• Hej sagen er den at vi går en kold tid i møde og så er det at jeg tænker at man måske skulle igang med lidt godt stærkt mad.


    Og ja jeg kender godt til chili con carne. Men er der andre gode opskrifter hvor der bliver brugt frisk chili og meget gerne jala penos.

  • Så er der lidt til inspiration. Der er masser af gode opskrifter.


    http://www.dk-kogebogen.dk/inf…ylling-alle.php?limit=200


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Det er bare at tage fat i det indiske og kinesiske køkken. Det mexikanske er der også en del.


    Jeg vil langt hen af vejen klart foretrække det indiske, der er virkeligt meget lækkert mad (som også kan være meget stærkt), dog ville jeg nok finde noget andet en jala penos at bruger - de smager da ikke af specielt meget i forhold til mange andre chillier.


    /ask

  • I det hele taget de asiatiske køkkener, f.eks. Thai, filipinske og indonesiske. Du kan evt. tage forbi biblioteket og se hvad de har af kogebøger.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Ikke just en stærk ret, men den har alligevel sin "ret" her i vintertiden.


    1 l bullion (Hønse eller grønssags)
    1 kyllingbryst til hver person (~125g)
    Nudler
    1 Porre


    Skær porren i små tern og giv det et par minutter i en gryde med lidt olie, skær kyllingen i små mundrette bidder og smed dem i gryden sammen med porren til de har fået lidt farve. Derefter hælder man bullionen (1 liter vand plus 2? bullionterninger) og lader det småsimre en ti minutters tid. Tilsæt nudler, rør dem lidt sammen (da de har en tendens til at flyde ovenpå), server i små suppeskåle :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ok i får lige opskriften på den chili con carne jeg lavede i dag.


    Ingredienser
    400 gram oksekød 3-7%
    2 små løg
    3x frisk chili med kerner self
    5 stks gulerødder (rives)
    1 ds bønner
    1 ds flåede tomater
    vand
    7 fede hvidløg


    Fremgangsmåde: Start med at hakke løg hvidløg og chili. Og svits det i en gryde.
    2. Tilsæt oksefarsen Og svits det til det er brunt Tilsæt så gulerødderne og derefter flåede tomater
    3 Hæld vand over efter behov
    4 lad det simre i 15 minutter og tilsæt bønner
    5. Lad det simre i lidt tid igen
    6. Så er der serveret.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna
    I det hele taget de asiatiske køkkener, f.eks. Thai, filipinske og indonesiske. Du kan evt. tage forbi biblioteket og se hvad de har af kogebøger.


    Anders


    Indeed. Især fra thai køkkenet er der laksa suppe... hvis sådan en er korrekt tilberedt kan den sende dine sokker i kredsløb om månen så godt er det :)


    Som nævnt før er Sambal Oelek altid en god ting at have i køkkenet (og er OBLIGATORISK hvis du laver masser af asiatisk). Selvom du ikke bruger så meget, så kan det holde rimeligt længe.


    Srirachisovs (det stavet F*** SOVS når der er meget af det.... det der "sauce" lader vi franskbøsserne om :D) er altid godt i forårsruller, og vil 100% sige at det hører til i det friterede kinesiske køkken.


    Michael90: Du skal dog tænke på at de mange stærke retter kommer fra varme lande, Stærk mad hjælper med at køle kroppen (du kommer til at svede), så vil faktisk sige at stærk mad mere hører sommeren til.
    Ikke desto mindre er det sundt, men pas på. Hvis du ikke trapper ind i den stærke mad, kan maven begynde at brokke sig noget så grusomt hvis man ikke er vant til det.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • hvis du vil have noget stærkt så er daves insanity et godt but på en chili sovs der kna opfylde0 det... ca 180000 scoville...


    men som alle skriver thai køkkenet er også den bedste mulighed for frisk stærk mad jeg kender :)