3.personfortæller til 1.personfortæller

  • Jeg skal til mundtlig dansk eksamen i morgen, og er igang med at analysere H.C. Andersen's eventyr, Sølvskillingen.


    Det springer fra at være en Alvidende fortæller (3. personfortæller) til en Jeg fortæller (1.personfortæller).


    Jeg er sikker på der er et ord eller udtryk for når det sker, men kan IKKE huske det :)


    Derfor håber jeg en af jer måske kender dette udtryk, eller ord?


    Mvh. Kristian Flindt

  • Jeg er ret sikker på, at der ikke findes noget ord for det. Jeg er i hvert fald aldrig støt på det, men hvis vi nu antog at der gjorde, så tror jeg ikke, at det ville forværre dine chancer for at få en topkarakter, hvis du bare sagde, at fortællertypen skifter i eventyret.

    ==================Amd Phenom II 955 BE 3,2 ghz=======================
    _|_________ATI 4890 Toxic, Core Clock 1 GHz Memory Clock 1050 MHz___________|____
    __|_______Corsair TX 750W--------Noctua NH-12P---------Samsung T240_________|___
    ___|___4 Gb Munchkin Redline-------------------------Gigabyte GA-MA790FX-DQ6____|__
    ____|_________________>Vista Home Premium 64 bit_____________________|_

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af zaxder
    Jeg er ret sikker på, at der ikke findes noget ord for det. Jeg er i hvert fald aldrig støt på det, men hvis vi nu antog at der gjorde, så tror jeg ikke, at det ville forværre dine chancer for at få en topkarakter, hvis du bare sagde, at fortællertypen skifter i eventyret.


    Det tror jeg heller ikke det vil. Det irriterer bare mig, for en kammerat og jeg sad og snakkede om, at vi var 100% sikker på vores lærer nævnte det for et par uger siden :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af pingomann
    Kender heller ikke lige udtrykket eller ordet du leder efter, men fandt denne side. Måske kan den hjælpe? :)
    http://textanalyse.systime.dk/?id=4162


    hmm... tror bare det er skiftende synsvinkel det kaldes:



    fraa linket ovenfor:

    Quote


    Den eksplicitte fortæller kan ifølge Henrik Poulsen være kendetegnet ved, at:


    synsvinklen på historien kan være bundet til en person, hvilket kaldes for en 3.personsfortæller, eller til flere personer på skift, dvs. med skiftende synsvinkel. Det giver mulighed for at gengive, hvordan personerne tænker og føler i bestemte situationer." (s. 56).


    altså man skifter sysnsvinkel mellem personen selv og fortælleren...


    fra http://www.eventyranalyse.dk/Eventyr%20Fortaellerforhold.php afsnit 1.6:



    Nu kender jeg ikke Sølvskillingens opbygning, men eksemplet ovenfor viser en fortællerkommentar, hvor synsvinklen kort skifter til 3. person for at uddybe, i dette tilfælde, en følelse. ;)


    håber det kan hjælpe dig til at score 12 :D

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

    Rettet en gang, sidst af Foxx ().