Høje Telefonpriser ?

  • ... Syntes du at priserne er høje ? .... :))


    Ring til USA for 1275 kr. i min.
    Der er sket meget med telefonpriserne gennem tiden.

    I dag betaler vi langt mindre for at tale i telefon, end vore forfædre gjorde.


    I dagens Danmark skal der ikke meget til, før folk brokker sig over dyre telefonregninger. Men hvis man tager en lille rejse tilbage til fortidens prisunivers, opdager man hurtigt, at telefonpriserne virkelig er faldet i løbet af de sidste århundreder.


    Eksempelvis kostede et telefonabonnement i 1883 150 kroner, hvilket svarer til ca. 9.000 kroner i nutidspenge. Men så kunne man også tale så meget, man ville, med abonnenterne ved samme central – men heller ikke med andre.


    I 1910 kostede det 20 øre at ringe tre minutter fra København til Sydvestsjælland. I nutidspenge ville det være 10,32 kr.


    Og hvis en københavner i 1938 ville snakke tre minutter i telefon med sin moster i Herning, måtte han hoste op med 194 øre (52,69 kroner).


    Og skulle den selv samme københavner være så uheldig også at have en onkel i USA, var han nødt til at bestille en samtale for at komme i telefonisk kontakt med ham. Det var en dyr fornøjelse. I 1938 kostede det nemlig 46,95 kr. pr. minut at ringe til Californien i dagtimerne, og minimumsprisen var tre minutter. Det ville svare til 1.275,13 kr. pr. minut i dag!


    Allerede i 1948 var prisen dog faldet til 19,20 kr. pr. minut i dagtimerne, hvilket er 313,79 kr. i nutidspenge. I 2004 er prisen historisk lav på 1,75 kr. pr. minut hele døgnet og til hele USA.


    Også på mobiltelefonien er der sket et fald i priserne. Da NMT (Automatisk Nordisk MobilTelefon) blev lanceret i Danmark i 1988, kostede et minut 2,75 kr., hvilket i 2003 ville være 3,91 kr.
    I dag har minutpriserne ved flere mobilselskaber været nede under 80 øre.


    Danmarks Statistik har en prisberegner, som det Økonomisk Sekretariat i TDC A/S har hjulpet med at finde. Her kan man regne ud, hvad en gammel pris svarer til i nutidskroner.


    Prøv selv! :
    http://www.danmarksstatistik.d…r/Prisberegner_start.aspx

  • hehe ja og man skulle min ringe 3 mins til den pris *G*

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2



  • Hmmm.... lyder bekendt... TDC Magasinet? hehe ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af PulsedriverDK
    Hmmm.... lyder bekendt... TDC Magasinet? hehe ;)


    Jaaa... :)) .... Havde ikke noget at lave i dag da jeg skulle ud på AmgerVærket til et Sikkerheds-kursus ved middagstid... :))