hjælp til valg af it uddannelse

  • Hejsa, nu er jeg kommet i den situation at jeg ikke er sikker på at den uddannelse jeg er startet på ikke var den rigtige jeg tog (målrettet nok)
    Er startet på Kea inde i København som datamatiker, da jeg helt vildt gerne vil beskæftige mig med elektronik på den ene eller anden måde, og det er primært mobiler og tablets.


    Det skulle også gerne være en fremtidssikret uddannelse herhjemme i danmark. Desværre er datamatiker linjen meget programmør baseret og det tror jeg måske ikke er den rigtige vej for mig.


    Kan i måske hjælpe mig :)


    På forhånd tak for hjælpe, og sig endelig til hvis jeg skal uddybe yderligere :)

  • Jeg tænker...ingenør? Du får sgu ikke meget elektronik ind under huden på en systemudvikler uddannelse. Vi håndterer primært software delen af de systemer der skal udvikles og bygges. ;)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af khirkhoff
    Det øverste link lød rigtig spændende.
    Desværre har jeg kun mat B og ikke kemi og fysik


    Du kunne også kigge på en Diplom Ingeniør: LINK


    Den har ikke krav til kemi (men samme til Mat A og Fys B).


    Uanset hvad kan du kigge på at tage adgangskurser, så du kan få de nødvendige niveauer: LINK

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af khirkhoff
    Det øverste link lød rigtig spændende.
    Desværre har jeg kun mat B og ikke kemi og fysik


    Som RTM siger, så er det bare at få det opgraderet. Du har vel også næsten et helt år før næste hold starter (jeg kan ikke huske om der p DTU også er start i januar).


    Hvis du vil læse en naturvidenskabelig/teknisk uddannelse på et højere niveau, så kommer du under alle omstændigheder ikke uden om at skulle bruge matematik og fysik/kemi på et vist niveau.


    /ask

  • Dimplomuddannelserne starter 2 gange om året på DTU mens Civil kun er til opstart i september.
    For Civil skal du dog være ret stærk til mat-delen hvis du skal få et godt resultat (i hvert fald på elektroretningen). Men hvis du vil være udvikler tror jeg jobmulighederne er flest med en Kandidatgrad i baglommen....


    /Steffen

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Tecza
    Dimplomuddannelserne starter 2 gange om året på DTU mens Civil kun er til opstart i september.


    Det er kun Diplom-E, der har optag 2 gange om året, Diplom-IT har kun optag til september.


    Derudover kan man altid vælge at tage en overbygning fra Diplom til Civil, det tager bare et semester mere ialt, fordi Diplom har et semesters praktik. Generelt set er Diplom mere praktisk orienteret end Civil som er mere teori.


    Jeg læser selv Diplom-IT og er meget glad for det, fordi det giver mig friheden til at revurdere hvad jeg vil når jeg engang bliver færdig med den (regner med at tage en overbygning).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Du bør tænke dig rigtigt godt om! Du er ved at vælge den uddannelse der vil forme hvad du skal foretage dig resten af dit liv.
    Jeg vil klart råde dig til at finde den uddannelse du aller helsts vil, og hvor du bedst ser dig selv arbejde indenfor det fag i mange år fremover. Når du så har fundet den uddannelse så er det bare at klemme ballerne sammen og se at få supleret med de fag du mangler, også selvom det måtte være kemi som du ikke lige bryder dig om / er særlig god til.
    På en længere uddannelse vil da ALTID opleve fag der er mindre spændende end andre, og hvor man bare overhovedet ikke gider dem mere. På de højere uddannelse er der den væsentlige forskel, at hvis der er nogle fag du bare ikke gider, så er det bare "too bad"! Hvis ikke du kan bestå kan du ikke få din grad...


    Det er ikke for at male fanden på væggen, men du skal IKKE vælge din 2. prioritet på grund af et gymnasiefag du mangler - det er simpelthen for dumt! Tjeck eventuelt hvad der er af suppleringsfag i forbindelse med studiestart. Der er mange uddannelsesinstitutioner der er meget komprimerede forløb lige inden studiestart hvor man kan få opgraderet nogle fag.


    /ask

  • rigtig mange tak for svarene, at godt i gang med at tænke, selvom det er svært når der er så mange forskellige uddannelse.


    Havde kigget lidt på e-designer uddannelsen.


    Synes umiddelbart den beskriver det jeg godt kunne tænke mig. Altså arbejde med telefone/tablets. Til at kunne være med til at designe dem udvendigt samt indvendigt, og så var der måske også mulighed for at komme til at gå i retning af salg og marketing.