Programør/codes/hacking

  • Hej Tweakers !


    Har i noget tid gået og tænkt på hvordan det ville være at lave sine egne programmer og begynde at hacke consoller/pc/mac osv primært for at lave mods/craks/programmer til spil osv.. er bare lidt newbie når det kommer til programmering.. Altså ved så meget at man i bund og grund at man kan lave storst-set-alt på en pc det bare om at komme igang.. Vil uhyrligt meget igang med udforske de muligheder der er, bare for a få noget mere forståelse og konkret viden omkring hacking/programmering osv..


    Spørgsmålet lyder så, hvor skal jeg starte henne og hvad skal jeg læse på først, jeg mener er der ikke nogle bøger fra biblo som kunne hjælpe mig eller nogle guides der er nyggtige på nettet?? Simpelthen "The-Basic-Art-of-Hacking"
    cheers mate's! :cheers:


    MVh Amodeus :firefox:

  • Jamen måske du bare skulle starte med at lære noget basal kodning. Det kunne fx være Java :-)


    Der findes masser af guides ude på nettet ;-)


    Søg evt på Java programming tutorial.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Det kræver mange års erfaring at lave mere end de allermest basale "cracks" til spil - og en uhyrlig mængde nysgerrighed og tålmodighed.


    Men som Gaming King nævner, så er det bare at komme i gang og blive ved det. :D

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Tid og tålmodighed har jeg nok af og nysgerrighed er det sidste jeg mangler, har allerede en sjov lille ide til et program jeg har gået tænkt på at lave, så er ret ivrig efter at lave mine første coder til mit eget program :thumbup:


    Yes coding er self nok der man skal begynde ;) men spørgsmålet er så hvilken type coding og program jeg skal bruge til div formål..


    i en artikel om hacking jeg har læst siger at der skulle være forskel på hacking og programmering..


    http://blogs.msdn.com/b/alfred…cking-vs-programming.aspx
    What is the difference between Hacking and programming? One opinion I have heard expressed is that a hacker can put a lot of code together in a hurry but if a change is needed the code has to be completely rewritten. A programmer may take a little longer but if changes are needed they are more quickly and easily installed without the need for a complete rewrite.


    Er det noge i ved noget om :?:


    :firefox:

  • Altså en programmør, programmer et program.


    En hacker skiller det ad og finder dets svaghedstegn.


    Men en hacker skal kunne kode, da det er hvad han gør. Han omskriver blot programmet.


    Men jeg kan ikke anbefale dig at hacke, da det i bedste fald er modstridende med rettighederne. I væreste fald er det ulovligt.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    i en artikel om hacking jeg har læst siger at der skulle være forskel på hacking og programmering


    Skimtede lige arktikel.
    I datalogi verdenen er et "hack" typisk en "grim" mindre bid kode man har frembragt for at løse et problem hvor man ikke kunne, ville eller havde tid til at finde en bedre løsning på.


    Men når almindelige menneske hører ordet at "hacke" forstår de det samme som hvis os andre hører ordet at "cracke". Hvilket vil sige at lede efter og udnytte svagheder i software eller systemer.



    Ang. din oprindelige post. Som HerrMansen er vilje, nysgerrighed og lyst virkelig det allevigtigste.


    Nu betragter jeg efterhånden mig selv som ret habil inden for C#/.NET og C og får min bachelor i datalogi til sommer, men jeg har ikke den fjerneste idé om hvordan jeg skulle cracke et spil.
    Havde jeg interresse for det ville det nok ikke tage mange dage at finde ud af metoderne og der hjælper det at have erfaring med et programmingssprog.


    Hvilket egentlig er den pointe jeg gerne vil frem til, du lærer ikke at cracke ved bare at lærer at programmere.


    Hvad jeg syntes du burde gøre:
    1. Lær basal programmering, personligt vil jeg anbefale C# mange gange over Java af mange årsager, men det er jo næsten et religiøst spørgsmål for nogen..
    2. Læs om cracking, tutorials osv. på nettet.
    3. Dit lokale universitet eller lign. Jeg ved at ved AAU har vi haft et par seminarer omkring sikkerhed/cracking hvor der blev gennemgået en lang vifte af teknikker, godt nok mest rettet mod netværk og internettet. Men det kan måske hjælpe dig ind i tankegangen.

  • Quote

    Men jeg kan ikke anbefale dig at hacke, da det i bedste fald er modstridende med rettighederne. I væreste fald er det ulovligt.


