Datamatiker uddannelse

  • Er der nogen der har taget den uddannelse og kan fortælle mig om den? Jeg står snart og skal til at vælge, hvad resten af mit liv skal gå på. Er dumpet matematik b, så skal formentlig læse det op. Tror jeg også godt jeg kan, læreren var et stort problem for mig. Men hvor meget matematik drejer uddannelsen sig om?

  • Men hvad går det så ud på? Synes kun jeg læser om programmering. Tror hellere jeg vil arbejde med det mere fysiske ved pc, ligesom it supporter. Men det kunne jeg have uddannet mig som efter 9 klasse, jeg vil ikke spilde en stx

  • Jeg er uddannet IT-supporter krydret med en anden uddannelse. Plus en stak certificeringer. Skulle jeg vælge IT vej i dag, så havde jeg satser på IT uddannelse, hvor netværk var i fokus, som f. eks IT-teknolog, og så krydre det med certificeringer indenfor Cisco m.v.


    IT-Supporter uddannelsen er en tam omgang, og gennem mange jobs indenfor IT, har jeg ikke haft brug for nogle af de ting, som vi var gennem, som i bund og grund er kendskab til, og ikke dybdegående arbejde med relevante informationer indenfor IT.


    Der er SÅ mange Datamatikkere man kan fodre grise med dem.

  • Datamatiker forventede helt klart at jeg i forvejen kunne den matematik der skulle bruges i de projekter vi lavede - ingen matematik timer eller noget. Det var mere fokuseret på at lære os modeller og design i stedet for.


    Datatekniker var/er? en IT-Supporter uddannelse med mere fokus på f.eks. netværk og specielt Cisco, som Soze er inde på.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Er lige pt i gang med datamatiker uddannelsen i Lyngby (skal til 5. og sidste semester efter sommerferien). Det er ikke en it support uddannelse, da der programmeres hele vejen igennem. Vi har praktisk talt ikke haft noget om det fysiske ved en computer. Vi har lavet hjemmesider med databaser, javascript og en masse andet, og vi har lavet java programmer til fiktive virksomheder. Som valgfag havde jeg android programmering og c++.


    Så vi har stort set kun programmeret, og jeg vil derfor mene at uddannelsen er for dem der vil være programmører og ikke it-supporter.


    Har ikke brugt andet matamatik end at tælle op og ned i løkker i programmeringen.

    Asus Maximus VII Formula m/ Intel i 7 4790K @ 4,6 GHz
    16GB Corsair Vengeance DDR3 1600 MHz CL9 @ 1632 MHz
    2xSamsung 840 Evo 240GB (RAID 0) og WD Red 2TB
    Asus Strix GTX 980 Ti DCU III OC @ 1380 MHz

  • Ved ikke om programmering lyder så interessant for mig, men det virker bare som om, at datamatiker uddannelsen åbner op for mange IT jobs, fremfor fx en IT teknolog, som ifølge eaaa åbner for:
    elektronik linjen
    elektronikudvikler
    produktionstekniker
    elektronik indkøber
    netværks linjen
    it planlægger
    net ansvarlig
    it konsulent


    hvorimod datamatiker retningen er en del mere bred:

    • Systemudvikler
    • Systemdesigner
    • Programmør
    • Systemplanlægger
    • Systemadministrator
    • It-supporter
    • It-konsulent
    • Test manager
    • Projektleder
    • It-sikkerhedskonsulent
    • Systemkonstruktør
    • It-underviser
    • Webudvikler.
  • Da jeg valgte datamatiker uddannelsen var det fordi jeg gerne ville være netværksadministrator eller noget i den stil, men jeg fandt ud af at jeg faktisk godt kunne lide at programmere. Men vi har stort set kun programmeret, og de siger at over 50% dropper ud fordi det er svært. Så hvis du ikke er til programmering, så er det nok ikke den uddannelse du skal vælge på trods af det brede udvalg af mulige jobområder.

