• Hejsa


    Jeg har aldrig været medlem af en a-kasse før, men tænker at det er en god idé blive det. Jeg er under uddannelse som datatekniker og vil gerne undgå en eventuel karantæneperiode. Efter planen bliver jeg færdig medio 2012.


    Kan det passe at man ved nogle a-kasser får rabat når man er under uddannelse?


    Vil meget gerne høre hvad I kan anbefale! :)

    * 24/7: NUC6 i5, 950 Pro + 840 Pro, 16 GB PC4-2400 * VM/Test: GB Z68X-UD4-B3, i7-2600K, 16 GB KHX1866C9, Vertex 3 *
    * SRV: HP MS G8, i3-2120, 10 GB PC3-12800, Agility 3 + WD Black 2 TB * HTPC: BRIX i3-4010, Intel SSD 530 120 GB *


  • Du skal nok ind under Prosa eller Dansk metal eller Sam Data som IT faglært. Jeg står selv under Dansk Metal, men har ikke vild god erfaring med dem.


    Men du BØR sikre dig da du ellers ryger ud i ingenting bagefter, hvis du da ikke får job.


    Ville give dem et kald her http://www.prosa.dk/
    https://www.sam-data.dk/presse…emeddelelse.asp?id=33&m=8

  • De fleste A-kasser giver studierabat, og du ryger ind i dine 5 ugers karantæne når du bliver færdig uanset hvornår du melder dig ind.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    De fleste A-kasser giver studierabat, og du ryger ind i dine 5 ugers karantæne når du bliver færdig uanset hvornår du melder dig ind.


    /ask


    hmm det er nu ikke helt korrekt. Nogle A-kasse fx den jeg er med i (IAK) er det helt gratis at være studiemedlem af og når man er færdigt med sit studie er der A-kasse fra dag 1 af.


    Det eneste problem der kan opstå er at man ved IAK (måske også andre) skal have et (studie)arbejde for at blive optaget i første omgang. men dette skal man enten fyres fra eller opsige 3 måneder inden endt studie.


    men esensen var altså at det ikke er alle steder man ryger ind i karantæne når man er færdig med ens uddannelse/studie.


    Mvh Stubkier

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Pinky
    Er det virkelig også A-kassen og ikke fagforeningen man får gratis under studiet?


    Ja :) Se mere HER

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Pinky
    Er det virkelig også A-kassen og ikke fagforeningen man får gratis under studiet?


    Jeg tjekkede lige hos min a-kasse (CA) og de skriver følgende i deres FAQ til dimittender:


    Quote


    19. Jeg overvejer at afslutte min uddannelse efter endt bachelor. Kan jeg melde mig ud af CA a-kasse igen, hvis jeg alligevel vil læse kandidaten?


    Du kan med fordel bevare dit medlemskab i CA, mens du læser din kandidat. Herved optjener du dagpenge med det samme når du afslutter din kandidat eller hvis beslutter ikke at gennemføre din uddannelse. Normalt går der en måned før du er berettiget til dagpenge. I perioden hvor du læser, giver vi dig en kontingentfritagelse, forudsat at du er under 30 år, således at du ikke skal betale noget for at være medlem i perioden, hvor du læser på din kandidat. Når du dimitterer betaler du igen kontingent, men fordelen er at du allerede kan modtage dagpenge den første måned du dimitterer.


    Så det ser sådan ud. Jeg er dog ret sikker på at reglerne så lidt anderledes ud da jeg startede på min kandidat. Jeg nåede, pga. flere forskellige omstændigheder, ikke at melde mig ind inden tidsfristen på 14 dage efter jeg afsluttede min bachelor, men havde jeg gjort det, skulle jeg umiddelbart have betalt a-kassekontingent under min kandidatoverbygning.

  • Da jeg var i uddannelse, var jeg også medlem af en a-kasse, og ikke fagforening.
    Det var gratis, eller i hvert fald meget billigt, hvis jeg husker rigtigt, og på dagen, da uddannelsen var færdig, ringede jeg til A-kassen og sagde jeg nu var færdig, og så røg jeg på dag-penge med det samme, indtil måneden efter, hvor jeg så havde job.


    Pt. har jeg FrieFunktionære. Kender ikke deres regler omkring dette.
    Da jeg var i uddannelse var jeg hos 3F.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Jeg er i Dansk Metal, hvis du har været betalende medlem i over 1 år får du dagpenge fra dag 1 du bliver ledig, og du skal ikke af med mere end 116,50 pr. måned.

  • Tak for forslag alle sammen. Må vist i gang med en større rund-ringning... :)

    * 24/7: NUC6 i5, 950 Pro + 840 Pro, 16 GB PC4-2400 * VM/Test: GB Z68X-UD4-B3, i7-2600K, 16 GB KHX1866C9, Vertex 3 *
    * SRV: HP MS G8, i3-2120, 10 GB PC3-12800, Agility 3 + WD Black 2 TB * HTPC: BRIX i3-4010, Intel SSD 530 120 GB *

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GiZzZa
    Hvorfor ikke udnytte 14-dages reglen? Fremfor at betale "ud i luften"? :roller:


    http://www.24.dk/article.jsp?articleId=5832


    Ved at være medlem under dit studie undgår du de 4 ugers karantæne man får ved at udnytte 14 dages reglen, og dermed skal du ikke gå to måneder uden indtægt, hvis du ikke har et arbejde ved siden af. Det er 2 måneder, fordi SU er forudbetalt og dagpenge er bagudbetalt.