Hjælp til dilemma

  • Hej Tweak.dk


    Jeg har på de sidste 3 måneder sparet sammen til en ny gamer computer, og har fået skrabet 13.000 kr. sammen. Jeg er pt. studerende, så pengene kommer fra SU, deltidsarbejde og su-lån.
    Jeg er ikke nogen haj til det med økonomi, og plejer faktisk at bruge det jeg nu engang får ind hver måned, men med BF4 der kommer nu her, tænkte jeg det var på tide at få en ordentlig computer. Tanken har hele tiden været at computeren skal købes når pengene ruller ind sidst på denne måned.


    MEN.... Det seneste tid har jeg gået og overvejet at smide pengene i et lån jeg har hos banken i stedet. Pt skylder jeg lige under 50.000 til banken, som jeg stille og rolig betaler af på hver måned. Dette vil dog betyde at der vil gå længere tid før jeg kan få min computer.
    Jeg er færdig med at studere fra februar 2014, og skal fra 2015 betale mit su-lån. Umiddelbart står jeg i mellem 2 løsninger:


    1) Jeg køber computeren som planlagt, og alt overskud fra mine opsparede penge bliver smidt i lånet, og ellers begynder jeg ellers derfra at få betalt gælden af, sådan at jeg ved udgangen af 2014 ikke har mere gæld i banken.
    2) Jeg smider alle pengene i gælden, og fortsætter de næste mange måneder på at få den betalt af. Således vil jeg med lidt hårdt arbejde og positiv tankegang kunne have betalt det hele af omkring juni 2014, for derefter at spare op til en computer igen.


    Til slut skal det lige siges at jeg under uddannelsen ikke har haft så mange penge til rådighed, som jeg har hver måned nu. Før boede jeg i en dyre lejlighed, men efter jeg flyttede sammen med kæresten er huslejen blevet billigere, og der er kommet mere styr på økonomien.


    Kom endelig med jeres mening, da jeg selv er meget i tvivl hvad jeg skal gøre. Derfor ville det være skønt med råd, meninger og folks egne erfaringer.


    Mvh
    10-BIt

  • hvis den PC du har nu fungere fint og kan rende spillet, også uden alt eyecandy, så ville jeg bare se at få banket den gæld af...


    en pc kan man altid købe, og man kan finde gode brugte dele, fx her på Tweak, som man sagtens kan lave en god maskine ud af...

  • Enig med BPM. Jeg ville selvfølgelig gerne ha den computer nu og her.. Men i det lange løb, ville det være langt bedre at få banket det lån af.. Så står du ikke med det også...

    Asus Maximus VIII Z170
    Intel Skylake 6700K
    Nepton 140XL
    Evga Titan X Superclocked
    HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB kit
    Sandisk Ultra ll 120Gb SSD
    Western digital 1TB
    Corsair CX 750W

  • hvis den PC du har nu fungere fint og kan rende spillet, også uden alt eyecandy, så ville jeg bare se at få banket den gæld af...


    en pc kan man altid købe, og man kan finde gode brugte dele, fx her på Tweak, som man sagtens kan lave en god maskine ud af...

    :9xo Men selvfølgelig skal vi ikke bestemme hvordan du køre økonomi. Men come on du vil vel ikke ende i programmer som Luksus Fælden?

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB