Ang. udd. som IT-SUPPORTER

  • Hej jeg går og tænker på at gå i gang med uddannelsen som IT-supporter så vil høre om der er nogle her inde som kan hjælpe mig lidt med lidt info :)


    1. Har ikke den store viden inden for faget så vil det måske være en for stor mundfuld at gå i gang med ?


    2. Er det svært at finde en praktik plads + er det svært at finde et job når man er færdig?


    3. Er der noget specielt jeg skal være opmærksom på inden jeg tilmelder mig ? :)


    Håber i vil hjælpe mig og svare :)

  • 1. Det skader ikke at at vide lidt om faget, men niveauet som forventes på basisforløbet er ikke højere end at enhver der kan åbne Facebook (og er nysgerrig - og kan google :))) kan bestå med flid.


    2. Det var helt umuligt da jeg prøvede i Aalborg - Medmindre man var villig til at blive Telefonsupporter i en Svensk skov (No kidding - De har en hel arbejdsby kun beboet af ansatte hvor de supporterer produkter for andre firmaer)


    3. Det skader ikke at finde ud af på forhånd hvilke systemer de arbejder med - Vores brugte stadigvæk XP som pensum i en tid hvor Windows Visa og 7 har været standard i evigheder. Så du kan godt komme til at skulle læse op om ældre systemer som ikke bruges meget i dag. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ja det lyder jo ikke sønderligt tillokkende. Nogle der har kendskab til andre uddannelser inden for IT området som kan anbefales og som ikke er helt umuligt at finde praktik plads og når tiden kommer job inde for :)

  • har du taget et kig inde på www.ug.dk der inde burde ud kunne finde lignende uddannelser når du søger på it supporter.
    ellers er der jo også noget som elektronik fag techniker (eller hvad der nu hedder nu om dage) som deler grundforløb med it supporter og elektriker (eller rettere det gjorde det tidligere).


    /dwmc

  • Tag et kig på datatekinker. Der er vist ikke den store fremtid i IT support faget.


    Sendt fra min SM-N9005

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Hvad pokker i helvede er en te-kinker, Jesper? :))


    Datatekniker er jo bare en længere IT-Supporter uddanelse med mere fokus på f.eks. opsætning af netværk (Cisco routere i vores tilfælde). Praktikken er den samme, og arbejdsmulighederne er omtrent de samme, medmindre du uddanner dig videre.


    Jeg tog selv på Erhvervakademiet i Aalborg efter næsten et år uden en praktikplads som Datamatiker, hvilket er mere teoretisk og mindre praktisk end IT/Datamatiker - Udvikling og programmering af software.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Okay. Jeg vil bare gerne i gang med noget inden for IT verden og er blevet lidt halv gammel i forhold til uddannelse så det skal være nu ! ;) 25 år i øvrigt, 26 til januar.



    Jamen nu var IT-supporter da jeg kan tage den i svendborg og pc-frontline tror jeg den hedder kan jeg tage i Odense. Jeg er alene far og har ikke rigtigt mulighed for at flytte til Jylland eller Sjælland både pga økonomi men også datteren som jeg jo bor alene med.


    Vil bare virkelig gerne have en uddannelse hvor jeg kan skrabe lidt guld sammen også må det gerne være inden for IT da jeg interessere mig for det. :)

  • Ja desværre kan man ikke få en fuld IT udd. På Svendborg erhvervsskole.


    Derfor skal man videre til Odense lige meget hvad.


    Sendt fra min SM-N9005

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Ja det er træls. Men jeg kan sagtens leve med at skulle til Odense. Jeg har bil så det er 30 minutter hver vej hvilket jo kunne være meget værre :P


    Men er der virkelig ikke noget som der er ikke nemt måske men lidt nemmere at få en praktik aftale inden for faget ?

  • IT-supporter uddannelsen er som sådan nem nok.
    Tog den selv tilbage i 2001, og har aldrig gået arbejdsløs.


    Men men!


    Når det så er sagt, så alle de it-teknikere derude, som vælger at uddanne sig inde for faget, men ingen baggrundserfarringer har. De for ALDRIG job.
    Konkurrencen er sindsyg hård og der findes alt for mange (undskyld sproget) noobs, som tror de kan klare det hele på nul komma dut.


    Har ikke tal på hvor mange gange, jeg har været ude og rette fejl, som andre glemmer/overser/ødeligger.
    Alle teknikere er gode til noget i hver sin afdeling/hver sine erfaringer.


    Hvis du gerne vil begå dig i denne tekniske verden, så find ud af helt præsis du gerne vil arbejde med.
    Det kunne f.eks. at du vil være bedst til netværk LAN som trådløs samt tunnel, software, hardware, servere, arbejdsstationer, installationer, klargøringer, sikkerhedsløsninger, backup, hostning, programmering, SQL, hotline osv.
    Listen er lang.
    Start evt med at "hoste" f.eks. din egen hjemmeside/server ftp, spil-server bare fordi du vil lærer det.
    Man skal have energien og lysten til at fejlsøge og en god evne til aldrig at måtte opgive/være kreativ.



    I min verden, kan ALT lade sig gøre!
    You name it! I Fix it ! :-)


    Jeg har ikke noget bestemt fagområde selv, da jeg er så heldig at være kører tekniker for mange kunder.
    Så jeg kan ikke bare ét fagområde jeg kan enormt mange fagområder, som jeg er enormt god til.^
    Det er altid rart at kunne redde en kundens verden. :dance:

    Intel Core I7-4770 3.40GHz
    16GB Ram
    256 SSD HDD
    Nvidia GeForce GTX 660, 2GB

  • Jeg er pt selv lige blevet færdig på grundforløbet til IT-supporter, og har måtte sande at uden en praktikplads / læreplads er det en MEGET langsommelig process. Der er meget få lærepladser tilgængelig og det tager ofte længe at finde en læreplads pt.


    Det er ihvertfald hvad jeg har oplevet her på djævleøen ;)