Misundelsesafgifter - ikke kun i DK

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af mr_AcId_BuRN
    fuck mand man kan sQ da ikke få en bøde på så meget


    Jo, i Finland kan man - fordi bødernes størrelse er tilpasset din skattepligtige indkomst.


    Det er heller ikke hr. og fru Jensen der har fået den bøde der ;)

  • tja det vil så sige at hvis jeg overtrådte farten, med ehm 70% så ville jeg enten få en bøde på 20kr eller modtage en check på 500 kr ganske nice tanke ;)

    __________________________________________
    AMD FX8350
    Corsair Vengeance 2x4GB DDR3
    MSI 990FXA-GD65
    MSI R9 390X 8GB
    3*27" Samsung syncmaster A350

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten
    Egentlig er det fedt hvis ALLE fik bøder efter hvor meget de tjente.... DOG med en minimumsgrænse som er afskrækkende nok så de unge studerende osv kan holde foden fra speederen... ;)


    Jeg synes personligt, at det er forkert at straffe folk forskelligt. At nogle har nosser til at starte deres egen virksomhed op, være gode til det og ligefrem tjene kassen på det, er ikke ens betydende med at de skal straffes hårdere af den grund. "De har da råd til det" - måske, men det betyder ikke at han skal betale mere i bøde end alle andre.


    Det andet er en misundelsesafgift.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af sehested
    tja det vil så sige at hvis jeg overtrådte farten, med ehm 70% så ville jeg enten få en bøde på 20kr eller modtage en check på 500 kr ganske nice tanke ;)


    Haha, det kan jeg godt identificere mig med.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Torque
    Jeg synes personligt, at det er forkert at straffe folk forskelligt. At nogle har nosser til at starte deres egen virksomhed op, være gode til det og ligefrem tjene kassen på det, er ikke ens betydende med at de skal straffes hårdere af den grund. "De har da råd til det" - måske, men det betyder ikke at han skal betale mere i bøde end alle andre.


    Det andet er en misundelsesafgift.


    Så vi skal også alle sammen betale det samme i skat ? 8o ... Syntes det er nogenlunde det samme...


    Folk er forskellige og skal behandles forskelligt for at få den effekt det skal have.... ;) ..... En forretningsmand der tjener 120.000 kr om måneden er sgu nok rimelig ligeglad med en parkerinsbøde på 500 kr hvis han kan spare 20 min på at finde en parkeringsplads.... over...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten


    Så vi skal også alle sammen betale det samme i skat ? 8o ... Syntes det er nogenlunde det samme...


    Folk er forskellige og skal behandles forskelligt for at få den effekt det skal have.... ;) ..... En forretningsmand der tjener 120.000 kr om måneden er sgu nok rimelig ligeglad med en parkerinsbøde på 500 kr hvis han kan spare 20 min på at finde en parkeringsplads.... over...


    En bøde er jo en straf. Skat er obligatorisk, selvom det måske kan føles mere som en straf. Jeg mener ikke de to kan sammenlignes.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Torque
    En bøde er jo en straf. Skat er obligatorisk, selvom det måske kan føles mere som en straf. Jeg mener ikke de to kan sammenlignes.


    Tja, begge dele er jo et "bidrag" til samfundet..... Det med bøderne er så bare til politiets lønninger osv....


    Hvis man straffer alle på samme måde, så har det ikke samme effekt.... Kort og simpelt... ;)

  • Straffen er jo for at afskrække personen og andre til at gøre det samme igen.


    For at alle skal få lige ondt i pengelommen, bliver det hele regnet efter procent, fremfor faste beløb. Altså man har f.eks. 25% mindre denne måned af den sidst tjente krone uanset hvor meget man tjener.


    Jeg kan godt se det retfærdige i det.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Torque


    Jeg synes personligt, at det er forkert at straffe folk forskelligt. At nogle har nosser til at starte deres egen virksomhed op, være gode til det og ligefrem tjene kassen på det, er ikke ens betydende med at de skal straffes hårdere af den grund. "De har da råd til det" - måske, men det betyder ikke at han skal betale mere i bøde end alle andre.


    Det andet er en misundelsesafgift.


    helt enig - der skal ikke gøres forskel på folk på den måde :rolleyes:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af nist
    Straffen er jo for at afskrække personen og andre til at gøre det samme igen.


    For at alle skal få lige ondt i pengelommen, bliver det hele regnet efter procent, fremfor faste beløb. Altså man har f.eks. 25% mindre denne måned af den sidst tjente krone uanset hvor meget man tjener.


    Jeg kan godt se det retfærdige i det.


    Nemlig :clap: :clap: :clap:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten


    Nemlig :clap: :clap: :clap:


    kan også godt se hvad i mener, det holder bare ikke i længden... :)
    Så skal andre priser og afgifter også lige pludselig gøres i procenter, og til sidst kan det være ligefedt om man er statsautoriseret revisor eller om man arbejder på deltid nede i den lokale døgner...man skal sq have glæde af det man har opnået! :rolleyes:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zigiro
    kan også godt se hvad i mener, det holder bare ikke i længden... :)
    Så skal andre priser og afgifter også lige pludselig gøres i procenter, og til sidst kan det være ligefedt om man er statsautoriseret revisor eller om man arbejder på deltid nede i den lokale døgner...man skal sq have glæde af det man har opnået! :rolleyes:


    Har man også hvis man overholder loven.... Bryder man den, så skal man have sammen straf-virkning som alle andre får.... Det rammer jo en "fattig" 100 gang mere end en "rig" .... Er DET måske fair ?... Så det er et spørgsmål om at hvis du tjener nok, så er det jo lidt ligemeget at man får en bøde hvis man ikke kan mærke det ...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten


    Har man også hvis man overholder loven.... Bryder man den, så skal man have sammen straf-virkning som alle andre får.... Det rammer jo en "fattig" 100 gang mere end en "rig" .... Er DET måske fair ?... Så det er et spørgsmål om at hvis du tjener nok, så er det jo lidt ligemeget at man får en bøde hvis man ikke kan mærke det ...


    det kommer jo også an på hvilke slags bøder der er tale om, parkeirngsbøder er måske slemmere for de fattige end de rige, men hva pokker, at man parkerer ulovligt går sq sjældent ud over andre, mens mange andre slags bøder for VÆRRE ting, kun kan udstedes et par gange, hvorefter der bliver taget hårdere hånd om sagen, det kan fx være fængselsstraf...


    men nu går jeg i seng...:)


    sov godt ;)

  • Sådan er loven faktisk også i DK... bliver man i dag taget for sprutkørsel tildeles man 1/12 årslønd.... alså en månedslønd... :)


    Fed7haS

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fed7haS
    Sådan er loven faktisk også i DK... bliver man i dag taget for sprutkørsel tildeles man 1/12 årslønd.... alså en månedslønd... :)


    Fed7haS


    fedt og faa en boede der svare til ens maaneds loen naar man lige har brugt dem paa sprut :]