At være registreret som "virksomhed"/firma?

  • Hey folkens.
    I min fritid udvikler jeg lidt på App fronten til WP7/Android/iOS, og eftersom der potentielt er nogle kunder i pipeline vil jeg tro det er smartest at jeg opretter en virksomhed eller noget i den stil - Korrekt?


    Jeg er ikke meget inde i det, så derfor spørger jeg om hjælp til dette:


    Når jeg skal hyres som freelance udvikler, hvad er så det smarteste at gøre. Skal man oprette et firma, eller skal man bare hyres som konsulent (Og i så fald, hvordan gør man så med de penge man modtager mht. skat etc.)


    Er der nogen her der har erfaring med det? Sidder skam også og googler lidt, men det ville være rart hvis en selv havde været igennem det :)

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Hvert fald det som jeg kan læse mig frem til er at freelance arbejde ser bedst ud når du har CVR nummer, men er bestemt ikke et must.


    Samt så har Virk.dk en rimelig god guide til dette. Og Amino er rimelig gode til at besvare disse spørgsmål.


    Har selv forsøgt at lave en lille hjemmeside virksomhed da jeg gik i 10. Klasse som del af et linje fag, men det er sgu så mange år (8+ år) siden nu af reglerne er forældet..

  • Tak for input :)


    Virk.dk er åbenbart nede lige pt, men ser da lige på de 2 sider!

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Tak for input :)


    Virk.dk er åbenbart nede lige pt, men ser da lige på de 2 sider!

    Du skal være obs på at får/har du kun 1 kunde kan SKAT kræve at "lønnen" skal udbetales som løn af det pågældende firma istedet for at du fakturere dem en regning (+ moms) og du dermed ikke kan drage nyte af de skatte/momsfordele et firma giver. Jeg kan ikke detaljerne ved bare man skal være opmærksom netop på dette :)

  • Hvert fald det som jeg kan læse mig frem til er at freelance arbejde ser bedst ud når du har CVR nummer, men er bestemt ikke et must.


    Samt så har Virk.dk en rimelig god guide til dette. Og Amino er rimelig gode til at besvare disse spørgsmål.


    Har selv forsøgt at lave en lille hjemmeside virksomhed da jeg gik i 10. Klasse som del af et linje fag, men det er sgu så mange år (8+ år) siden nu af reglerne er forældet..


    Du behøver først at registrere CVR nummer og moms såfremt du har over 50k i omsætning om året, det er ikke meget, men det giver dig lidt af et frirum til at få det hele på plads når pengene begynder at rulle ind.
    Ikke desto mindre kan det betale sig at blive formelt registreret som virksomhed og momsregistreret, da du kan spare penge på udstyr og licenser mv.


    mht. freelancearbejde, så er det nemmeste klart at få det registreret som løn, det foregår på præcis samme måde som hvis du var ansat, men hvis du opretter firma, så kan du også fakturere det igennem regning med moms og alt det der... Såfremt det er en ydelse dit firma er skrevet op til at kunne levere denne ydelse.


    Når man registrerer firma, bliver man bedt om at fylde en branchekode ud, der i dit tilfælde vil høre under "Computere - software", det vil sige at du i princippet har frit slag til at lave apps for dig selv og programmere på bestilling. I al fald kan du skrive i din forretningsplan at du vil lave bestillingsarbejde inden for programmering, så er du på den sikre side og kan fakturere det som en ydelse/vare i sidste ende.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200