Voldsomt fald i FPS ved streaming

  • Hej guys! Jeg opretter denne tråd i stor desperation.


    Jeg har i weekenden valgt at samle en ny computer - i forbindelse med den stigende interesse for min live stream - derfor har jeg opgraderet rigtig mange dele. Den nye PC rummer:


    Intel Core i7 6700K - 4GHz
    Asus Z170-A
    DDR4 16GB Memory
    NVIDIA GeForce GTX 1070


    Windows 10



    Derfor burde det under ingen omstændigheder være et problem at streame. Min FPS er OK inden jeg streamer - kan sagtens have programmet åbent uden problemer - men så snart jeg klikker "Start stream" så mister jeg med det samme 150-200 ingame fps i CSGO. Jeg er faktisk på en 1/3 af den fps min gamle i5 780gtx kunne håndtere?????



    Jeg har prøvet et hav af løsninger nu - alt fra Google og diverse steam guides til større fps.
    Her er et lille uddrag:



    • Installere CSGO forny
    • Verify files
    • Ændre autoexec + launch options
    • Slettet min OBS profil og lavet en ny
    • Prøvet OBS Classic (samme problem)
    • Ændre mine OBS settings (bitrate, encoding, x264/NVENC osv.)
    • Formatere computeren
    • Gå tilbage til tidligere Windows 10 builds
    • Gå tilbage til tidligere nVIDIA updates
    • Prøve andre streaming programmer - OBS Classic + Xsplit (samme problem)
    • Ændre fra auto til Gen3 i BIOS
    • Fjerne strømstyring på netkort og slå til Full Duplex




    Derfor er jeg meget desperat efterhånden.... Vil virkelig gerne have det til at virke da jeg har købt denne PC for netop streaming! Og lige pt outperformer min gamle spand denne væsentligt når jeg streamer....


    Ville det hjælpe med en anden version af Windows? Fx. Windows 7? Vil bare helst spare de penge.

  • Det er fordi du streamer med x264 profil, som kræver en hel del CPU power. Hvilket preset bruger du? Med very fast burde det ikke gå voldsomt meget udover dine fps. Er dog nysgerrig i at høre hvor mange fps du får når du streamer. Den med at du mister 150-200 fps siger mig ikke ret meget.


    Jeg ved dog ikke om CS:GO er et CPU krævende spil, hvis det er kan det godt forklare dit problem. Du burde nok have overvejet et X99 system istedet da 6 kerner virkelig kan gøre en forskel når man streamer spil, som belaster CPUen hårdt (efter min egen erfaring).

  • Jeg ville give NVENC et forsøg, da det er et GPU baseret codec, og så se om FPS forskellen er for meget til at du ikke kan leve med det. NVENC er ikke det pæneste codec, men det fungerer glimrende hvis du absolut SKAL encode live på samme PC som du spiller på.


    Det er ikke uden grund at mange professionelle streamere har et capture kort og en lille PC ved siden af til stream setup delen, så der er nul FPS drops på hovedmaskinen. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • :evil:

    Det er fordi du streamer med x264 profil, som kræver en hel del CPU power. Hvilket preset bruger du? Med very fast burde det ikke gå voldsomt meget udover dine fps. Er dog nysgerrig i at høre hvor mange fps du får når du streamer. Den med at du mister 150-200 fps siger mig ikke ret meget.


    Jeg ved dog ikke om CS:GO er et CPU krævende spil, hvis det er kan det godt forklare dit problem. Du burde nok have overvejet et X99 system istedet da 6 kerner virkelig kan gøre en forskel når man streamer spil, som belaster CPUen hårdt (efter min egen erfaring).

    Kunne med min gamle i5, gtx 780, streame med 300 fps stabilt - processoren burde derfor ikke være et problem. Den overstiger heller ikke 50 grader og bruger ikke mere end 10% af CPU kraften. Ingen encoding problemer eller tabte frames i OBS. Har desuden testet alle presents og også 30-60 fps. Ingen forskel. Processoren er valgt efter hvad andre streamers bruger - og denne er faktisk ret ofte valgt.


