Hvordan holder i jer private på internettet?

  • Jeg har læst lidt om, at Facebook holder øje med alle de sider, som jeg er inde på fra faner, som intet har med dem at gøre, selv hvis jeg er logget på eller ej. Hvis jeg klikker på en af deres links, fair nok, hvis de vælger at bruge det i deres statistikker eller announcer, men at de overvåger alt udenfor facebook, det synes jeg er krænkende. Deres announcer er også blevet utrolig præcise. Jeg havde kigget på et bestemt bælte, og pludselig kom der reklamer op med PRÆCIS den fra samme forhandler på min startside.



    Hvis Facebook gør det, så tænker jeg, at nogle andre sider også kunne finde på det. Meget af det kommer vist ned til cookies, som man aldrig kan være helt sikker på, hvad gør. De hjælper en side med at fungere, sender lidt brugsstatistik af den til skaberne (i dont mind that), men jeg kan aldrig helt vide, om de kigger på, hvad jeg ellers gør på internettet, danner sig en ide om, hvem jeg er og tjener penge på mig sådan.


    Lige nu har jeg installeret uBlock, fordi et internet uden adblock er ikke et, som jeg vil være en del af, og så fandt jeg en extension, som hedder disconnect, som skulle blokere tracking cookies. Meget ligesom ghostery tror jeg.


    Det er ikke fordi, jeg har noget vildt hemmeligt, som jeg laver, så havde jeg formentlig købt en VPN. Jeg kan bare ikke lide ideen om, at overvågning er nået så langt.


    Hvordan holder i jer mere private på internettet, eller er i ligeglade?
    Man kan vel godt bruge incognito mode permanent, men så bliver oplevelsen bare en del mere besværligt, bare fordi man sidder med sølvpapirshatten på.

  • Nu bruger jeg så Firefox, og der findes et hav af tilføjelser, der kan hjælpe dig med at undgå dette.


    1. adblock plus


    2. ghostry


    3. Sund fornuft.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Udover uBlock? Nada. Har det fint med at Google kan gøre mine søgninger nemmere i bytte for at deres ads (lol) er mere præcise.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Personligt er jeg ligeglad.
    Det har visse fordele at være så transparent, bl.a. mere målrettede reklamer - jeg kan godt lide at min browser er fyldt med hardware og spil reklamer, frem for alt muligt useless crap :)


    Så vidt jeg husker, så er det cookies der muliggør den slags overvågning, bare som en lille info. Jeg aner ikke hvordan man kan komme af med det ;)

  • Blokerer reklamer med uBlock - undtaget på små sider såsom denne side. Ellers gør jeg ikke så meget, eller jo, har tapet mit webcam over. Nogle vil måske mene at det er lidt at være paranoid, men har læst flere steder at det er en god idé.


    http://www.bt.dk/forbrug/ekspe…l-du-tildaekke-dit-webcam


    http://www.bt.dk/tech/fbi-adva…-webcam-til-med-det-samme

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Selvom ghostry blocker reklamer og trackere. Samler den selv oplysninger om dig og sælger vidre.

    Det er kun hvis du tillader den at gøre det, det er noget af det første den spørger om den må under installationen. Skal selvfølgelig ikke kunne sige om den gør det alligevel.

  • VPN (Nordvpn er hvad jeg vil anbefale) Ublock/Adguard, https everywhere og noscript (eller https://www.epicbrowser.com/). Du kan også skifte din søgemaskine ud med duckduckgo.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB