Hiper.dk fiber med helt egen router (uden hipers i bridge-mode)

  • Hehe, så lykkedes det sgu. Har haft hiper fiber (1000/1000) i en måned tid, og det virker perfekt, men jeg vil gerne bruge min egen router da hipers zyxel-router ikke har den bedste wifi-dækning i min lejlighed. Det er nemt at sætte op ved at få hipers zyxel-router sat i bridge-mode og så sætte min egen bagved, meeeeen - hvem har lyst til at have to bokse stående? Ikke mig ihvertfald.


    Min egen router er en ASUS RT-AC88u (lidt af en skrummel, og alt for dyr, men min opskrift skulle også virke med lillebror som ASUS RT-AC87u, og nedefter.


    Trin 1: (Kan måske helt underværes) Få fast offientlig ip hos hiper (tror også det virker med dynamisk, og måske også med hipers nat)
    Trin 2: Når det virker, så sluk zyxel og flyt wan-netværksstik fra Zyxel over i din ASUS
    Trin 3: ASUS: Under WAN sæt WAN-Connection-Type til Automatic IP. Tryk Apply
    Trin 4. ASUS: Under LAN vælg faneblad IPTV
    Trin 5. ASUS: Under IPTV vælg ISP-Provider Manuel, sæt Internet-VID til 101 og PRIO til 0. Tryk Apply
    Trin 6. Så skulle det hele kører efter en automatisk genstart


    Det er trin 5, som er nøglen til at få det til at virke. Der er andre routere som også understøtter VID, men bestemt ikke alle. F.eks. ikke apples Airport Extreme.


    Hvis det virker, så smid zyxel ned i skuffen. Får du en dag brug for support, så sæt den til igen. Ellers hjælper hiper dig ikke :-).



    Hiper med ASUS virker nu fantastisk, og jeg har det mest fantastiske hurtige internet og god dækning i hele lejligheden.