Hjemmesider kender min placering - placering slået fra i Chrome.

  • Sidder og undrer mig over at visse hjemmesider kender min lokation, dette på trods af at jeg har markeret "Tillad ikke, at websites kan registrere din fysiske placering" i Chrome.


    Går jeg ind på Boligportal.dk, så kender den allerede min placering og dermed viser hvilke boliger der er til leje i min by. Det samme med Google Maps, den kender også den by jeg bor i. Dette ønsker jeg ikke, er der derfor en må at undgå dette?


    På forhånd tak.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Det kan du i praksis ikke undgå. Du har en offentlig IP adresse, du er højst sansynlig logget på Facebook og andre sociale medier. Du har cookies liggende som kan bruges til at finde dig med (og så videre)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Tak for svar. Det var pokkers!


    Er dog hverken på FB ell. andre sociale medier. Men en eller anden hjemmeside har åbenbart smidt en cookie. Har slettet alle mine cookies og nu har jeg ikke problemet. Skal man over i Tor for at forhindre disse trace-cookies?


    Har et spørgsmål yderligere: det er bestemt ved lov at alle hjemmesider skal spørge om man accepterer cookie. Hvad sker der hvis man ikke trykker "OK" til cookies, gemmer hjemmesiden alligevel en på ens PC? Ved godt at der er hjemmesider, hvor man automatisk accepterer cookie, hvis man fortsætter med at bruge pågældende sider.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Ja du skal over på TOR hvis du vil helt undgå det.


    For at svare på dit tillægsspørgsmål, så siger EU loven jo klart, at du skal acceptere cookies, og ikke at du skal vælge dem fra. Så siger du nej, burde du som udgangspunkt selv kunne bestemme, men som så meget andet, der kommer dernede fra, så er der nok osse indbygget en "gummiregel", så du ikke slipper for det.


    Kan du ikke bare sætte din browser til automatisk og slette de cookies, som du har fået i løbet af dagen, når du lukker den ned ?.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Det er vedtaget ved lov, at de skal informere tydeligt, HVIS deres side anvender cookies. Det har aldrig været på tale, at de skal bede om tilladelse :) Det er vist der, filmen er knækket på et tidspunkt. Når du så fortsætter med at bruge siden, bliver cookies installeret.

  • Jeg må overveje Tor. Synes da på en måde det en kende grænseoverskridende at hjemmesider på den måde kan spore ens næsten nøjagtige adresse. :)


    Har som sagt slettet alle mine cookies, men så dukker der et andet spørgsmål op. :) Hvordan kan Youtube vide at jeg forlod en video 21:54 minutter inde i en video, når siden ikke har nogen cookie af gå ud fra? Så ikke videoen færdig i går, men nu her ville jeg se den færdig...


    Beklager de mange noob-spørgsmål. :D

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • er du logget ind på youtube ?? for så gemmer den jo din afspilnings historik :-)


    Ahh ja, selvfølgelig. Har fået cookies på hjernen! Ellers må det være sommervarmen, der gør at jeg ikke tænker logisk. :D

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Har fundet synderen, det er tilsyneladende Google.dk der lægger en cookie, for jeg har udvidelsen "remove ccokie for this site" installeret på min PC. Til at starte med kendte Google Maps min by. Gik så ind på google.dk og slettede google cookie, gik tilbage på Google Maps og nu kender Google Maps kun min landsdel.


    På en måde synes jeg ikke det er OK at jeg har markeret "Tillad ikke, at websites kan registrere din fysiske placering" i Chrome og google så alligevel registrerer min placering.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • det kan vi godt blive enige om, men tror hvis det er chrome du bruge at det er pga chromes google login ting at de undtager sig selv fra det.
    må sige jeg har selv solgt min sjæl til google når det kommer til browser ting. fordi det gør livet enormt meget nemmere men det er så også et bevidst valg jeg har taget :-)

  • disable 3, parts cookies.
    slaat til at du accepter alle1st part cookie indtil sessionene stopper
    whitelist de faa sites edu rent faktsik vil hae autoloing funktion paa. IKKE google eller facebook.


    saa er du rimelgit beskytter imod cookie tracking


    ip tracking skal du bruge en vpn eller proxy for at undgaa


    hvis du vil undgaa browser fingreporint tracking er der en hel del ting du skal have saet op.

  • Slut med tredjeparts-cookies.


    :goodpost: ... men det gælder først fra maj 2018 ...


    OP:
    På det "almindelige" net er der mange måder at opspore dig på.
    For det meste er det nok med at man skal have fat i din IP-adresse, og (ikke) at håbe på at din udbyder rent faktisk har skrevet din IP sammen med lokationsdata eller din hjemmeadresse.


    Derudover er der ikke bare cookies, men deciderede datamining firmaer (oxo google og facebook) der sammenkæder data fra flere kilder for at danne et helt billede af din færden. Disse skripts og algoritmer kan, med en vis fejlmargen, kortlægge hvem du er, alene ud fra dine vaner.


    For at forhindre opsnapning af lige netop din IP, skal du enten:

    • Bruge en anonym proxy (kan sættes op med et plugin i din browser, modtageren får proxyens IP, og dermed lokation. Dog anvendes anonyme proxies også til hacking osv, hvilket kan give nogle problemer på bl.a. google)
    • Bruge en VPN forbindelse (Skal købes, og du skal installere en VPN klient, modtageren får adressen på "den anden ende" af din VPN forbindelse)
    • Bruge en "deep-web" klient som fx TOR (Skal installeres for sig, modtageren får IP-adressen på den Exit Node (udgang tilbage til internettet) som din trafik føres igennem).

    Du kan også bruge private/inkognito mode i IE/Firefox. Der blokeres dog kun for en del af de samlede dataindsamlinger.
    Jeg kan også anbefale et par alternative browsere du kan prøve af...


    EPIC browser
    Browseren lukker af for bl.a. google, dataminere osv, ved at bruge en krypteret proxy (ala en lite-udgave af TOR), og gemmer ikke historik osv


    Comodo Dragon
    Modded udgave af Chrome, der som standard lukker helt af for cookies osv. Browseren kan også samarbejde med Comodo anitivrus hvis man vil


    Der findes også deciderede styresystemer der løfter dit ønske:


    The Amnesiac Incognito Live System (TAILS)
    Ikke kun en browser, men et helt Linux-baseret styresystem beregnet til installation på en USB pind. TAILS er fra starten lavet til at være så sikker og anonym på nettet som muligt... Dog når du skal bruge det, skal du genstarte din maskine, men det er en løsning hvis man vil udforske de mere suspekte kanter af internettet uden at komme alt for galt afsted. :D

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Epic Browser(duckduck søgemaskine) og nordvpn


    Så snart du bruger gratis tjenester som Google, Facebook osv. sælger du dine personlig data, om du vil det, eller ej. Nordvpn er klart min favorite vpn udbyder. De gå meget op i at intet af dine personlig information bliver lagret på deres server. De har også mulighed for at forbinde til TOR over deres server.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • +1 ti lat bruge duck duck go


    der ud tilbyder protonmail nu gratis vpn under navnet protonvpn.
    det koere rimeligt fint for en gratis vpn.


    jeg kan ogsaa anbeafle en nemt loesngin er at installer HTTPS everywhery pluing i chrome, *Fox eller opera