køb af brugte varer

  • hej, heg overvejer at købe en brugt mobil, men det der holder mig tilbage er bekymringen efter at jeg har købt en mobil over nettet er at den er stjålet og så det er mig der ender med at blvie straffet pågrund af lkøb af stjålet varer. Hvordan kan man dække sin ryg, når det gælder køb af brugte varer ?

  • Jeg køber altid brugt, mobiler computere osv.


    For det første er der meget lille chance for, at du bliver taget på at bruge en stjålet vare. Men det er nok ikke det du vil høre. :)



    Det eneste du kan gøre er at sørge for, at sælgeren har kvitteringen på varen. Det er som regel det bedste bevis på, at varen ikke er stjålet. Og så hvis en pris på noget er for god til at være sand; ja. Så er den rimelig sikkert for god til at være sand. :)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • at sælger har æsken er også en rigtig godt ide, for så kan du se om det s/e nr og hva de nu hedder matcher hinanden på kvit, æske og tlf, hvis det ene ikk matcher så skal man nok overveje hva man står med i hånden :)

  • Jeg har også efterhånden handlet rigtigt meget brugt - både køb og salg.


    En af de steder man har "rimelig" sikkerhed er via forums, hvis det er fra aktive brugere med flere handler bag sig. Der er ikke ret mange af disse der vil gøre sig upopulære p.g.a. en dårlig handel.


    Med telefoner, ja så er det vidst ikke altid helt nemt - som det allerede er sagt: hvis der er for godt til at være sandt, så er der god sandsynlighed for at det ikke er sandt.


    Jeg syntes ofte at man ved kommunikation frem og tilbage (mail, telefon, sms) kan få et rimeligt billede af køber/sælger og jeg har da også trukket mig en enkelt gang eller to hvor jeg havde en fornemmelse af at der var noget alt (det var ikke sikkert at der var - det finder jeg aldrig ud af).


    /ask

  • Der er en der sælger sin mobil, med reklamationsret, kvittering og æsken med . Til en fornuftig pris. Ser megt troværdig ud, men igen man kan ikke gøre så meget når man står med mobilen i hånden ved købet ?

  • Evt et godt nr at kunne finde er mobilens IMEI nr som er unikt for den ene mobil, hvis det nr som står på mobilen stemmer overens med det som er på æsken og kvittering er der god chance for at du ikk bliver snydt...


    man kan dog aldrig være sikker i sin sag :)


    de fleste mobiler kan man komme til at se det under batteriet på en label, hvis man ikk kan kommer derind kan man taste *#06# så kan man aflæse det på mobilen :)

  • Lige nøjagtigt med telefoner er tyveri osv altid risikabelt... men 9/10 tilfælde der IMEI-låser politiet de mobiler der er meldt stjålne så det er trods alt et sikkerhedsnet.. udover det så er kvittering alfa og omega i brugthandel.