hvad er en burning test

  • Burn-in test: Test hvor man presser cpu'en så tæt på 100% man kan i 24 eller 48 timer. Holder den til det, så er ens overclock eller køling helt ok.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • i det hele taget er en burn-in test en betegnelse for at udsætte en komponent for stor belastning for at teste dens stabilitet. Mest brugt er betegnelsen ude i industrien, hvor produktionen løbende skal kvalitetstestes.


    Hos computerfolket bruges burn-in tests typisk til at finde ud af om et overclock er stabilt nok. Siden overclocking presser komponenten udover dens normale specifikationer kan der forekomme kvalitetstab i form af fejl og ustabilitet. Producenten kan selvsagt ikke garantere stabilitet hvis deres komponent presses over det den er lavet til. Samtidig kan man bruge burn-ins til at se om ens køling er tilstrækkelig.


    Til CPU og GPU burn-in tests for man komponenten til, kort sagt, at udregne kompliceret matematik. Det kan fx. være at udregne pi (3.1415926535...) eller finde primtal om og om igen eller indtil et tilstrækkeligt nøjagtigt tal opnås. Programmer som fx. Prime95 belaster således alle processorens kerner indtil der opstår en anomali i beregningen, hvilket er tegn på ustabilitet.


    Burn-in programmer kan fx. også bruges til benchmark og til at hjælpe kølepasta på plads ved kølerskift.


    At din butik laver en burn-in test er således en god ting, da de kvalitetssikrer produktet inden du får det. Så kan du ligeledes være sikker på din maskine funker, og sikkert vil blive ved med det mange år frem. :9xo

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • mange tak for svaret må jeg så stille et spørgsmål om hvor godt er det at have NZXT SEN-001LX Sentry LX Aluminum dual bay fan controller ? :) jeg spiller wow sån rimelig seriøst og har haft meget varme problem :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af hexenmeister
    mange tak for svaret må jeg så stille et spørgsmål om hvor godt er det at have NZXT SEN-001LX Sentry LX Aluminum dual bay fan controller ? :) jeg spiller wow sån rimelig seriøst og har haft meget varme problem :)


    fancontrollers er imo kun nødvendige hvis du har for meget blæserstøj eller hvis du er ved at løbe tør for fanheaders på bundkortet... Hvis ikke fans sættes til en fan controller, kører den fuld skrue hele tiden. du skal bare huske at vende dine blæsere rigtigt.


    Det mest optimale flow er at front- og sideblæsere suger luft ind, mens top- og bagblæser puster ud.


    [Blocked Image: http://www.theschierers.net/blog/wp-content/uploads/2009/07/case_airflow.jpg]


    men som sagt, fancontrollers er kun nødvendige hvis du af en eller anden grund vil stille på dem... bonussen ved mange af dem er dog temp sensorerne, så det er noget du selv må tage stilling til. NZXT sentry serien har i al fald nogle af de bedre modeller :)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Jep det er bare at skrue den i bay, sætte blæsere til og klistre temp sensorerne fast hvor de skal være


    hvis du er i tvivl er der altid en manual ;)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200