Ang. Lejekontrakt

  • Hey


    Jeg er for nyligt flyttet i en ny lejlighed. Efter at have nærlæst kontrakten, ser jeg at der er forbud mod vaskemaskine i lejligheden. I forbindelse med flytningen købte jeg en lille opvaskemaskine. En repræsentant for boligselskabet så den da han var her og aflevere lejekontrakten, han sagde at de ikke var for glade for at folk havde disse maskiner, da han mente at faldstammen ville blive stoppet. Men indtil videre fik jeg lov til at beholde den.
    Mit spørgsmål er hvordan jeg står juridisk, hvis de nægter mig at have den. I leje kontrakten står der bare "Vaskemaskine" og altså ikke "Opvaskemaskine". Ville være ked af at skulle af med den da det ikke er en helt billig maskine og HADER at vaske op!

  • Jeg vil mene du står godt. Hvis der i kontrakten specifikt står vaskemaskine og du har opvaskemaskine har du ikke gjort noget forkert.


    Derudover kan jeg ikke se at det burde være et problem med forstoppelse. Det er jo ikke sådan at man stiller tallerkener ind med en halv kylling. Det der kommer med i opvaskemaskinen er hvad man alligevel ville skylle ud i vasken hvis man vaskede op i hånden.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Beklager. Dobbeltpost.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

    Rettet en gang, sidst af dna ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna
    Jeg vil mene du står godt. Hvis der i kontrakten specifikt står vaskemaskine og du har opvaskemaskine har du ikke gjort noget forkert.


    Derudover kan jeg ikke se at det burde være et problem med forstoppelse. Det er jo ikke sådan at man stiller tallerkener ind med en halv kylling. Det der kommer med i opvaskemaskinen er hvad man alligevel ville skylle ud i vasken hvis man vaskede op i hånden.


    Anders


    Lige præcis min egen tanke! Uanset om jeg vasker op i hånden, eller i maskinen, vil det da altid blive den samme mængde der ryger i afløbet. Skyller tallerkner og gryder godt af inden jeg sætter dem i maskinen.

  • Min andelsforening, har et lignende forbud mod vaskemaskiner, der gælder det ikke opvaskemaskiner.


    Så kan ikke se at der skulle være noget problem der.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Uden at have beskæftiget mig med lejeret i videre forstand, er min juridiske vurdering, at du er i din gode ret.


    Rent juridisk er udgangspunktet det liberale princip om aftalefrihed. Hertil opstiller lejeloven bl.a. nogle supplerende rammer og nogle præceptive (ufravigelige) regler.


    Hertil kommer, at det er et alm. obligationsretligt princip, at aftaler fortolkes til fordel for den part, der IKKE har formuleret aftalen. Såfremt I ikke har forhandlet vilkårene, men du bare har underskrevet, fortolkes tvivlstilfælde til din fordel.


    Spørg hvis du har nogen spørgsmål.


  • Uuh ha, det lyder godt. Så kan jeg være mere rolig og vaske op med god samvittighed :clap:


    Tak for dit svar og velkommen til Tweak :cheers:

  • sidst, men ikke mindst, en opvaskemaskine har for det meste et filter på afløbet, så det meste "snask" kommer alligevel ikke ud

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Der er også STOR forskel på det en vaskemaskine og en opvaskemaskine spytter ud.
    Jeg er jævnligt rundt og rense afløb pga. vaskemaskiner. Alt det tøj-fnulder sætter sig simpelthen over alt.
    Har aldrig haft problemer med køkken-afløb eller faldstammer pga. opvaskemaskiner.


    Forsikringsmæssigt skal du bare sørge for der er aqua-stop.
    Det kan boligselskabet desuden også sætte som et krav.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af urbananen
    Der er også STOR forskel på det en vaskemaskine og en opvaskemaskine spytter ud.
    Jeg er jævnligt rundt og rense afløb pga. vaskemaskiner. Alt det tøj-fnulder sætter sig simpelthen over alt.
    Har aldrig haft problemer med køkken-afløb eller faldstammer pga. opvaskemaskiner.


    Forsikringsmæssigt skal du bare sørge for der er aqua-stop.
    Det kan boligselskabet desuden også sætte som et krav.


    Hvad er det nu lige aqua-stop er? Jeg kobler den bare til hanen og tænder for det kolde.

  • Det er sådan en klods man putter på hvor man slutter den til hanen. Hvis du er hjemme når den er sluttet til, vil det jo heller aldrig blive et problem med vandskade, men hvis man ikke er hjemme, og der er en slange som hopper af, så der vand. Aqua-stop lukker for vandet efter lidt tid.
    Havde en lejlighed for et års tid siden, som endte med at koste over 100.000 for lejeren, pga. Aqua-stop ikke var monteret, og de havde ingen forsikring som ville dække.
    Hvis det havde været monteret, havde boligselskabets forsikring formentlig dækket omkostningerne.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

    Rettet en gang, sidst af urbananen ().

  • Vi har en "lille" bordopvasker som skal sættes til vandhanen hver gang vi bruger den - den har vores selskab ingen problemer med. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |