Vurdering af frimærkesamling

  • Hej! Jeg står med en ret så stor privat frimærkesamling efter min farmor's bror er død.
    Har kontaktet en kender fra København, men han ville ikke vurdere samlingen da den var for stor.


    Er der nogle større firmaer som gør sig i at vurdere sådan noget?


    Det handler om 4 flyttekasser med fyldte albummer, jeg ved at han har op til flere frimærker som er købt for over 15.000 kr, og er ret bange for at få den forkerte til at vurdere samlingen, da den er af høj værdi.


    Håber der er nogen der kan hjælpe :)


  • nok ikke oplagt spørgsmål på et hardware site


    http://www.danfil.dk/dff/salg.html

  • Jeg kan ej heller se problemet i det, du har selv søgt hjælp til bil-køb, ur-køb og byggematerialer i udlandet.


    Når det så er sagt så ville jeg søge hjælp ved en lokal frimærkeklub/forening, og få en vurdering. Desuden er det et ganske fremragende link som KeyzerSoze præsenterer, og den dag min gamle stiller sutskoene, så har jeg samme problem som dig, opretter.

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Hvis de er så meget værd som du går og mistænker, så ville jeg da klart tage kontakt til et velkendt auktionshus, hvor de har nogle professionelle folk der kan kigge det hele igennem og give dig et realistisk bud på hvor meget det kan indbringe.


    (Og de er også gode til at give tips mht. til hvornår på året sådanne salg er bedst)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg ville nok prøve at give Bruun Rasmussen et ring, og høre om de var interesseret i at vurdere dem.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • I fald af det virker for uoverskueligt for en kender at vurdere 4 kasser, kan du måske få vurderet den af 4 forskellige.
    -En kasse pr. person?
    Jeg vil også mene 4 kasser virker for uoverskueligt.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb


  • Jeg har tidligere samlet frimærker meget da jeg var yngre - en interesse jeg fik fra min morfar.


    Interessen er dog faldet.


    Jeg kan dog fortælle lidt fra egen erfaring..


    Du kan faktisk selv foretage vurderingen, - hvis du har mod på det! Der findes et katalog kaldet
    "AFA". Hvis du køber f.eks. det danske katalog kan du se ALLE danske frimærker, hvilke varianter (fejl-tryk) der findes og, hvad vurderingsprisen er.
    - Der burde, hvis samlingen er så stor som du antyder være mindst 1 AFA katalog, måske endda afkrydset med hvilke han har og IKKE har!


    Dette kan dog kun give en indikator for, hvad den relle værdi er fordi man deler frimærker opi mange kategorier:
    **Postfrisk, perfekte
    *postfrisk, men ikke så pæn
    - stemplet
    - flot stemplet (hvis stemplet sidder lige og du kan se dato og by det er stemplet.
    - brev


    Nu er AFA vurderingsprisen en ting og en reel vurdering en anden. Før i tiden gik man udfra at privat til privat handlede frimærker til ca. 30-40% af AFA værdien dvs. hvis AFA siger 1000,- så skal man gå udfra 300-400, hvis du handler mellem private.


    Går du til en frimærke handler, vil han give en samlet pris for hele samlingen og denne vil typisk være 10-20% af AFA værdien (afhængigt af hvor stor den er, jo større jo mindre %, da der 100% er noget der er værdiløst imellem).
    Det han så vil gøre er at splitte samlingen op og sælge i mindre partier til 50% af AFA værdien.



    Hvad du så i stedet skal gøre..


    1) Du kunne prøve at gå ned i den nærmeste frimærke klub. Folk er somregel meget flinke og vil gerne jælpe med at give en vurdering.
    2) Du kunne tage til såkaldte "bytte og børsdage" som frimærke klubberne holder. Du kan herved gå uden om forhandler og score "gevinsten selv".
    3) Du kan gå til nordfrim - de plejer at være ok, men det er ikke her du får højest pris.