Køb af brugt bærbar - hvordan står jeg lige

  • Hey Tweak


    Jeg har købt en computer jeg fandt på nettet af en. En HP EliteBook 2530P .. Jeg faldt over den da den var utroligt billig synes jeg, nemlig kun 1300 kr, så i første omgang troede var jeg en del i tvivl om, om der var tale om en stjålet computer eller en som ville snyde mig. Men jeg gav det en chance og via privatbetaling.dk havde jeg en bedre sikkerhed for at jeg rent faktisk fik computeren.


    Han havde i annoncen listet følgende specs på computeren


    HP 2530p


    OS
    Windows Vista Business 32-bit


    CPU
    1.86GHz Intel Core 2 Duo Mobile SL9400


    RAM
    3GB DDR3/800MHz


    Chipset
    GS45


    Storage
    Intel 80GB SSD (SA1MH080G1HP)


    Optical
    HL-DT-ST DVDRAM GSA-U20N


    Screen
    12.1 inch, 1280x800


    Ports
    Ethernet, modem, two USB 2.0, FireWire, VGA, ExpressCard/54, SD, mic, headphone


    Battery
    6-cell Li-ion


    Lap/Carry
    3 lbs, 12.7 oz / 4 lbs, 9.7 oz


    Derudover fortalte han at der var kommet et større batteri i. Computeren skulle være omkring ét år gammel men han havde desværre ingen kvittering. Jeg betalte og han sendte og jeg modtog den så idag. Computeren har dog ikke de specs han beskrev. Den har ikke en Intel SSD disk, men en alm. Toshiba disk af en art. Ingen DVD drev og kun 2 GB ram. Desuden kan jeg udfra HP's battery værktøj se at batteriet er 993 dage gammel, hvilket jo ikke stemmer overens med at computeren kun skulle være ét år gammel. Om batteriet så rent faktisk er større ved jeg ikke hvordan jeg ser.


    Det gode ved det hele er at han ikke får pengene før at jeg godkender handlen på privatbetaling.dk .. Så jeg har mulighed for at reagerer og gøre noget. Jeg har desuden snakket med politiet om at den skulle være stjålet hvilket de ikke umiddelbart kunne se at den skulle være (udfra dens serienummer)


    Jeg synes dog stadig at jeg har fået den ret billigt, men hvad siger i? Bør han give afslag i prisen eller er den billig nok allerede ? Eller ville i sende den tilbage?

    Core i7 920 @ 4.2 GHz
    Corsair XMS3 3x 2GB DDR3-1600 Ram
    2x GeForce GTX295
    EVGA X58 Classified 3x SLI
    2x VelociRaptor 150 GB @ RAID 0
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

  • Han skal slå af i prisen!

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Han virker ikke til at være villig til at gå ned i pris efter at have snakket med ham..


    Hvis man nu antager at jeg godt vidste at computeren var som den var inden jeg købte den, altså uden ssd og med kun 2 gb ram, ville det så stadig være billigt for den ?

    Core i7 920 @ 4.2 GHz
    Corsair XMS3 3x 2GB DDR3-1600 Ram
    2x GeForce GTX295
    EVGA X58 Classified 3x SLI
    2x VelociRaptor 150 GB @ RAID 0
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

  • Hvis jeg stod i din situation ville jeg meddele at jeg stadig er interesseret, men kun vil give 1.000 kr grundet fejloplysningerne og vil han ikke være med til det vil jeg returnere den for sælgers regning. Hvis han er smart sælger han den til dig. Skal han betale for returnering og forsendelse til ny køber æder det hurtigt de 300 kr.

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Hvis jeg stod i din situation ville jeg meddele at jeg stadig er interesseret, men kun vil give 1.000 kr grundet fejloplysningerne og vil han ikke være med til det vil jeg returnere den for sælgers regning. Hvis han er smart sælger han den til dig. Skal han betale for returnering og forsendelse til ny køber æder det hurtigt de 300 kr.


    Problemet er bare, at sælger næppe gider betale for fragten. Hvis køber sender den tilbage, står han højst sansynligvis selv med regningen.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Jeg ville stadig købe den for 1.300, da jeg syntes det er meget billigt.


    1300 for 2gb ram (som da i øvrigt må være ddr2?), en core 2 duo, 80gb hdd og vista, som gør at pc'en næste ikke kan trække noget. Så når man tilføjer det manglende drev og et batteri, som snart runder 1000 dage synes jeg pludselig det blev en dårlig handel. Kan også bare være mig, som ikke forstår priserne på bærbare.

  • Quote

    Problemet er bare, at sælger næppe gider betale for fragten. Hvis køber sender den tilbage, står han højst sansynligvis selv med regningen.


    Sælger har misinformeret ham til det punkt hvor det næsten virker ulovligt. Jeg vil da nok mene fonzi står i god ret til ikke at lægge en krone mere på bordet. Sælgeren kan overføre penge for fragten før han sender den, eller komme og hente den.

  • Alting taget i betragtning, så syntes jeg ikke at du skal beholde den computer, at sælgeren tydligvis lyver er jo om noget en god indikator på at han ikke har rent mel i posen.


    Eftersom han har løjet omkring specifikationerne, er det kun rimeligt at han selv dækker retur portoen.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Problemet er bare, at sælger næppe gider betale for fragten. Hvis køber sender den tilbage, står han højst sansynligvis selv med regningen.


    Man venter bare med at sende computeren retur til sælger har overført penge!

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Man venter bare med at sende computeren retur til sælger har overført penge!


    Så kan sælger faktisk politianmelde ham; da det er ulovligt det du vil gøre.
    (men jo, jeg ville nok selv gøre det samme)

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Privatsalg er stadig indbefattet reklamationsretten. Da du ikke har fået det produkt du er blevet lovet (falsk reklame), så kan du sende varen tilbage, men sælger kan sagtens nægte at betale fragten, så den står du for.
    Du kan derimod melde fejlen til ham, og alt efter hvordan han reagerer på dette, kan du betale ham et lavere beløb.


    Sørg for at have papirerne i orden hvis sælger vælger at indblande force majeure, inklusive den oprindelige salgsannonce.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • jeg ville bede sælger om at selv hente den igen eller sende den via Modtager betaler service. ( hvis man kan det)

  • Jeg ville enten kræve nedslag i prisen, eller lade handlen gå retur.


    Det er decideret fejlinformation, som sælger har givet, når der hverken er SSD eller 3gb ram.. Sådan en ville jeg personligt ikke handle med!