Udskiftning af gas cylinder på stol

  • Hej Tweak.


    Jeg har en DXRacer stol hvor jeg har fået tilsendt en ny cylinder fra forhandleren jeg har købt stolen, da den er gamle er defekt og ikke kan holde tryk.


    Men jeg kan simpelthen ikke for skilt det skrammel fra hinanden.


    Følgende ting er prøvet:


    • Fået skilt cylinderen af så "foden" og understellet til sædet nu er separeret
    • Slået i timestid med en Muggert uden at det rykker sig det mindste
    • Givet det WD-40 for at forsøge at løsne op
    • Prøvet at varme metallet rundt om op, og derefter prøve at banke løs igen
    • Prøvet med en Rørtang og vride cylinderen rundt


    Jeg kunne selvfølgelig købe ny understel til sæde og fod men synes ikke jeg kan retfærdiggøre at betale 198USD eksl. fragt for delene, i forhold til en ny stol.


    Desværre er den video som DXRacer har lavet ubrugelig, da den viser en anden stol end den jeg har hvor udstøbningen er anderledes.


    Link til Understel under sædet
    Link til Foden


    Er der nogle som har nogle idéer?


    Umiddelbart er mit eneste bud større værktøj, men er bange for at smadre delene så den nye cylinder ikke kan side fast.

  • Nu har jeg efterhånden gjort det utallige gange, jeg gør følgende:


    læg stolen på siden så "foden" hænger ud over frit, normal størrelse rørtang eller polygrip/papegøje tang på røret oppe ved sædet, og så det ellers bare at dreje sædet af foden.


    For at få cylinderen ud af foden plejer jeg bare at tage en hammer og slå ned på midten, du har selvfølgelig vendt foden om, evt hvis den er træls så skil lige den låsesplit der sidder så der bare er et "hult rør" tilbage :)



    Metoden virker, jeg tror bare ikke du er hård nok ved det, det er jo trodsalt en del kilo der trykkes med :9xo

  • Som gammel møbelsælger har jeg efterhånden også skiftet en del understel med koniske "gevind", og jeg vil lige komme med et lille indspark om, at det ikke nødvendigvis er selve cylinderen du bør banke på. Du skal faktisk helst slet ikke røre cylinderen, da du risikerer at bøje eller bukke en kant, og derved gør det sværere at få den revet løs. En tang kan være en god idé, men er som regel bestemt ikke nødvendigt.
    Opskriften er næsten som Gedefims beskriver den, afmontér sæde fra understel - hæng stellet på en måde, så gascylinderen hænger frit - bank med en hammer på stellet lige ved siden af cylinderen. Det er det der oftest har fungeret for os, da vibrationer osv. får cylinderen løsnet, hvorefter tyngdekræften gør resten af arbejdet for dig :)
    Gedefims metode lyder også ganske fin, så længe du ikke bøjer eller bukker noget af cylinderen, da skævheder kan have modsatte effekt.
    Som Gedefims også nævner, så tror jeg også at du ikke har været hård nok ved den, det kan nemlig virke ret voldsomt med en metalhammer mod metal :D


    Held og lykke med det.


    //Igel

  • :rules: :rules: :rules:


    :cheers: :cheers: :cheers:


    :clap: :clap: :clap:


    :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:


    :9xo :9xo :9xo


    Så lykkedes det faktisk og få skilt begge dele af og en "ny" DXRacer stol er blevet til...


    På understellet bankede jeg på selve cylinderen væk fra understellet og efter 3-5 minutter hoppede den fri.


    Foden var straks værre.. Men en skruetvinge i røven og spændt godt til samt nogle slag på siden også kom den også fri efter nogle minutter :)


    Ved ikke om jeg fik det sagt men.. :rules: