Hjælp til udregning af volumen til højtalersæt

  • Hej,


    Jeg er igang med at bygge et anlæg til Roskilde 12' og står med et lille problem vedr. bygningen af kabinettet til mine fuldtone højtalere.
    Der er tale om 4x 12" højtalere der skal sidde 2 og 2 i forskellige kasser. dvs jeg skal bygge 2 kasser der er store nok til 2x 12" højtalere.


    enheder:
    #mce_temp_url#



    Basenheden osv. er for sig selv, og sidder allerede i et præfabrikeret kabinet (Fane 18")
    Jeg har prøvet med de der online volume udregnere, men kan sku ikke helt hitte ud af det :/ Jeg er ikke så stærk i den her slags ting.


    håber der er nogen der kan hjælpe :)


    på forhånd tak
    - Andreas

  • Jeg vil starte med at råde dig til at finde andre enheder til mellem- og de højere toner. Fuldtone enheder er bare ikke optimale. Som du kan se, har de enheder kun en følsomhed på 89 SPL, hvilket er meget lidt. Plus de går kun op til 12khz, så i skal også have diskanter, hvis i ikke allerede har arbejdet på det. :)


    Har i købt enhederne allerede, eller?

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Jeg vil starte med at råde dig til at finde andre enheder til mellem- og de højere toner. Fuldtone enheder er bare ikke optimale. Som du kan se, har de enheder kun en følsomhed på 89 SPL, hvilket er meget lidt. Plus de går kun op til 12khz, så i skal også have diskanter, hvis i ikke allerede har arbejdet på det. :)


    Har i købt enhederne allerede, eller?

    ikke endnu, men de har et indbygget horn - og jeg kommer nok til at lyde helt blank nu, men har slet ikke forstand på hvor meget 12khz er i forhold til et roskilde anlæg :). Problemet er at vi kører under et budget der kun tillader 1600kr til 4x højtalere

  • ikke endnu, men de har et indbygget horn - og jeg kommer nok til at lyde helt blank nu, men har slet ikke forstand på hvor meget 12khz er i forhold til et roskilde anlæg :). Problemet er at vi kører under et budget der kun tillader 1600kr til 4x højtalere

    Du har ret i, at de har en tweeter, men det fungerer bare ikke optimalt til musik. Det menneskelige øre kan høre fra 20hz til 20.000hz (20khz). Kan du evt finde ud af hvilken model jeres Fane er? :)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Den er helt fin til festivals brug. :) Men går kun op til 500hz. Så jeg vil råde jer til at købe mellemtoner og diskanter. Har i tænkt på delefilter?


    EDIT: Mellemtoner er hvad i skal kigge efter. Diskanter kan må få ret billigt og med fin ydelse (~50-100,- pr styk). Jeg vil næsten råde dig til at bygge en halv Boominator for pengene. (Google Boominator). Den er meget kendt indenfor festivalsanlæg, og der er mål på kabinet osv, som kan bruges, samt du ved hvilke enheder er gode. Derudover skal du heller ikke bruge et delefilter.

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Den er helt fin til festivals brug. :) Men går kun op til 500hz. Så jeg vil råde jer til at købe mellemtoner og diskanter. Har i tænkt på delefilter?


    EDIT: Mellemtoner er hvad i skal kigge efter. Diskanter kan må få ret billigt og med fin ydelse (~50-100,- pr styk). Jeg vil næsten råde dig til at bygge en halv Boominator for pengene. (Google Boominator). Den er meget kendt indenfor festivalsanlæg, og der er mål på kabinet osv, som kan bruges, samt du ved hvilke enheder er gode. Derudover skal du heller ikke bruge et delefilter.

    Den er helt fin til festivals brug. Men går kun op til 500hz. Så jeg vil råde jer til at købe mellemtoner og diskanter. Har i tænkt på delefilter?


    EDIT: Mellemtoner er hvad i skal kigge efter. Diskanter kan må få ret billigt og med fin ydelse (~50-100,- pr styk). Jeg vil næsten råde dig til at bygge en halv Boominator for pengene. (Google Boominator). Den er meget kendt indenfor festivalsanlæg, og der er mål på kabinet osv, som kan bruges, samt du ved hvilke enheder er gode. Derudover skal du heller ikke bruge et delefilter.

    Den er helt fin til festivals brug. :) Men går kun op til 500hz. Så jeg vil råde jer til at købe mellemtoner og diskanter. Har i tænkt på delefilter?


