Rettigheder mht. Firmanavn og Domænenavn

  • Hej.,


    Jeg er meget tær på at købe domænenavnet IT-Solve.dk og dermed også kalde mit firma det.
    Der er ikke registreret nogle firmaer i danmark som It Solve I/S , men der er f.eks. Solve IT. Må jeg så ikke kalde mig IT-Solve da det ligger for tæt op ad hinanden og vi er inde for samme brache?


    I forvejen er der også optaget domæner som hedder Solve-IT, ligger jeg igen for tæt op ad det eller hvordan er det?


    mvh

  • større firmaer der har lignende navne plejer som regel ikke at sige noget til det medmindre dit firma bliver "for stort" og dit navn bliver en trussel for dem, dog uanset hvad, så er det en god ide at træde varsomt hvad angår firmanavne, da det kan bremse eventuel fremtidig ekspansion.


    Dog er der som regel ikke noget problem med firmanavne medmindre det er registreret (r i en bolle i stil med copyright logoet), trademarked (TM i superscript) eller hvis det er inde for samme branche.


    et par eksempler:
    1.
    http://www.solveit.us/


    Det amerikanske firma SolveIT er et IT-konsulent firma (så vidt jeg kan se). Deres navn er ikke trademarked, men de er i næsten samme branche som dig. Du kan dog stadig oprette et firma med navnet eller et navn der ligner, da de ikke har deciderede rettigheder til navnet og ikke befinder sig indenfor landets grænser eller er et multinationalt firma.


    2.
    INTEL


    Firmaet INTEL kendes af mange som producent af CPUer, lowend grafikkort og andet hardware. Navnet INTEL er trademarked og firmaet er multinationalt, hvilket betyder at intet andet firma inden for branchen (og vist udenfor også), ikke må kalde sig for Intel. Ligeledes må man heller ikke lave en chip og kalde den for fx. Pentium fordi Pentium er et registreret varemærke.


    3.
    AXA


    Afhængigt af hvor du er i verden er AXA enten müsli og havregryn eller et forsikrings/investeringsselskab. For at gøre eksemplet nemmere at forstå er AXA(F) forsikringsselskabet og AXA(M) müsliproducenten.
    AXA(F) blev oprettet i 1980'erne, mens AXA(M) blev oprettet knap 100 år tidligere.
    Siden AXA(M) allerede havde ekspanderet til langt det meste af Skandinavien inden AXA(F) blev et multinationalt firma, har AXA(M) allerede ret til navnet inden for Skandinavien, det er derfor vi i DK ikke ser reklamer for AXA(F).
    AXA(F) kan dog vælge at oprette et datterselskab med et andet navn så de kan operere i Skandinavien uden at komme i karambolage med AXA(M).


    4.
    Microsoft


    Et trademarked navn kan give firmaet eneret på navnet, og kan i visse jurdiske sammenhænge forbyde andre at bruge et lignende navn. Et eksempel er sagen Microsoft v. MikeRoweSoft: http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_vs._MikeRoweSoft.


    Så, jeg vil sige at det i princippet kommer an på hvad et evt. dansk SolveIT firma laver og om det eksisterer, rent internationalt skal du dog ikke bekymre dig medmindre du bruger navnet på et stort, multinationalt selskab, men tjek for trademarks, registrerede varemærker osv. før du går videre. Du kan evt. rådføre dig hos en advokat eller lignende.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Det vil sige at jeg godt må kalde mit Firma for It-solve? Der er et firma i England som hedder det samme, men igen det er ikke et registreret firma i DK og mener ikke der er nogen rettigheder på det.


    Der er ligeledes et firma her i DK som hedder solve-it, men det er inden for en anden Branche.
    Jeg har købt domænet it-solve.dk , og kan ikke se at det ligger for tæt på nogen andre firmaer eller domæne navne inden for samme Branche.


    Der er itsolutions og solutionsit, men det burde ikke være noget problem vel?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Repsak
    Det vil sige at jeg godt må kalde mit Firma for It-solve? Der er et firma i England som hedder det samme, men igen det er ikke et registreret firma i DK og mener ikke der er nogen rettigheder på det.


    I teorien kan det jo ende med at blive en McDonalds versus McVerner tværs over grænser - men som Foxx siger, så sker det næppe, medmindre at du har planer om at blive "stor" med tiden. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hvis jeg stod i din situation og var nervøs for om det kunne blive et problem, så ville jeg bare tage kontakt til de firmaer du mener kan volde problemer.. Hvis du kan få en accept ud af dem, så er du jo sikret.. Det kan du bare hive frem hvis du om nogle år bliver prikket på skulderen af en af firmaerne


    Det kan også vise at du ikke er i ond tro, hvis et firma med et endnu mere, efter min mening, uligt firmanavn, skulle mene der er et problem.. Jeg ser ikke noget problem i andet end måske Solve IT, men der tror jeg simpelthen udtalen er anderledes og det er nok til ikke at ligne dem.. Det er formentlig en dobbelt betydning, altså solve "IT" og solve it


    Men jeg ville nok kun skrive til dem pr. email.. at prøve at få en skriftlig aftale ud af dem ville jeg synes var overkill og spild af de andre firmaers tid.. De går nok heller aldrig med til sådan noget

  • Ja, det kunne man selvfølgelig gøre.


    Er det egentlig muligt at ændre domænenavn, ? Jeg kan slette domænet, men jeg har jo betalt for ét år hos one.com , de penge går vel til spild så?


    Men ja der er jo ikke et decideret firma i DK som hedder IT Solve. Der er Solve it , men det er inden for en anden branche, og det er nok det navn der ligger mest op ad vores.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Repsak
    Ja, det kunne man selvfølgelig gøre.


    Er det egentlig muligt at ændre domænenavn, ? Jeg kan slette domænet, men jeg har jo betalt for ét år hos one.com , de penge går vel til spild så?


    Men ja der er jo ikke et decideret firma i DK som hedder IT Solve. Der er Solve it , men det er inden for en anden branche, og det er nok det navn der ligger mest op ad vores.


    Kommer an på om du køber domæne og server ved samme distributør, så vidt jeg ved. :)

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB

  • Domænet har du købt og betalt for hos DK-Hostmaster, der kan du vist nok ikke få pengene tilbage.. Men du har fortrydelsesret på selve hostingen hos one.com, det gælder vist i 14 dage.. Det er også klart det dyreste, domænet koster så vidt jeg husker kun 60 kr

  • Jeg har ordnet det hele over one.com med domæne osv.


    Jeg kan gå ind på DK-Hostmaster og slette domænet, men der ryger pengen nok, men kan jeg få pengene tilbage på one.com hvis jeg anullerer derinde når jeg har bundet mig til et år som den automatisk gør?

  • Du kan da bare prøve at spørge.. Men jeg tror der er fortrydelsesret på, du kan evt. lige tilføje det i mailen til dem..


    Men hvorfor vil du overhovedet annullere domænet/firmanavnet? Jeg tror squ ikke der bliver problemer med det..