    Når jeg ikke streamer har jeg 300+ fps, med stream igang falder jeg til 80-150. Den svinger meget.

  • Jeg ville give NVENC et forsøg, da det er et GPU baseret codec, og så se om FPS forskellen er for meget til at du ikke kan leve med det. NVENC er ikke det pæneste codec, men det fungerer glimrende hvis du absolut SKAL encode live på samme PC som du spiller på.


    Det er ikke uden grund at mange professionelle streamere har et capture kort og en lille PC ved siden af til stream setup delen, så der er nul FPS drops på hovedmaskinen. :)

    Har prøvet NVENC - samme historie. Ved godt mange bruger capture card, men det burde ikke være nødvendigt for at streame CSGO. Mit gamle setup kunne - med i5 og 780gtx - så det her burde være barnemad.

  • Hej Luiz, jeg havde i går samme problem på vores twitch kanal twitch.tv/teamtweak.
    Normalt kan jeg uden problemer streame spil som Rainbow Six Siege med 90+ fps, men i går gav den mig problemer så jeg til tider lå under 60 fps og et par enkelte gange helt ned til sub 40. Jeg sidder ligeledes med en 6700k 16gb ram, men kombineret med et GTX 970.
    Kan være der har været problemer med OBS. Det er også første gang jeg oplever den slags framedrops nemlig.

  • Hej Luiz, jeg havde i går samme problem på vores twitch kanal twitch.tv/teamtweak.
    Normalt kan jeg uden problemer streame spil som Rainbow Six Siege med 90+ fps, men i går gav den mig problemer så jeg til tider lå under 60 fps og et par enkelte gange helt ned til sub 40. Jeg sidder ligeledes med en 6700k 16gb ram, men kombineret med et GTX 970.
    Kan være der har været problemer med OBS. Det er også første gang jeg oplever den slags framedrops nemlig.

    Har haft problemet lige siden jeg startede min PC op - har dog også hørt om andre med problemet som netop er opstået. Kan godt ske vi skal håbe det er en fejl der går i sig selv. Begynder hvertfald at være det eneste jeg ikke har prøvet endnu - bare at afvente...

  • Okay - lidt nyt..


    Tjekkede lige hvor meget CPU den bruger når jeg har OBS og CSGO kørende.


    Med OBS, hvor den trækker på CPU, bruger den 80-90% af min CPU. Med NVENC bruger den 60-70% af min CPU.


    Kunne det tænkes at problemet er heri?

  • Som sagt er NVENC et GPU baseret codec. Det betyder at GPU'en får lov at tage det tunge slæb. Så droppet i CPU forbrug er helt normalt.


    Hvilke settings streamer du med i OBS helt specifikt?

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Som sagt er NVENC et GPU baseret codec. Det betyder at GPU'en får lov at tage det tunge slæb. Så droppet i CPU forbrug er helt normalt.


    Hvilke settings streamer du med i OBS helt specifikt?

    Har prøvet ALLE settings. Sad 4 timer i mandags og legede med bitrate, fps og encoder. Det er lige meget hvad jeg gør - henter måske 30-40 fps ved at ændre encoding, men ikke mere. Min FPS er stadig meget lav - synes dog det virker voldsomt at den bruger 90% af min CPU med CSGO og OBS igang.


    Vil dog heller ikke mene min fps uden OBS er god nok. Er mellem 180-250. Burde kunne trække meget mere med en i7 og 1070.

  • Det var måske der du finder problemet - At din ydelse ikke er op til scratch selv hvis man tager OBS ud af regnestykket.


    Drivere, BIOS opdatering osv..

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det var måske der du finder problemet - At din ydelse ikke er op til scratch selv hvis man tager OBS ud af regnestykket.


    Drivere, BIOS opdatering osv..

    Har dog opdateret alle drivers og bios. Har opdateret grafikkort, windows, BIOS og de drivers der fulgte med til GPU + Motherboard. Har jeg overset noget?