    Self, er jo heller ikk ment på den måde selvom det kunne forstås sådan, kan godt ha lidt svært ved at udtrykke sig omkring noget når man ikke rigtig ved hvor man skal tage fat..


    Når det er sagt, så betyder jo "hacking" i bund i grund mange ting, så vidt jeg ved og er nødvendigtvis ikke noget dårligt i den forstand, uden så kaldte hacker havde vi jo ikke kandt til mange af vores sikkerheds problemmer i dag mht til internettet osv :D


    Og for at ud dybe mig lidt mere, så er det fordi jeg gerne vil lære om at programmer på pc - for så at lære og udvikle forskellige mods for at få mere ud af sine xbox/pc/pl etc, - eks, ved at crake et spil for så at hacke, for at finde ud af de forskellige coder man skal bruge til sit formål og så skrive sine egne.. ;)


    Er jo ikke fordi jeg har tænkte mig at hack folk for egen profit, syns jeg er groft :thumbdown: der mange andre reelle måder at tjene sine penge på.. :9xo



    Quote

    Nu betragter jeg efterhånden mig selv som ret habil inden for C#/.NET og C og får min bachelor i datalogi til sommer, men jeg har ikke den fjerneste idé om hvordan jeg skulle cracke et spil.
    Havde jeg interresse for det ville det nok ikke tage mange dage at finde ud af metoderne og der hjælper det at have erfaring med et programmingssprog.


    Jamen fedt nok så må du jo manden som ved hvilke program jeg skal bruge, selvom det er et religiøst spørgsmål for dig ? ^^


    Har kigget på hhv, C++ og VB 2012.. så vidt jeg kan forstå på det så skulle jeg "starte/begynde" med at bruge VB, da det er nemt program at lære.. - Har dog bare fået af vide at c++ skulle have større muligheder mht oparativsystemer ?? problemet er jo bare at jeg er newbie når det kommer til program valg.. skal jo helst ha noge som kan lære mig det fra bunden så jeg ikke "bare" kaster smig selv ud i det, men tager en ting af gang.. ?(


    Amodeus


    :firefox:


  • Har kigget på hhv, C++ og VB 2012.. så vidt jeg kan forstå på det så skulle jeg "starte/begynde" med at bruge VB, da det er nemt program at lære.. - Har dog bare fået af vide at c++ skulle have større muligheder mht oparativsystemer ?? problemet er jo bare at jeg er newbie når det kommer til program valg.. skal jo helst ha noge som kan lære mig det fra bunden så jeg ikke "bare" kaster smig selv ud i det, men tager en ting af gang.. ?(


    Amodeus


    :firefox:


    C++ vil den moderne verden være "overkill". Den tendens der i øjeblikket er simpel, læsbarhed, overskuelig og selvdokumenterende kode fremfor "effektiv" kode. Det hjælper C og C++ ikke ligefrem med, hvilket er en af grundende til at bl.a. C# vinde mere og mere frem.

    C# "kræver" en .NET installation da der kompileres (kode->program kaldes at compile) til hvad man kalder et intermediate sprog der så bliver kompileret Just In Time på hvad der i .NET frameworket kaldes Common Language Runtime når programmet køres. Samme gælder for VB.
    At C# er bundet til en CLR skaber de begrænsninger at den er bundet til at køre på Windows maskine, dog kan man bruge Mono kompile til en lang række andre platforme også.


    Når man kompilere C eller C++ går man direkte fra kode -> maskinkode. At man springer mellemledet over giver mindre overhead og derved bedre performance.


    Dog mister man også ting som garbage collection og mere sofistikeret exception handling som er med til at hæve abstraktions niveauet og simplificere koden markant.


    Java er jo det ultimative når man snakket om platform portabilitet, og man kan dårligt tillade sig at snakke om dens dårlige performance mere, men det er noget man skal have i tankerne.



    Det nemmeste at kaste sig ud i er uden tvivl C# eller Java. Men fx C giver uden tvivl viden om hvordan de basale ting fungere da man ikke bliver "holdt i hånden" på samme måde med runtime boundary checking, garbage collection, "stærkere" typing osv.

  • IMHO kommer det an på hvad du vil kode og kode til:


    C/C++: virker til alt, dvs. alle styresystemer og alle CPU arkitekturer der har en compiler. C og C++ kompileres direkte til maskinkode (binære instruktioner), men tager lang tid at lære. Syntaksen indeholder en del kryptiske kommandoer men giver også mulighed for at skrive lavniveau kode, enten direkte som maskinkode eller som assemblykode.


