Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

søndag, 25. marts 2012, 20:36

Hej tweak

Jeg har en stereo forstærker som skal spille mono. Jeg har læst man kan lave det der hedder en mono bridge. Kan det lade sig gøre på alle forstærkere eller skal de være specielt bygget til formålet? Jeg vil selv gå ud fra at alle forstærkere kan gøre det, men er ikke sikker før jeg prøver mig frem.

Tak

2

søndag, 25. marts 2012, 22:07

Alle forstærkere kan som udgangspunkt fås til at spille mono lyd via en mono bridge, og nogle af de bedre af slagsen har allerede et mono bridged output. Selve konceptet er egentligt meget simpelt... at få to lydkanaler lavet om til 1, og langt de allerfleste forstærkere kan modificeres, medmindre de er meget avancerede og har analyseudstyr og andet gøgl på udgangene.

Hvordan du nøjagtigt skal gøre varierer afhængigt af forstærkerens mærke og model, samt hvordan du vil implementere monobridgen.
Hvis muligt, så lav mono bridgen så du kan skifte mellem mono og stereo, enten via en kontakt eller en dedikeret udgang. Så kan du stadig bruge den til stereo også.

3

søndag, 25. marts 2012, 22:52

Jeg kommer 100% ikke til at skulle bruge stereo igen.
Mit eneste problem er at jeg har denne forstærker som kun kan spille stereo og jeg vil have mono.
Jeg har læst om mono bridge og parallel mono. Men jeg mener at kunne forstå at parallel mono skal være 2 mono forstærkere i parallel og altså ikke en stereo. Derfor er det kun en mono bridge jeg kan forsøge mig med.
Meeen jeg forstår godt princippet i en mono bridge, men kan det overhovedet virke på 2 indvendige forstærkere (de 2 stereo forstærkere) når de spiller forskelligt fra hinanden? (altså stereo).
Det er jo ikke fordi jeg ønsker ekstra power, men kun fordi jeg vil have mono. Er det så ikke vigtigere at de 2 indvendige forstærkere får samme input fra eksempelvis en cd afspiller og altså sender et mono signal fra cd afspilleren til forstærkeren?

4

mandag, 26. marts 2012, 00:11

Her er det korrekte svar på problemet :) http://www.epanorama.net/circuits/linesum.html

og jeg har læst op på det. At lave en bridge mono connection er ikke umiddelbart den rigtige metode medmindre ens forstærker er lavet til det, hvilket de ofte ikke er. Måske andre kan bruge det en dag.

Tilsvarende tråde

Seneste tests og artikler

5

Razer Surround Pro 7.1 Gaming Audio Software

Hvis du sidder derude med et s
Læs Mere

3

BitFenix Spectre PRO LED & Alchemy LED

Denne test byder ikke bare på
Læs Mere

0

Antec HCP-1000 Platinum

For ikke så længe siden præsen
Læs Mere

0

ASUS X99-A

Vi har efterhånden set på et p
Læs Mere
Seneste nyheder

0

Google chef overgår Felix Baumgartner

Du husker sikkert da Felix Bau
Læs Mere

0

Nyt Gigabyte H81M-Gaming 3 bundkort

Gigabyte er kommet med en Gami
Læs Mere

0

ASUS Holiday season tablet line up på vej i butikkerne

Tablet fra ASUS på vej til but
Læs Mere

3

Call of Duty: Advanced Warfare stiller krav til din computer

Er du fan af Call Of Duty spil
Læs Mere
Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.