Begynder bil?

  • Hej!


    Jeg skal begynde på kørekort nu her og manden og jeg er ved, at snakke om hvilken bil vi skal have. Han tager kørekort sammen med mig, så vi er begge nybegyndere. Vi er blevet enige om, at vi har 15000,- at købe den første bil for. Hvad skal man købe?


    Jeg har ikke forstand på biler overhovedet. Jeg ønsker mig blot en bil, som der er mindst 4 døre i og ikke sluger alt for meget bentzin. Nogen gode råd? :D


    Jeg håber i vil komme med alle de råd i kan om bilkøb og mærker! Tak, på forhånd.

  • I den prisklasse har det meget mere at sige med standen af bilen end mærket!


    I skal have fat i en der ved lidt om biler og så tage ham/hende med ud og kigge. I får hverken en særligt ny, eller særligt benzin-økonomisk bil for de penge. Det vil i hvert fald i mine øjne være en vigtigere prioritering at finde en bil i den bedst mulige standt frem for om den kører 10-12-15 km/l.


    /ask

  • well det man skal tage med i beregningen af sin første bil er forsikring. Det er mega dyrt når man er nybegynder, dog har nogle selskaber mulighed for at sende en på et "kursus" også derved få en lavere forsikring.


    Men bil til ~15.000 - så vil jeg som jacobask siger hellere gå efter en som er i lidt bedre stand, end at have prioritet på benzin økonomi.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Okay, tak for jeres hurtige besvarelse. Jeg skal på "respekt for fart kursus" da det gør det noget billigere i forsikring. :) Vi gider bare ikke gå ud og bruge så mange penge på en bil i første omgang, da vi først lige skal "lære" at kører.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af keand


    En gammel golf 2er går man da aldrig galt i byen af. Nok en af de mest driftsikre biler som er lavet. Kan man også sagtens finde inden for budgettet. Og kommer det til reperationer, er den også billig i reservedele.


    Er enig, men selv de sidste modeller er snart gamle og det kræver at man har hænderne skruet rigtigt på for en 20 år gammel bil vil gå i stykker før eller siden:)

  • Hvis i er meget usikre på jeres kørsel er det nok som der bliver skrevet en Golf 2'er eller lignende (i god stand) i skal have fat i.


    Men et alternativ kunne måske være at bruge de 15.000 (eller spare en smule mere op) og så bruge det som udbetaling på en lille billig ny bil?


    Her tænker jeg f.eks. på en Chevrolet Spark som kan fås for 85.000.
    Fordelen er at man får en sprit ny bil med garanti. Samtidigt tilbydes der ofte meget billig forsikring incl. kasko og vejhjælp til de biler, så det er jo et stort plus.


    http://www.chevrolet.dk/modeller/spark/


    Det kræver selvfølgelig at i kan ligge x antal kroner i afbetaling for den, men der er mange fordele i det :)

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • er enig med at få fat på en golf 2 eller lignende... mere driftsikre kan det snart ikke blive... bare pas på rust osv.


    hvis der er brug for en større bil, så gå efter en ældre Passat


    hvis du kender én der er medlem af FDM, så kan man via deres hjemmeside se brugtbiltests og derved finde ud af hvad man vil have og hvilke fejl man skal holde øje med, det er en god måde at finde ud af hvad man vil have.


    Hvis i lægger en 5-10k på jeres budget, så kan i sagtens få fat på nyere og mere økonomiske biler... her kan det være en fordel at gå efter en japansk bil pga. deres pålidelige elektronik.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Har efterhånden kørt i en BMW fra 85 i 1½ års tid. Det er min første bil og på trods af at den er en anelse dyrere i forsikring, så tvivler jeg på jeg kunne finde en billigere bil..


    Har brugt 14.000kr på bilen. Derudover så har jeg købt lædersportssæder til 1500kr og har lige købt reserdele for 1100kr. That's it. I torsdags er første gang der har været problemer med den.. Men en så gammel bil, er utrolig nem at reparere selv. For i modsætning til moderne biler, så kan man skrue alt af, uden det er limet fast, eller at det er dækket af plastik. Derudover så kører den som en drøm, da den ligger utrolig godt på vejen i forhold til mange andre biler fra 80-90'erne.. At den så er 6-cylindret er kun en bonus :razz: og nej, 4-cylinder modellerne er hverken billigere i forsikring eller i brændstof.. Normal kørsel ligger på 11,5 - 12,5 km/L (min normale kørsel)



    Husk, at lige meget hvilken bil i køber, så kan i altid kører længere på literen end gennemsnittet siger bilen kan køre. For generelt så kører folk virkelig råddent. Hvis man bare tænker lidt frem i trafikken og får sig nogle gode vaner, så behandler man både bilen bedre (større sandsynlighed for at den ikke går i stykker(dvs. billigere i reparation)), og man kører længere på literen. Og så er det langt mindre stressende.