    Asus Maximus VII Formula m/ Intel i 7 4790K @ 4,6 GHz
    16GB Corsair Vengeance DDR3 1600 MHz CL9 @ 1632 MHz
    2xSamsung 840 Evo 240GB (RAID 0) og WD Red 2TB
    Asus Strix GTX 980 Ti DCU III OC @ 1380 MHz

  • Altså, jeg kender intet til programmering. Det kan da være det er interessant. Men ved bare ikke rigtig hvad min muligheder inden for IT er, og datamatiker åbner jo for meget. IT supporter kunne være fedt nok, men det er bare en simpel erhvervsuddannelse, og vil gerne have en ervervsakademi, da jeg har afsluttet gymnasiet.

  • Jeg vil umiddelbart give dig et råd, som du så enten kan vælge at følge eller lade vær.


    Det kan være utroligt svært at tage en "dybere" IT Uddannelse, altså højere niveau end IT-Supporter (ikke at at IT-Supporter ikke også har en dybere del i IT verdenen, men vejen derhen kræver så sandelig også at du ved en del om det på forhånd), uden at have et kendskab til hvad emnerne indebærer.


    Jeg måtte sande tilbage på skolebænken at jeg ikke var stærk nok overhovedet til netværk, derfor valgte jeg IT Uddannelse fra for i stedet at tage en mere alsidig uddannelse (Automatiktekniker) hvor jeg stadigt kunne arbejde med som var min passion nemlig at programmere.


    Min far som er pensioneret datateknikker lærer på EUC-Syd Sønderborg har nu i længere tid kørt svendeprøve hold igennem (meste af 90'erne til 2010) og derefter gik ned og tog grundforløbselever for at kunne "trappe" ned.


    Selv på grundforløb vælger flere og flere personer fra fordi de ikke har lidt forståelse for nogle af fagende hvad dette indebærer inden man går på skole, jeg siger ikke at dette kan være dig som mit næste eksempel vil være, men mange "tror" de er gode til computer fordi de kan lave 3 headshots i Counter-Strike i rap :)


    Jeg ved ikke om der er mulighed for at kontakte evt. erhvervsakademi og spørg om du kan snakke med enten en lærer fra fagende som vil kunne give dig umiddelbart langt bedre indsigt hvad dette vil betyde for dig, og hvad dine muligheder er for en IT uddannelse.



  • Flere af dine "titler" som er listet op, har ikke en rygende fis at gøre med, om du læser datamatiker eller supporter.
    Jeg har haft en del af oplistet titel uden relevans for uddannelsen

  • Jeg står også og overvejer hvad jeg skal vælge, da jeg hoppede fra Softwareingeniør (mere avanceret/matematisk/teoretisk end Datamatiker).


    Grunden til jeg hoppede fra var pga. for lidt programmering og for meget teori og matematik. Der har jeg fundet ud af, at Datamatiker er et okay valg i stedet, da de fokuserer meget mere på at programmere. Derudover kan jeg også bedre lidt undervisningsformen (200 mennesker på universitet mod ~20-30 på UCN)


    Jeg står med valget mellem Datamatiker og IT Teknolog, med studieretning i Netværk.
    Hvilket gør at man arbejder med noget hardware, stadig lidt kode, og så netværk.


    Nogle herinde som er systemadministratorer? Og som kan fortælle en smule om det?
    Hvor meget matematik ligger der i det og hvor meget teori om netværk?

  • Bare vær opmærksom på at du bør passe på med de korte uddannelser - der kan fodres svin med ledige datamatikere og it-teknologer!


    Hvis du for alvor vil lave noget spændende (og blivende udfordrene), så bør du bestemt overveje de længere uddannelser selvom det giver mere tid på skolebænken, og de givet vil være sværere at gennemføre.


    Noget helt andet: Gør dig selv den tjeneste at bruge noget tid på at overveje hvad det er du gerne vil arbejde med, og hivlken type stilling du kan se dig selv i. Når du har gjort det kan du finde ud af hvilken uddannelse det kræver.


    Om du bruger 3, 5, 8 eller 10 år på en uddannelse nu spiller ingen rolle på den lange bane, men det vil få meget stor indflydelse på hvad du vil komme til at lave i dit arbejdsliv!