    EDIT: Mellemtoner er hvad i skal kigge efter. Diskanter kan må få ret billigt og med fin ydelse (~50-100,- pr styk). Jeg vil næsten råde dig til at bygge en halv Boominator for pengene. (Google Boominator). Den er meget kendt indenfor festivalsanlæg, og der er mål på kabinet osv, som kan bruges, samt du ved hvilke enheder er gode. Derudover skal du heller ikke bruge et delefilter.

    Har du et forslag til 4x højtalere til 1600kr :P?

  • Hvis du har råd, så køb 4 af disse:


    http://www.ljudia.no/hyttalere…816/paudio-hp-10w-p78414/


    Ellers så nøjes med 2.


    Du skal nemlig også have 4 diskanter/tweeters sammen med, men de er ret billige. :)


    Disse tweetere:


    http://www.discoworld.dk/produ…ducts_id=9597&language=en



    Du skal have ligeså mange af dem som antal HP-10W.


    Jeg vil tilføje: Du behøves slet ikke have 4 enheder for at kunne spille højt. Du kan godt nøjes med 2 HP-10W. Hvad kommer du til at bruge af forstærker?

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

    Rettet en gang, sidst af Spixe ().

  • Grunden til at vi skal bruge 4, er fordi anlægget skal kunne skilles ad i dele - således at man kan tage en "kasse" med hvor der sidder 2 højtalere i. Den transportable kasse skal køre med en 80W klasse D forstærker

  • Grunden til at vi skal bruge 4, er fordi anlægget skal kunne skilles ad i dele - således at man kan tage en "kasse" med hvor der sidder 2 højtalere i. Den transportable kasse skal køre med en 80W klasse D forstærker

    Med en højtaler på hver side af kassen, eller hvad? Ellers så behøver der da ikke være to enheder i hver kasse. Og thumbs up for at i bruger en klasse D forstærker. :9xo

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Med en højtaler på hver side af kassen, eller hvad? Ellers så behøver der da ikke være to enheder i hver kasse. Og thumbs up for at i bruger en klasse D forstærker. :9xo

    Hmm det er også lidt svært at forklare :P


    anlægget kommer til at bestå af 5 elementer.


    1) Batteri kasse
    2) Bas enheden, med basfilter
    3) "styrekassen" hvor der sidder en 120w klasse D forstærker i, 2x fuldtone, samt speak-on udgang til bas enheden, strømkabel til batterierne, internt AGM batteri 12Ah og aux til lyd.
    4) sekundære (mobile) lydkasse - 80w klasse D forstærker, 2x fuldtone, 1x AGM 12Ah batteri og aux til lyd
    5) Lyskasse - 3x 12W LED dioder med LED controller og strømkabel til batterierne.


    Ideen er at man kan tage den sekundære enhed med sig på gåtur, hvis fx halvdelen af campen skal ud og trave - men jeg overvejer lidt at skrotte ideen med 2x kasser og bare bygge kasse 3 og 4 sammen, så det bliver én stor kasse (ala en boominator). Så kunne man eventuelt bruge 2x fuldtone og 2x mellemtone? Spørgsmålet er bare hvor mange liter den kasse skal være på? jeg kan sku ikke helt finde noget :/

  • Lyder godt nok kompliceret. :)) Haha. Men en HP-10W fungerer både som bas og mellemtone, og så skal der bare en tweeter på. Der behøves ikke noget delefilter, så det er såre simpelt.
    Det lyder som en god idé, det med at bygge kasse 3 og 4 sammen. Dog kan du godt sætte en kasse sammen af bare en bas/mellemtone og en diskant. Du behøver ikke rigtigt have to højtalere. Du vil savne stereo lidt, men det er ikke noget man lægger mærke til så ofte. :)


    Jeg har en lille idé.. Hvad med at bygge to kasser, som har en HP-10W og en diskant hver. Derudover en forstærker indbygget i hver (ved ikke om i har købt de to forstærkere endnu. Ellers så køb to ens forstærkere).
    Så kan i have en lille styrekasse, som kun indeholder afspiller og batteri og den splitter, som skal sende signalet til de to højtalerkasser med indbyggede forstærkere.
    På den måde kan i bare tage den ene højtaler med, hvis i skal nogle steder. Og så evt modificér den ene højtaler, så den kan indeholde et batteri også.


    Ved ikke hvor forvirrende det var. Ved heller ikke om du kan bruge det til noget. :)



    Svar på dit spørgsmål: Jeg kan godt finde litermål på kassen, hvis det er. Der er en tegning i Sketchup liggende et sted på nettet af Boominatoren. Der skulle man kunne finde volumen. :)
    Du skal dog ikke bruge 2 fuldtoner og 2 mellemtoner, men 2 bas/mellemtoner (HP-10W) og 2 diskanter.

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB