Forstærker?

  • Hej Tweakere


    Jeg har lige haft hjulpet til med at ryde op på vores loft, og der fandt jeg en gammel forstærker, http://peecee.dk/upload/view/308032 Det er en AKAI AA-R1 og den har vist passeret de 20 år.
    Er der nogen af jer der kender nogle specifikationer på den? har i en længere periode overvejet at købe nogle Cerwin Vega VE-5M højtalere, og er i tvivl om sådan et sæt vil kunne trækkes af den forstærker jeg har fundet.



    Ud over det, så undrede jeg mig også over Phono indgangen, er det meningen at den skal kunne bruges som en ekstra tilslutning i form af TV eller hvordan? jeg har haft prøvet at sætte mit anlæg til hvor den bare spillede på fuld styrke selvom der var skruet helt ned.



    Håber der er nogen der ude som kan hjælpe mig


    Mvh Hom3r

    ASUS P6T Deluxe V2
    Intel Core i7 920 2,67 GHz
    6 GB DDR3 Kingston HyperX
    ASUS ATI EAH6870 1024MB DDR5
    1 TB Seagate Baracuda
    Corsair HX750W

  • Fandt lige dette på en anden side:

    Quote

    I know not all receivers like running four ohm speakers, for that heat reason you cited. That's why I love this little silvergray Akai AA-R1 I have in my bedroom setup. It's amazingly versatile, running 4s and 8s, decent phono stage, everything works. It's also a bit of an oddball, with the only dial being the tuner. The rest of the controls are sliders. But for some reason it works on this receiver. I was shocked to find out puts out only 22 wpc. With the volume set at 4, it's extremely loud driving a variety of speakers, including Polk Monitor 7s; klh 20s and KEF C55s (both 4 ohm).


    :) Den kan godt trække et par VE-5M'ere, dog ikke fuldt ud, men det skulle ikke være noget stort problem.

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • hvad undrer dig ved phono indgangen?
    den ser ud som den skal der er også den lille skrue dims ved siden af til det kabel der kommer fra plade spilleren .-)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dwmc
    hvad undrer dig ved phono indgangen?
    den ser ud som den skal der er også den lille skrue dims ved siden af til det kabel der kommer fra plade spilleren .-)



    Undrede mig over den måde den reagerede på da jeg satte mit anlæg til at spille, at den så bare spillede på fuld knald.
    er det meningen eller det muligt at kunne bruge den som et input så jeg ikke behøver at skifte ledninger når jeg skal skifte enhed. :)

    ASUS P6T Deluxe V2
    Intel Core i7 920 2,67 GHz
    6 GB DDR3 Kingston HyperX
    ASUS ATI EAH6870 1024MB DDR5
    1 TB Seagate Baracuda
    Corsair HX750W

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Spixe
    :) Den kan godt trække et par VE-5M'ere, dog ikke fuldt ud, men det skulle ikke være noget stort problem.



    lækkert, kunne godt være man skulle anskaffe sig sådan et par istedet for de gamle højtalere jeg også fandt frem på loftet :D
    så kan man jo altid opgradere til en nyere forstærker når man når der til :)

    ASUS P6T Deluxe V2
    Intel Core i7 920 2,67 GHz
    6 GB DDR3 Kingston HyperX
    ASUS ATI EAH6870 1024MB DDR5
    1 TB Seagate Baracuda
    Corsair HX750W

  • Okay mange tak. så lader jeg den stå fri da jeg ikke ejer sådan en :D
    havde ellers været dejligt hvis muligheden for at skifte mellem forskellige inputs uden at skulle skifte kabler havde været der :)

    ASUS P6T Deluxe V2
    Intel Core i7 920 2,67 GHz
    6 GB DDR3 Kingston HyperX
    ASUS ATI EAH6870 1024MB DDR5
    1 TB Seagate Baracuda
    Corsair HX750W

  • Nej, det burde være muligt, tror lige jeg vil prøve at bruge lidt tid på at finde :D
    Men mange tak for hjælpen alle sammen :)

    ASUS P6T Deluxe V2
    Intel Core i7 920 2,67 GHz
    6 GB DDR3 Kingston HyperX
    ASUS ATI EAH6870 1024MB DDR5
    1 TB Seagate Baracuda
    Corsair HX750W

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Simonthk
    de cerwin vega højtalere der spiller helt vildt godt :) Små super powerfulde


    Lækkert at høre, men det kan så også kun være positiv forbedring fra de højtalere jeg bruger lige for tiden :D
    Ejer du selv sådan et sæt VE-5M?

    ASUS P6T Deluxe V2
    Intel Core i7 920 2,67 GHz
    6 GB DDR3 Kingston HyperX
    ASUS ATI EAH6870 1024MB DDR5
    1 TB Seagate Baracuda
    Corsair HX750W

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Hom3r
    Undrede mig over den måde den reagerede på da jeg satte mit anlæg til at spille, at den så bare spillede på fuld knald.
    er det meningen eller det muligt at kunne bruge den som et input så jeg ikke behøver at skifte ledninger når jeg skal skifte enhed. :)


    Det er fordi phono (eller pladespiller) indgange var forstærket, da signalet fra en pladespiller er ret svagt. Det er bl.a. derfor du enten skal have en decideret phono indgnag eller en ekstern RIAA forstærker.


    /ask

  • Sorry for at stjæle din tråd.
    Har lige selv købt en gammel Nad 3020 forstærker, af en kræmmer for 75 kroner. Må godtnok sige WOW! Den banker min gamle sorround reciver med flere længder, trods den er mere en 4 gange så gammel. Mener den model jeg har fået fingerne i er fra start 80erne. På min gamle sorround reciver står der opgivet 5x100W men den nye kun 2x20, men rykker langt mere, og spiller bare generelt bedre. Tror også jeg skal have fat i et par ordentlige højttalere, kunne være man skulle smutte en tur forbi hifi klubben.
    God aften ;)

  • så handler det jo bare om at styre uden om cerving vega og ind efter nogle b&w eller noget i den stil :-)
    (bryder mig ikke personligt om den lyd jeg har hørt fra CV højtalere)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dwmc
    så handler det jo bare om at styre uden om cerving vega og ind efter nogle b&w eller noget i den stil :-)
    (bryder mig ikke personligt om den lyd jeg har hørt fra CV højtalere)


    Det er jeg også enig i.


    Hvis man er til bulder bas og nogle højtalere der bare kan spille højt så er CV ganske fint, men imo vil jeg hellere gå efter nogle højtalere der både kan spille højt og rent.

  • CV kan som andre siges ikk bruges til meget andet end fest-højtalere da de ikk spiller ret godt..


    B&W, de lidt dyre serier fra Dali eller Dynaudio er mærker som jeg klart kan anbefale man kigger nærmere på hvis man kan lide musik =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Tak fordi i nævner det med CV, har aldrig selv hørt nogle spille endnu, men har haft opfattet det som værende nogle gode højtalere.


    Hvis i skulle anbefale nogle højtalere i nogenlunde samme pris niveau, som spiller godt uanset musiktype, hvilke ville det så være?


    Lige nu har jeg smidt 2 gamle højtalere på min forstærker samt 2 højtalere der fulgte med mit anlæg, netop for at det skulle lyde godt med alle musik genre. :D

    ASUS P6T Deluxe V2
    Intel Core i7 920 2,67 GHz
    6 GB DDR3 Kingston HyperX
    ASUS ATI EAH6870 1024MB DDR5
    1 TB Seagate Baracuda
    Corsair HX750W

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Hom3r
    Hvis i skulle anbefale nogle højtalere i nogenlunde samme pris niveau, som spiller godt uanset musiktype, hvilke ville det så være?


    Samme prisniveau som hvad? Hvor er du henne? 1-2-3000kr?


    Hvad med nogle små monitor Audio:
    http://www.tapeconnection.dk/H…44&product_number=1045423


    Eller Dynaudio:
    http://www.tapeconnection.dk/H…44&product_number=1144521


    /ask




  • Som dem fra Cerwin Vega jeg havde fundet, til ca 600-800 kr stykket, kan måske godt presses til 1000 kr stykket hvis det giver noget der er meget bedre


    Er der noget godt at finde i den prisklasse?

    ASUS P6T Deluxe V2
    Intel Core i7 920 2,67 GHz
    6 GB DDR3 Kingston HyperX
    ASUS ATI EAH6870 1024MB DDR5
    1 TB Seagate Baracuda
    Corsair HX750W