garantispørgsmål

  • Hej


    Jeg har en gammel ADATA s599 ssd, som nu for fjerde gang er gået i stykker. Hver gang i en ny maskine. jeg købte den tilbage i 2010 og fik den nytte første gang hos forhandleren, men efter de 2 års garanti i danmark henviste forhandleren til Adatas support. Adata yder 3 års garanti.


    De to efterfølgende gange den er gået itu, har adata byttet den til en ny, men denne gang nægter de under henvisning til, at den SSD, jeg fik ved sidste ombytning (28/5-2014) var fra 2011 og dermed er dens 3 års garanti.


    Jeg ved godt det er et lille problem, men har jeg ikke ret til at få en ny ssd igen eller er jeg forkert på den?

    Intel Core i5-750
    ASUS p7p55d, 8gb corsair ddr3-1600
    ASUS EAH6850
    Adata 599 64GB SSD, WD Green 2TB, WD black 1TB

  • Hvis du har fået den ombyttet, så gælder din reklamationsret på ny fra den dato du har modtaget den nye i minimum 2 år i følge dansk købelov. :9xo

    Ganske rigtigt. Problemet er dog hvis den er ombyttet af producenten og det ikke længere er samme vare, som købt hos forhandleren, har han tabt alle rettigheder. Så skal det tages op med producenten.

  • Ganske rigtigt. Problemet er dog hvis den er ombyttet af producenten og det ikke længere er samme vare, som købt hos forhandleren, har han tabt alle rettigheder. Så skal det tages op med producenten.

    Det er da stadigvæk den oprindelige forhandler der står med reklamationsretten.
    Forhandleren må og kan ikke tvinge en til selv at kontakte producenten.
    Så din garanti gælder altid fra ny af, når du får ombyttet en vare.
    Hvis det kun havde været en reparation af en ting, var det kun på selve reparationen af der var ny reklamemationsret.
    Men her er SSD altid blevet ombyttet, så der er en ny reklamationsret trådt i kraft hver gang