Hvorfor vælge et mediecenter ?

  • Heey Tweak


    Jeg har i dagens løb læst meget om mediecentere, men hvorfor har man dem egentlig. Man kan da se tv direkte fra tvet og behøver ikke et mellem led. Hvis ens computer er kraftig nok er det da bare at smide et HDMI kabel i begge og bum så har man alle sine filer fra sin pc på sin tv skærm, og kan derved også se film?


    Jeg har pt en gamer stationær, 1 skole bærbar, 1 ps3, 1 dvd afspiller og et 42" tv ?


    Men kan jeg få noget som jeg ikke allerede har ved et mediecenter og hvad er fordelen ved det ?


    // Psych0

  • Er måske ikke alle der har TV'et stående lige ved siden af deres PC/NAS.
    Og det kan blive dyrt og bøvlet at lægge et 15-20-25 meter langt HDMI kabel alt efter hvor langt der er.


    Jeg har godt nok ikke selv så langt, men jeg bruger nu alligevel min Boxee Box.
    Den er super lækker, og afspiller alt.
    Jeg har i hvert fald ikke fortrudt købet af den.


    Før jeg købte Boxee Box'en brugte jeg også et 10m HDMI kabel fra PC til TV,
    men det blev sgu for bøvlet når man skulle slå skrivebordet over på TV'et
    hver gang man ville se noget på TV'et.


    Som alternativ til min Boxee Box har jeg også en AppleTV 2 som jeg har jailbreaket,
    og derefter smidt XBMC på.
    Det virker også fint, og så er den nem at have med, hvis man er ude ved noget familie
    eller lignende, og lige vil vise noget med Air Play fra ens iPhone eller iPad.


    Men Boxee Box'en er nu den jeg er mest glad for.
    Den bliver brugt hver dag.

  • Det jeg efterspørger om man får noget ekstra, eller om der er nogle ting som bliver nemmere ? Jeg behøver fx ik spille på et medie center da jeg har min ps3 og min gamer pc. Men film ville være fedt at have på 42" tv frem for en 23" pc skærm dog en lækker BenQ xl2410t

  • Det jeg efterspørger om man får noget ekstra, eller om der er nogle ting som bliver nemmere ? Jeg behøver fx ik spille på et medie center da jeg har min ps3 og min gamer pc. Men film ville være fedt at have på 42" tv frem for en 23" pc skærm dog en lækker BenQ xl2410t


    Det der er nemt ved en media boks/center


    • Hurtigt at vise media fra et centralt sted (NAS eller andet)
    • Ikke nødvendigt at have en PC tæt på ens TV


    Jeg bruger en WD TV Live HD boks, som ikke har nogen HDD i sig, men er forbundet til mit netværk og derved også min server, så der har jeg alt mit media liggende. Derved slipper jeg for et have en pc stående og flyde i stuen for at skulle afspille noget. WD TVen er ikke meget større end to smart phones lagt ovenpå hinanden, så det er ikke noget stor og klodset noget :)

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    #dkwolf


    Kræver det så ikke at man har en medieserver hvor alt ens data bliver lagret ?


    Jo det gør det. Men der kan du jo bare tænde din PC hvis du har film liggende på den.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Hvis du allerede har en PS3 kan denne dog anvendes som mediestreamer (ala boxee box og wdtv live).
    PS3en er godt nok ikke optimal, men den kan dog alligevel afspille det meste (især hvis man installerer PS3 media server på den computer hvor musik/film ligger på).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Så hvis man er lidt doven so to say, så vil et mediecenter til 4k ikke være en dårlig ide ?


    Hvad skal man ofre på en NAS i rimelig kvalitet til fornuftige penge ?

    Hvis du køber et mediecenter til 4000,- er du efter min mening ikke doven, men dum..
    Brug hellere pengene på en NAS, og så køb en Boxee Box eller en WD Live HD eller lignende..


    Du får ikke mere mediecenter bare fordi du betaler 4000,- frem for 1500,-.

  • Men er der ingen forskel på at købe en boxee box eller WD live HD, frem for selv at bygge et mediecenter. Det virker som om at man får lidt mere ved at bygge et mediecenter. Tænker på at man kan surfe på nette med et byg-selv er der også mulighed for det med de 2 ovennævnte ?


    Hvad koster en fornuftig NAS server, med minimum 1 TB data ?

  • Men er der ingen forskel på at købe en boxee box eller WD live HD, frem for selv at bygge et mediecenter. Det virker som om at man får lidt mere ved at bygge et mediecenter. Tænker på at man kan surfe på nette med et byg-selv er der også mulighed for det med de 2 ovennævnte ?


    Hvad koster en fornuftig NAS server, med minimum 1 TB data ?


    Det kommer an på hvor meget du selv vil give. Du kan sagtens få noget udemærket til ~1200kr (eks. HDD).


    Men altså, køber man et mediecenter, så har man jo ikke behov for en NAS. Man kan jo have det hele liggende på den. Der kan man så bare installere det korrekte software og så fungere den både som mediecenter og NAS.


    Så enten skal man have et mediecenter, eller også skal man have en Mediestreamer og en NAS. (Jeg ville vælge det sidste.)

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Hvis det skal være ordentligt, så vil jeg næsten mene at prisen starter på 2500 - 3500kr.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Du kan jo også bare købe en ordenlig røvfuld harddiske til et Medie Center og så kan du have film og serier direkte på den. Derudover kan man også nemt opgradere med tuner så du kan optage på hdd.


    Hvis du dog vil have den nemmeste og mest kompakte løsning, så er en Streamer og NAS slet ikke en dårlig ting.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Okay 2,5-3,5k er nok lige i overkanten af hvad jeg er villig til at investere i en NAS server. Man kan ik få et lidt billigere alternativ til omkring 1k +/- (helst mindre)


    Quote

    Hvis jeg så skal ud og have fat i både en mediestreamer og en NAS, hva kommer det så cirka til at koste. I rimelig kvalitet ?


    Øhh.. Du spurgte om hvad det samlet ville koste. Altså både med Mediestreamer og NAS og det var DET jeg svarede 2,5k-3,5k til. ;-)

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650