Fuppet på DBA

  • Hej Tweak..


    Jeg blev fornylig fristet til at købe et evga gtx 1050 ti af en Lars j. Fra struer


    inde på Dba.dk vi aftalte 850 kr med fragt og jeg straksoverførte pengene og skrev mine oplysninger til ham så han kun sende dagen efter, en fredag.


    Pengene blev modtaget og han skrev han sendte dagen efter på vej på arbejde..


    Jeg når lige og se review af kortet inden annoncen er slettet og markeret som solgt.. jeg tænker bare nå ja ok, han vil nok bare ikke have andre byder..


    Men så går det op for mig jeg ingen adresse eller telefonnummer fik på manden så jeg havde ingen måde at kontakte ham på..


    Jeg venter så til søndag og bliver en smule urolig eftersom jeg havde skrevet mit nr til ham, men intet hørt.. og tænker så om han overhovedet når og få skrevet mine oplysninger ned inden han slettede annoncen..


    Jeg skriver så det hele til dba kundeservice som så giver mig en mail rowatum@eth2btc.info . Og siger der ingen tlfnr har været tilknyttet annoncen..


    Men så uden at fortælle mig det vælger kundeservice og lukke sælgers bruger pga mistanke om svindel søndag.


    Jeg skriver frem og tilbage med kundeservice og prøver forgæves at få et svar fra rowatum@eth2btc.info..


    Og vælger at politiandmelde episoden onsdag.. og tænker jeg altid kan tilbagetrække den isåfald der måtte være sket en fejl..


    Annoncen virkede optigtig med egne billeder og god beskrivelse, så troede ikke det ville ske.. det er første gang jeg noglesinde er kommet ud for ligende..


    Har også adspurgt alle der heder lars med j ( i efternavn) fra struer via krak.. uden held..


    Og snakket med sælgers bank som ikke ville dele oplysninger..


    Syntes jeg har prøvet alt.. hvad ville i have gjordt?


    Og lyder email domænet eth2btc.info ikke mistænkeligt? Eller er det bare mig, kan se der er mange der bruger det.


    Vh

  • Nej banken siger bare jeg må gå til politiet..


    Det eneste jeg ved er at det er i Djurslands bank hvor jeg også har ringet og spurgt om den tilhøre en Lars hvilket hun sagde at det ikke lignede en Lars. Andet kunne hun ikke sige.


    Og ja eth2btc.info lydet underligt? Er der nogle der kender det?

  • Jeg har samtalen og bekræftelse fra dba?


    Og ja jeg har talt og anmeldt det til politiet.


    Men bankerne må ikke udlevere nogensom helst oplysninger pga persondataloven..

  • Paypal's protection hjælper sjældent. Det er nemt for en scammer at tvinge bevisbyrden over på dig.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ikke

    Paypal's protection hjælper sjældent. Det er nemt for en scammer at tvinge bevisbyrden over på dig.

    Hvis sælger ikke kan fremvise en kvittering på varen er sendt. Eller hvis paypal ikke kan få kontakt til sælger hvem mon de så tror på. DBA selv anbefaler at man bruger paypal netop pga køber beskyttelsen.

  • Ikke

    Hvis sælger ikke kan fremvise en kvittering på varen er sendt. Eller hvis paypal ikke kan få kontakt til sælger hvem mon de så tror på. DBA selv anbefaler at man bruger paypal netop pga køber beskyttelsen.


    Det var også bare en advarsel - Folk tror at Paypal hjælper hver gang, men det har efter min erfaring ikke været tilfældet mange gange, hvor man antog at sagen var klar. Så lad være med at putte alle dine æg i samme kurv - de kan hjælpe, men det er helt op til dem. ^^

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg tjekker altid hvor længe vedkommende har været på DBA.



    SMLDK


    Ja nu du siger det, var brugeren også oprettet 6 dage før jeg så annoncen.. og det tænkte jeg også var lidt underligt nu du siger det.. men tænkte ikke mere over det eftersom det kunne være sælgeren havde oprettet brugeren bare for at kunne få solgt..


    Men dba lukker altid brugere efter mistanke om svindel.. så du har ret med det kan være en god indikator.

  • Typisk hvad man skal kigge efter er følgende:


    Alder på bruger? = 0-30 dage skal man være meget mistænktsom
    Nem-id valideret? Nej? = Stor chance for det er fusk, da du ikke kan nem-id validere flere kontoer under samme navn, email, og telefon nr. Så chancen for at blive svindlet af en nem-id bruger burde være ret lille.
    Hvor stammer billederne fra? = Undersøg kildekoden i browseren ved at højre klik på billedet, og find det uploaded filnavn. Mange svindlere henter billeder fra ebay, det er et dead giveaway.
    Kommentar felt er lukket = Vær mistænksom, god chance for det er svindel
    Undersøg telefon nr. hvis der er et = Nummeret er taletid fra et ukendt firma, stor chance for det er svindel.

  • Jeg synes alle alarmer mht. mailadresse må blinke.


    Kan du ikke få hjælp via banken, når det nu er en bankoverførsel?
    De har vel informationerne på en kontohaver.


    Banken har tavshedspligt.
    Politiet kan med en dommerkendelse få oplysningerne, men det gider de næppe.


    Lav en bankoverførsel på 0,01 kr og bed om at få en kvittering (koster normalt 10 kr) og voila!

  • Typisk hvad man skal kigge efter er følgende:


    Alder på bruger? = 0-30 dage skal man være meget mistænktsom
    Nem-id valideret? Nej? = Stor chance for det er fusk, da du ikke kan nem-id validere flere kontoer under samme navn, email, og telefon nr. Så chancen for at blive svindlet af en nem-id bruger burde være ret lille.
    Hvor stammer billederne fra? = Undersøg kildekoden i browseren ved at højre klik på billedet, og find det uploaded filnavn. Mange svindlere henter billeder fra ebay, det er et dead giveaway.
    Kommentar felt er lukket = Vær mistænksom, god chance for det er svindel
    Undersøg telefon nr. hvis der er et = Nummeret er taletid fra et ukendt firma, stor chance for det er svindel.


    :goodpost:

  • Det er desværre altid nemt at være bagklog.


    Men blev også for en del år siden snydt på Tweak.dk af brugeren Raymond, og det gjorde at jeg desværre mistede totalt tillid til privat handel på nettet, hvorfor at jeg ved større ting altid vil foretrække at hente selv.


    Den tråd hvad TolaGarf har skrevet synes jeg egentligt er super god, fordi der kan man hurtigt se om der er tale om snyd eller ej.


    Men tror desværre ikke at du ser mere til dine penge eller grafikkort.


    Til info kan jeg oplyse at sagen dengang med Raymond endte hos politiet, som til sidst fik samlet nok materialer sammen til at han kom for retten, og blev fik gældssanering, selvom vores krav blot var at få vores 3400kr tilbage som vi betalte dengang, så lykkedes det ikke.