Mentorvirksomhed ingeniørstuderende – gode råd eller forslag?

  • Hej Tweak


    Jeg står i den situation at jeg efter sommerferien skal til at skrive min kandidatafhandling på min uddannelse – Business Development Engineer (BDE) Klik for info. Hvilket gerne skulle bunde i en titel som civilingeniør med speciale i teknologisk forretningsudvikling. Afhandlingen skal skrives over en 2 årig periode, med start i august i år, hvor jeg skriver den med udgangspunkt i den virksomhed som jeg nu sidder i.


    Jeg har allerede nu søgt hos et par mindre virksomheder, som kunne have interesse, dog uden at kunne få et endegyldigt svar. Det mest optimale ville være at komme til at sidde i en forholdsvis nystartet virksomhed, så jeg kan være med i startfasen. Men det er vist lettere sagt end gjort. Mine interesser favner bredt, men jeg interesserer mig meget for teknologi og innovation/nytænkning, hvilket også bunder i mit valg af uddannelse. Med uddannelsen har jeg udvidet mine kompetencer indenfor bl.a. ledelse, teambuilding, personlig kompetence, produktudvikling etc.


    Så det korte af det lange er, kender du til en virksomhed i Midtjylland, stor som lille, der kan bruge en ingeniørstuderendes hjælp og kompetencer i minimum 2 år? I må også gerne komme med nogle fifs til når jeg søger hos virksomhederne.


    Jeg har udeladt en del information om selve mentorordningen, da jeg har noget ekstra materiale der kan tilsendes hvis det bliver nødvendigt, men nedenfor er de få krav til stilles til virksomheden:


    Der er ingen særlige krav til virksomheden i forbindelse med mentorordningen. Den gode og væsentlige opgave er nok det største krav, hvor vigtigheden er, at opgaven også kan bidrage til at alle parter er positivt motiverede. Det er en god ting, hvis der er mere end én fast kontaktperson. Normalt ligger det i mentorordningen, at den studerende tilbringer 2 – 3 dage om ugen på virksomheden, og en beskeden arbejdsplads vil være rigtig fint. Nogle virksomheder og studerende bliver ind i mellem enige om, at der også er et studenterjob, som del af mentorordningen. Dette er et mellemværende mellem den studerene og virksomheden, som vil normalt ikke har en holdning til.


    Vil lige understrege at det her ikke skal ses som at jeg er doven og ikke selv gider lave noget aktivt, for jeg søger skam stadig videre, men jeg har erfaret at man skal bruge det netværk man har til rådighed og da Tweak har hjulpet mig før, ja hvorfor skulle I så ikke kunne gøre det nu :)

  • Hej,


    Jeg arbejder selv hos kk-electronic i Ikast og vi har før haft BDE'er hos os. Jeg ved ikke om vi har nogle tilknyttet pt. eller om vi har et godt projekt, men det er da værd at give et skud.

  • Tak for tilbagemeldingen Frankovic.


    Kk-electronic er også blevet nævnt i forbindelse med vores undervisning nu jeg tænker over det, så det vil jeg lige give et nærmere kig :)