Min underlige frustration med high end X79 bundkort

  • Det er mandag, jeg har ikke noget at lave og jeg har lyst til at ventilere min mening om markedets nuværende X79 bundkort situation. X79 er dyrt, ekstremt og giver meget lidt mening at bruge penge på. Ikke desto mindre har jeg købt dele til platformen. Mit problem bunder dog i, at udvalget af bundkort er så ringe.


    Lad os se på udvalget i Danmark:
    Asrock
    Asus
    Gigabyte
    MSI


    Mine mangler og problemer med samtlige producenter:


    Asrock er manglende i performance, selv på deres Extreme11 bundkort, men det er tydeligvis lavet til workstations og ikke gaming.


    MSI og gigabyte tager jeg lige sammen. Hvorfor skal kølerne være formet som patroner og pistoler? :cursing:


    Asus er de eneste, som stadig har lidt fornuft tilbage. Dog virker det som om de har haft lidt af en hjerneblødning. RIVE har alt, undtagen tilstrækkelige sata porte. Jeg ser på Asus og spørger: i laver et extended ATX bundkort til næsten 2800 og er kun i stand til at give mig 8 sata porte, skuffet. Og ja, jeg kan godt bruge mere end alle de ledige controllers.


    Hvor er EVGA? :pokey:


    Jeg kan sagtens brokke mig mere, men nu har jeg fået min mandag ud af systemet.

  • eVGA fåes ved shg - http://www.proshop.dk/Bundkort/EVGA-X79-SLI-2318002.html


    Du kan også købe deres kort igennem evga.com under deres EU afdeling i Holland - der skal ikke påregnes told, moms, etc. - så eVGA er tilgængeligt her i DK...

    2500k @ 4600 mhz- Cooled by Water
    eVGA Z68 FTW
    16 GB 1600mhz G.Skill Ram
    3 * GTX480 i TRI-SLI - Cooled by Water
    2 * 120 GB Vertex 3
    2 TB WD
    ToughPower 1200 Watt
    Logitech G19 + G500 + G930 + G25
    Chieftech Dragon tower + Custom WaterMod
    Samsung Syncmaster 2493HM + 2 * ViewSonic VP231wb
    3* 1920*1200
    2 x 480 mm radiator med 4 x 120mm Noctua + 240mm "passive"

  • Når nu vi brokker os, vil jeg gerne brokke mig over at der ikke er nogen 990fx/990x/970 boards i microatx form faktor.


    Til OP: hvis du kan bruge flere end 8 diske, kunne det så ikke være en ide at smide de diske som "kun" indeholder data over på en seperat filserver/NAS.


    Nu er jeg i øvrigt nysgerrig, hvor stort performance tab er der for Asrock bundkort?
    "Normalt" plejer performance forskel mellem forskellige bundkort producenter at være yderst begrænset, så spørgsmålet er, om du kan leve med at tabe 0.1% i performance?

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Nu er jeg i øvrigt nysgerrig, hvor stort performance tab er der for Asrock bundkort?
    "Normalt" plejer performance forskel mellem forskellige bundkort producenter at være yderst begrænset, så spørgsmålet er, om du kan leve med at tabe 0.1% i performance?


    Der skal ikke være noget tvivl om at Extreme11 er et rigtig godt bundkort, men når det koster 4k og ikke rammer min målsætning, så er det et miss. Det går rigtig stærkt ind som en workstation. Indbygget raid controller med understøttelse af op til 10 sata III porte. Anandtech brugte 8 http://www.adatausa.com/index.…ct_feature&cid=3&piid=183 og fik lige omkring 4000mb/s læs og 3730mb/s skriv http://www.anandtech.com/show/…6-and-lsi-8way-sassata/10


    "..mixed with two PLX PEX 8747 chips which allow four PCIe devices to be run at x16/x16/x16/x16 in PCIe 3.0" er også imponerende, men performance svigter altså i tests. Hvis man læser konklusionen får man et meget klart billede af at, dette bundkort hører til i en workstation. Jeg overvejede aldrig at købe bundkortet, pga prisen, men synes det var interessant at se hvad man fik.


    Quote

    Til OP: hvis du kan bruge flere end 8 diske, kunne det så ikke være en ide at smide de diske som "kun" indeholder data over på en seperat filserver/NAS


    Jeg har en nas, men den er for langsom, til det jeg skal bruge mine diske til. Rettere sagt overførsel over netkort og netværk er for langsomt. Hver disk i min nas læser/skriver ~230mb/s :boxed:

  • Og "kun" 4 ram slots :pokey:


    Det ændrer ikke på at det er eVGA... ? :boxing:


    Ellers må du jo gå efter toppen af poppen - http://www.evga.com/products/pdf/270-SE-W888.pdf

    2500k @ 4600 mhz- Cooled by Water
    eVGA Z68 FTW
    16 GB 1600mhz G.Skill Ram
    3 * GTX480 i TRI-SLI - Cooled by Water
    2 * 120 GB Vertex 3
    2 TB WD
    ToughPower 1200 Watt
    Logitech G19 + G500 + G930 + G25
    Chieftech Dragon tower + Custom WaterMod
    Samsung Syncmaster 2493HM + 2 * ViewSonic VP231wb
    3* 1920*1200
    2 x 480 mm radiator med 4 x 120mm Noctua + 240mm "passive"

    Rettet en gang, sidst af klovnemanden ().

  • Er det ikke noget med at det Asrock i snakker om, har et problem med dens chipsæt køler, da jeg så vidt jeg husker skulle den larme meget. Og kan man ikke bare få et raid kort hvis du vil køre med flere harddisk?

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Quote

    Det ændrer ikke på at det er eVGA... ?


    Ellers må du jo gå efter toppen af poppen - http://www.evga.com/products/pdf/270-SE-W888.pdf


    Vil sige jeg blev skuffet over evga classified på x58, synes det var et meget underligt bundkort.


    Udover de åbenlyse grunde for ikke at købe det bundkort, så understøtter det også kun xeon, så ikke meget gaming der.


    Quote

    Er det ikke noget med at det Asrock i snakker om, har et problem med dens chipsæt køler, da jeg så vidt jeg husker skulle den larme meget. Og kan man ikke bare få et raid kort hvis du vil køre med flere harddisk?


    Jo, jeg har også læst at den skulle være rimelig støjende. En god raid controller til 8 diske ko$ter alt$å lidt penge, derfor de 4000 kroner faktisk godt kan retfærdiggøres, hvis man har 8 diske, som skal i raid :T