så laver de hvad der skulle være en Demo model om til en positiv ting for kunden. :rolleyes:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • HerMansen, jeg skulle lige til at skrive det med punkt nr. 2, men dit punkt nr. 3 er vel kun skrevet fordi at ham idioten på værkstedet ikke aner at kunden får automatisk aktiveret Windows så snart den kommer på nettet igen?
    Eller tænker du at idioten, som har lavet en "zero everything"(som du selv beskriver det) har været så dum at installere nyt windows hvorefter aktiveret en ny licens manuelt? :D

  • Eller tænker du at idioten, som har lavet en "zero everything"(som du selv beskriver det) har været så dum at installere nyt windows hvorefter aktiveret en ny licens manuelt? :D


    Jeg tænker ihvertfald at de som minimum har brugt den undskyldning, for at få det til at lyde mere legitimt at de har slettet alt det "bloatware". De blev jo "nødt til" at lægge en ny licens ind, så det lyder som om de har haft en udgift. :D


    Her i butikken kunne vi aldrig drømme om at bruge en Recovery Partition fyldt med bloatware, da de typisk er Windows 7/8, så brugeren kommer igennem en lang omgang opdateringer til 10 og frem - Og der var en hel del problemer med 7 maskiner der var opgraderet til 10 uden en "ren" installation, så det er bare at få kørt en ren 10 ind, så vi ikke risikerer de kommer igen senere og klager. ^^


    Edit: Jeg hentyder her til den store 1803 Spring update. Vi har haft adskillige kunder der kom ind med 7 > 10 opgraderede maskiner (dvs. automatisk via Windows Update) der pludselig gik helt kolde i opstarten. Der var ikke andet at gøre end at tage backup via noget WinPE og køre en frisk, post-1803 ind på dem. :thumbdown:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Her i butikken kunne vi aldrig drømme om at bruge en Recovery Partition fyldt med bloatware, da de typisk er Windows 7/8, så brugeren kommer igennem en lang omgang opdateringer til 10 og frem - Og der var en hel del problemer med 7 maskiner der var opgraderet til 10 uden en "ren" installation, så det er bare at få kørt en ren 10 ind, så vi ikke risikerer de kommer igen senere og klager.

    Det er også den helt rigtige måde at gøre det, hvis du spørger mig :)


    Alle de computere jeg har haft fingrene som har haft et recovery drev har jeg sgu også slettet - jeg hader alle de ting de får installeret også er de altid forældet, så man alligevel skal igennem 100 windows updates før den er klar.