    C og C++ anvendes til at skrive hurtige programmer i dag, hvor tiden der anvende til hver instruktion er kritisk. C og C++ anvendes primært til bl.a. styresystemer, spilmotorer og simulationer.


    C#: Er låst til .NET eller mono frameworket som en lags virtuel maskine. .NET eksisterer kun på Windows, men Mono er tilgængeligt på flere platforme herunder OS X og Linux. Syntaksen er nem at gå til, og tillader stadig brugeren at tilgå funktioner i hardwaren. Via C# har man også agang til XNA, en udvidelse til .NET der fungerer som et API til DirectX og ineholder kommandoer der er relevante til spil, herunder grafik- og lydstyring.


    C# anvendes primært til at kode programmer til enheder der anvender en udgave af Windows eller er lavet af Microsoft. Dvs. Windows computere, Xbox 360, Windows Phone og Microsoft surface enheder.


    Java: Er et sprog der afvikles i en virtuel maskine. Java kan fungere på alle styresytemer og processorarkitekturer så længe der er lavet en virtuel makine til formålet. Java kan desuden integreres i browsere mv.


    Java anvendes primært til sikkerhedskritiske programmer (bl.a. nemid applet'en), samt til ældre mobiltelefoner (tænk på cirka den tid de fik farveskærme). Android styresystemet har en del af sin funktionaliteter skrevet i Java, og understøtter en variation af Java lavet af Google.


    Umiddelbart er C og C++ noget der først er bedst at lære som andetsprog, da det er meget komplekst og kan integreres med maskin- og assemblykode, og man skal kende til en del libraries (tilføjelser) før det er rigtigt brugbart. Til gengæld er det interesant hvis du er interesseret i bl.a. elektronik da det kan anvendes til at programmere mikrocontrollere.


    C# kan jeg klart anbefale som førstesprog, det er nemt at gå til, og det er svært at sidde fast. C# er nemt at lære, men kan give adgang til meget avancerede funktioner, ikke bare med hardwaren men også til programmeringssprog der kan hjælpe dig videre inklusive C og C++ der anvendes i bl.a. .DLL filer.


    Java kan man godt lære som førstesprog, men IMO er et knap så sjovt som at lære C#, da du først senere hen i læreperioden kommer ned i hardwaren osv.


    I forbindelse med hvert sprog er der også andre sprog der er nyttige at lære. Bl.a. XML der er godt til at gemme parametre og indstillinger.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • :thumbsup: nice, thx mates ;) er sku meget godt gået af jer - Syns det var lidt svært at forstå, til at starte med nu når jeg ikke ved såå forfærdeligt meget om coding, men giver et meget godt indtryk af hvad jeg kan forvente af div programmer.. :9xo


    Så ved jeg nogenlunde hvad jeg skal forholde mig til, når jeg skal vælge et program..


    Men som sagt, skal jo starte et sted og har ikke lige råd til at købe et program.. :oops: Så tænkte på om der ikke er et program som er gratis og jeg kan starte med, bare lige for at prøve "lege" lidt med det..


    Så lige det her på nettet.. nu må i ikke grine af mig, for har sikkert ikke meget med sagen at gøre, da det ikke indebære at kode.. :whistling: http://sourceforge.net/projects/doublesvsoop/


    Amodeus


    :firefox:

  • nå,ja programmer:)


    C#:
    Visual C# express
    Eclipse
    SciTE (følger med Unity spilenginen)


    Java:
    Eclipse
    Netbeans


    C/C++:
    DevC++
    Code::blocks
    Mener også der er en Visual C++ express, men er ikke sikker


    et er i al fal lige de IDE'er jeg kan kome i tanker om.
    Husk lær også at bruge debuggeren, det kan spare dig maser af tid.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Hvis det var mig der skulle starte forfra inden for objektive programmerings sprog (Java, C#...) så ville jeg starte med sproget python. idét, det for mig virker mere overskueligt og ligetil end Java. Og python vil give god forståelse om hvordan objektive programmerings sprog virker, uden alt for mange underlige klammer og retningslinjer. Men jeg vil give de andre ret i at så snart man har den basale ide om diverse løkker og if-sætninger og lignene vil det give bedst mening at gå over til java/c#. For en nybegynder syntes jeg bare at IDE'er som eclipse tager voldsomt lang tid at gætte sig frem i, hvor det er mere ligetil hvis man "bare" sidder med python og det der nu følger med til det.


    Btw peter, hvor læser du datalogi?