Hvilke rettigheder har man ved telefonisk aftale?

  • Jeg har før været i kontakt med topdanmark for at afmelde en forsikring. Valgte så at lave en ny istedet, en indbo. Jeg spurgte, om jeg bare kunne afmelde den igen uden konsekvenser, det ville ikke koste ekstra eller noget, og det fik jeg et ja til. 1-2 måneder senere når jeg vil afmelde den, så får jeg så at vide, at det vil koste et gebyr, fordi den ikke har eksisteret i et år endnu. Det var ikke, hvad jeg blev fortalt i telefonen. Hvis det var foregået skriftligt, så ville jeg vel have skrevet under på noget, hvor det et sted stod, men da det var over telefonen, så har jeg kun hans ord, og det er åbenbart ikke meget værd.


    Nu har jeg så været i kontakt med butikken der har solgt mig et køleskab. Det larmer af helvedes til, jeg sover med ørepropper bare for at kunne falde i søvn på grund af det. De sagde så, at de kunne sende en ud og se på det, det sagde jeg ja til. Han har været her, kigger kort på det og siger det er normalt. Nu er jeg bonnet 750 kr for det besøg. På intet tidspunkt i telefonen blev jeg fortalt, at det ville koste penge. Har hørt om, at hvis man bruger reklamation, og de intet finder, så skal man betale, men jeg mener der er andre regler, når varen er under ½ år gammelt. Så er det vidst butikken, som er ansvarlig. Mekanikermanden kom direkte fra electrolux, så de havde åbenbart intet med det at gøre. Og det ændrer heller ikke på, at de fortalte mig aldrig, at jeg kunne risikere at betale for det besøg. Så nu står jeg med et forfærdeligt køleskab, og som om det ikke er nok, så skal jeg betale ekstra bare for at have det.


    I begge tilfælde synes jeg, at jeg enten er blevet løjet for, eller vedholdt vigtig information. Hvilke rettigheder har jeg i sådanna tilfælde? Og kan jeg bare bede om at få alt på papir i stedet?

  • Det er samme ret som ved en mundtlig aftale at den er gældende, dog skal du kunne bevise det og hvem du har talt med(optaget). Det bliver en kamp op af bakke, og ikke værd og spilde tid og kræfter på.
    2den problem som du kan løbe ind i, er om den du talte med i telefonen er ansat der endnu, er vedkommende det ikke, så har du ligeså stor en chance, som en snebold i helvede for at vinde.


    Du har bevisbyrden på at de er fejl på den, og kan du ikke gøre det, så har du tabt på forhånd. Sørg altid for at få det hele på skrift og underskrevet, det hjælper på det hele selvom du stadigvæk har bevisbyrden for at du er blevet gjort uret og det er faktisk relativt sjældent at sagsøger får ret, og det kan man mene om hvad man vil.


    Syntes du stadigvæk, at dit nye køleskab ikke lever op til dine forventninger ang. "larm", så sælg den og køb en mere lydsvag model. Det er de små stød livet giver, sådan er det.


    Jeg har aldrig skiftet forsikringsselskab uden først at have en skriftelig aftale på plads med en ny, som har givet mig samme eller en bedre aftale, end den jeg havde i forvejen.
    Jeg har altid vist dem den eksisterende aftale, både for min egen skyld, men osse for deres, så de ved hvad forventes og hvad jegselv kan forvente, så man ikke ender i den situation, som du netop er endt i.


    Jeg ville tage det som lærepenge og så har du lært, at sådan gør man ikke mere igen.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Jeg vil give Ebo ret, du kan ikke gøre så meget, og brok og kamp hjælper i de tilfælde sjældent, og fører som regel heller ikke noget godt med sig. Så tag det som det er. Det kan godt synes af mange penge, men så er 1000-1500,- heller ikke værre. :) Har selv mistet mange flere penge på lort fordi jeg ikke tænkte mig om, men så har man lært det.

  • Heldigvis fik jeg noget ud af at brokke mig. Først ringede jeg til forbrugerklagenævnet, og de fortalte mig, at bevisbyrden faktisk ligger hos dem og ikke mig. Og de kunne ikke bevise, at de havde fortalt mig over telefonen, at det besøg kostede gebyr. Så jeg var oppe og aflevere regningen til dem og sparede de 750 kr.
    Den med forsikringsselvskabet er nok ved at være for sent nu..