Et godt arbejdsmiljø, workbench.

  • Hvis man nu skulle lave en lækkert arbejdsmiljø hvor man kan lave mange computere på - hvad er det jeg præcist skal være opmærksom på?


    Jeg tænker self på "workbench" her


    1. Der skal være en jordforbindelse af en art så man ikke kaster for meget ESD afsted.


    Jeg har tænkt at hvis man havde et bord lavet af metal som var på en måde tilsluttet en jord - så ville det vel nærmest være det bedste?


    Hvad tænker i ?


    Tak på forhånd

  • tror et træbord ville være at fortrække for hvis du kommer til at sætte noget på et metal bord så kan det kortslutte med det samme.
    man kan så smide en antistatisk armånds dims om sin ankel så man ikke er statisk ladet.
    personligt ville jeg nok kigge på dba eller gul og gratis efter et billigt hæve sænke bord, alternativt så har igea nogle virkelig fede fritstående køkken borde som giver virkelig god plads til at arbejde på.
    http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/14631607/
    der er også enormt meget plads i skufferne :)


    /dwmc

  • tror et træbord ville være at fortrække for hvis du kommer til at sætte noget på et metal bord så kan det kortslutte med det samme.
    man kan så smide en antistatisk armånds dims om sin ankel så man ikke er statisk ladet.
    personligt ville jeg nok kigge på dba eller gul og gratis efter et billigt hæve sænke bord, alternativt så har igea nogle virkelig fede fritstående køkken borde som giver virkelig god plads til at arbejde på.
    http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/14631607/
    der er også enormt meget plads i skufferne

    Yeah træbord er nok en god ide. Mht. antistatisk dims, så er den generelle holdning åbenbart at folk smider armbånd som er connected til case. Probelmet er jo bare at man udligner sin ladning med kabinettet og så deler man jo bare sin potentielle ladning med case. Jeg tænker om der fx var en mulighed for at have en metal "stang" el. lign over bordet som man connected til. Eller under bordet til ankel som du siger. Hvad siger du?

  • altså hvis man lytter til de kloge så skal man ha sådan et armbånd sat på sig som er forbundet til jord på en eller anden måde.
    Så om det sidder om ankelen eller om håndleddet er ligegyldigt. men hvis du har det om ankelen så er det ikke i vejen hvis man skal bruge begge hænder.
    men hvad der jord er vel bare et godt spørgsmål men det skal jo bare være noget der kan aflade den opbyggede statiskeelektricitet, og kabinettet kommer som sådan ikke i kontakt med komponenternes kredsløb/pcb på enmåde hvod der kan zappe komponenter.

  • Så vidt jeg har forstået så er det et spørgsmål om volume til at aflade bedst muligt. I USA har de fx en nedgraveret bil som jord for et område.


    Men så fx en strip omkring anklen, som er connected til en stang nede under bordet. Men hvad skal stangen så tilsluttes for at fungere mest effektivt ?


    Det kan være jeg er lidt overboard, men det nok en god ide når man laver mange computere, for at nedsætte RMA'er

  • Lås medarbejderen fast til nærmeste radiator med nogle ordentligt metal-håndjern, så er du sikker....


    Det er min opfattelse at der er rigtigt meget rygte i risikoen for statisk elektricitet i forbindelse med reparation af PC-er og lignende. Jeg har aldrig oplevet noget der bare mindre om, og har faktisk heller ikke snakket med nogen som det er sket for. Mange snakker om at de kender en der kender en der... men den giver jeg ikke meget for.


    Antistatisk gulv og et ordentligt arbejdsbord og så er du meget langt.


    /ask

  • You gaaaaaiizzz :clap:


    Ej mht ESD så er tanken at skaden først sker senere eller hvert fald øger chancen for random småfejl senere ved små stød. Det ikke sådan at man laver sin finger om til en vandrende teslacoil der zapper alt. (Would be cool)


    Men altså.. tænker lidt min ide er meget nice, ku bare være fedt med en løsning på hvordan man rammer jorden derfra.

  • Hvis du har en radiator i nærheden, så er det jo mere eller mindre den perfekt ting du kan sætte sådan et "armbånd" fast i.


    Jeg har lavet computere de sidste 10 år, og har endnu aldrig oplevet at have kortsluttet noget, pga statisk elektrisitet. Men derfor kan det jo altid ske alligevel. Personligt tager jeg altid lige fat i en radiator inden, så er man jo afladet.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Jeg har aldrig haft problemer med ESD på trods af at jeg har skulderlangt hår der konstant lader mig - Men jeg ville nok alligevel få sådan en armbåndskæde til den nærmeste radiator hvis jeg arbejdede med det hele tiden.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Og ellers er et kabinet altså konstrueret som et faraday-bur så hvis du sætter en hånd på kabinettet først - så burde du aflade derpå uden problemer. Ellers som alle andre siger - en radiator plejer også at virke helt fint ;)