DomæneHaj, hvordan stoppes den slags?

  • http://yy.dk/
    http://www.vareinformation.dk/


    Disse sider er blot 2 sider af mange som denne Ib Holm ligger beslag på, er det mig eller er det ikke forbudt og være en såkaldt domænehaj? eller er det "kun" ilde set?


    Jeg ved at siden yy.dk har været sådan i mindst 1 år hvor datoen så konstant rykkes og hvis man sidder leger lidt kan man snildt finde mange flere sider som han ligger beslag på.


    Jeg tænker lidt at det koster vel 75kr i årlig afgift pr domænenavn så hvordan har han lige råd til at have beslag på så mange domæner?


    Er det kun mig som synes sådan noget der er direkte svineri at hvis man vil have en adresse han har lagt beslag på skal man enten betale en del for det (har tidligere set han havde priser på omkring 1000 kr eller mere på flere sider)
    Eller oprette et firma så man kan "tage" det fra ham da han jo åbenlyst ikke selv benytter domænerne.

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • http://www.version2.dk/artikel…jer-til-jaget-vildt-18067


    Fandt lige dette, kan da se jeg ikke er den eneste som er imod den slags og ham Ib fætteren der ;)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • De to ting har ikke rigtig noget med hinanden at gøre.


    En ting er at registrere 1000 domæner og så håbe på at der er nogen der vil købe dem.


    Noget andet er at købe et domænenavn i ond tro for at kræve penge af en virksomhed med samme navn. Her er reglerne lavet om, så virksomheden gratis kan klage, og få domænet overdraget.

  • ok, cool nok var jeg ikke klar over.


    Men hvad med privat personer, hvis der nu er et domæne man bare synes, at det er lige det man vil have, skal man så til og igennem en klage og så håbe at man står først til at få det, eller bide i det sure æble og så betale den slags folk?

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Quote

    ok, cool nok var jeg ikke klar over.


    Men hvad med privat personer, hvis der nu er et domæne man bare synes, at det er lige det man vil have, skal man så til og igennem en klage og så håbe at man står først til at få det, eller bide i det sure æble og så betale den slags folk?


    Så er det desværre "bare ærgerligt"..


    Man må købe alle de domæner man vil, så længe der ikke er en ond menig med det. Altså fx at købe et domæne som er et firmanavn.. Men køber man domænet før virksomheden er oprettet, så tror jeg skam at det er helt okay.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Det er helt okay hvis firmaet eller organisationen er oprettet efter en cybersquatter har lagt beslag på domænet, et firma kan ikke bare gå ind og "tage" et domæne medmindre domænet er opkøbt for at presse penge ud af det pågældende firma, altså i ond tro.


    En debat der ligner dette var tilbage daa nemid systemet blev indført. Organisationen Nets, der står bag nemid, havde tidligere opkøbt nets.se og nets.no, men endte ud i at en privatperson allerede ejede nets.dk. Denne person brugte (og stadig bruger) nets.dk til at formidle sit webdesign firma.
    Det blev siden afgjort at siden han allerede havde købt domænet, inden Nets kom til DK, kunne Nets ikke overtage domænet.


    Cybersquatting er ikke direkte ulovligt, men er meget ildeset, da det inflaterer prisen på domæner. Nogle lovlige domænerfirmaer forlanger derfor at der som minimum skal laves en besked, der melder at siden er under opbygning, eller oprettes en hjemmeside inden for x dage som en del af deres kontrakt.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200