    Min personlige mening, er at man skal holde sig fra de helt billige nye biler såsom Chevrolet Spark og lignende. Hvis man tænker lidt over det, så har de lavet bilen for ingen penge. 86.000kr hvoraf 2/3 er afgift i Danmark. En 1/3 af bilens pris er altså faktisk kun bilen. Dvs. bilen reelt koster 29.000kr. Inden vi ved hvad Chevrolet har givet for at få bilen lavet, så skal vi både trække omkostninger fra til sælger, og at Chevrolet skal tjene på bilen. Så er det nok en bil der er lavet for små 20.000kr. - hvis ikke mindre. Personligt, så føler jeg mig mere sikker ved at sætte mig ind i en bil til en nypris af 400 - 600.000kr såsom min BMW. Godt nok er den gammel, men jeg hader virkelig den trend der er kommet med små og billige biler.


    Vil mene man får langt mere bil for pengene ved at give 50 - 60.000kr for en brugt Honda Civic, og den kører højst sandsynligvis os længere på literen. De kan oftes købes over afbetaling ved forhandlere, så man ender med at betale det samme i hver måned, som for Spark'en. Dog ikke i ligeså mange måneder.


    Håber du/i vil bruge mine overvejelser til noget positivt, og hvis i synes jeg er helt forkert på den - well... Så har vi bare forskellige synspunkter, og det er jo helt normalt.. :9xo


    Held og lykke med købet ;)

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650



  • +1



    Min kammi købte en Chevrolet Aveo, omkring 20k i udbetaling, og ca 1600kr om måneden i afdrag inkl. de første 3 års forsikring. Omkring de 500 kr i vægtafgift mener jeg, halvårligt, jeg har selv en gammel Opel Astra, jeg giver 1500kr halvårligt, så der sparer man også. Plus man får en bil der kører 20+ km pr liter benzin

  • En mekanikers synspunkt på tingene


    Fransk: Hold jer fra det for alt i verden


    Italiensk: Hold jer fra det for alt i verden


    Tysk:
    Ford Mondeo Mach 2 fra 97-01 er faktisk en rimelig god bil til pengene


    Japansk:
    Toyota Corolla fra 98 (E11) meget driftsikker bil og måske (for nogen) en kedelig bil


    Nissan almera kan være dyrt at få lavet da stumper koster knaster


    Honda: det er ikke til at betale


    Golf 2 vil jeg ikke købe, det er meget hurtigere uddøende race efterhånden, og det kører a H til.




    Men hvis jeg var jer, ville jeg snakke med banken og låne til en Chevrolet Spark eller Toyota Aygo, i kan ikke gøre noget billigere som ny bilist


  • Jeg deler dit synspunkt.. dog ikke med Honda. Min erfaring er at det kun koster en smule mere end Toyota.


    Og siden hvornår er Ford blevet tysk.. Såvidt jeg ved, så er det Amerikansk ;)

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af gaming-king


    Jeg deler dit synspunkt.. dog ikke med Honda. Min erfaring er at det kun koster en smule mere end Toyota.


    Og siden hvornår er Ford blevet tysk.. Såvidt jeg ved, så er det Amerikansk ;)


    Ja Ford er amerikansk, men det bliver probukseret i tyskland, mig bekendt

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Shooqer


    Ja Ford er amerikansk, men det bliver probukseret i tyskland, mig bekendt


    Ændre vel ikke på at det er Amerikansk. I daglig tale vil man da aldrig kalde det tysk. (og lige præcis Mondeoen du nævner er faktisk samlet i Genk (Belgium)..


    Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Motor_Company#Europe

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • jeg ville helt klart gå efter en toyota en corolla eller en Carina E med deres 1.6 eller 1.8 liters benzin (XLi motor helst) bedre motor for man sq ikk, fra toyota lavede biler der var uopslidelige, kender flere hvis Carina E har kørt over 700.000 km før motoren er blevet skiftet...det er sq kvalitet...


    det eneste problem med en Corolla er rust i bagerste del af bilen og i Carina E er det, hvis den er japansk i skærmene og hvis det er Commander udgaven som er engelsk så er det dørene man skal holde øje med...

  • Toyota Corolla 1.6 eller 1.3, hhv. 5 dørs eller 4 dørs. 1993 - 1995


    Først nævnte er bare en smuk bil, en musikalsk bil ville nogen sige.
    Dejlig at køre, nem at køre, reservedele til næsten ingen penge, meget få mekaniker besøg, ingen nævnværdige rustproblemer. Kan virkelig klare alt næsten !


    2. nævnte er ligesom 1. nævnte, bare med lidt mindre motor, hvilket man dårligt nok mærker da den trækker overraskende godt. og så synes jeg ikke at denne model er lige så pæn som den anden, men ellers hipst om hapst.


    Og ja 1.6'eren er økonomisk nok, men kører alligevel fra samtlige biler i dens egen klasse, om der står BMW, Mercedes, VW på fronten gør ingen forskel, tro mig det er efterprøvet ;)